2403
Sök

Biltemas batterier ??

134 Inlägg
Igår 17:37
Trådstartare
#1
https://se.trustpilot.com/review/www.biltema.se

Jag har ett en månad gammalt AGM för 2500 kr som visat sig vara värdelöst.
Bilen stod oanvänd efter montaget och batteriet kollade jag var ok laddat, efter resan hem.
Efter ca två veckor var det rätt kallt ute och jag startade webaston eftersom bilen saknar vanlig
el motorvärmare. Är kanske överdrivet rädd om mina motorer.
Den slog ifrån efter bara ett par minuter.
Polspänningen var då 11.88 volt.
Kopplade loss batteriet, kollade ev tjuvström, men det var noll. (Mäter inte milliampere i såna
sammanhang)
Laddade det fullt under ett dygn med riktigt bra laddare.
13.1 volt polspänning, kopplade in det, körde webaston.
Samma problem, slog ifrån.
Biltema gör allt för att "snacka bort" problemet och när man förklarar att de bör lära sig
grundläggande ellära gastar de om "personangrepp".
Bara sluta handla där, enkel bra lösning.
Köper märkesbatteri på annat håll.
Lustigt nog har just denna artikel i dagarna lagts på utförsäljning.
De tar emot skräpet för "undersökning" men ska då ha det i flera dygn.
Passar mig inte med resa 14 mil varje gång, och man måste ha ett batteri för att komma hem.
Det fattar de inte.
Dessutom har de ingen kompetens att "undersöka", har hört att iaf förr så mätte de bara pol-
späningen.
De säljer en batteritestare som ska upptäcka alla fel direkt,  ca 650 kr.
De använder inte den.
På frågan varför blir de bara förvirrade.
Rena hönsgården.
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)
Senast redigerat av Subtext (Igår 17:39)


6 077 Inlägg
Igår 17:51
#2
Jag körd deras AGM på min förra bil och det fungerade perfekt

Diagnostekniker
2 746 Inlägg
Igår 18:10
#3
Jag kör faktist bara på Biltemas batterier när jag väl behöver köpa, och har haft precis noll problem med dem.
Likaså när jag bytt på familjs och bekantas bilar.

Du har nog helt enkelt fått ett Måndagsexemplar om du nu inte har någon tjuvström i bilen.

Grannen reklamerade sin domkraft ifrån Biltema efter 2.5 års användande, och det tog flera veckor innan han till slut fick en ny. smile
Ett batteri är ju lite annat då man inte reparerar såna grejer, men de bör ju ändå belastningstesta batteriet.

Ta fatt i chefen och förklara att du vill reklamera en defekt vara enligt KKL.
Förklara sedan att de faktist kan ta sin batteritestare och köra ett test, och om de vägrar så kan du föreslå att ni tar reda på hur långt upp i arslet på en mellanchef man kan köra en batteritestare.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 18:18)

Up the RA

134 Inlägg
Igår 18:39
Trådstartare
#4
Måndagsex vet jag inte, jag har redan gått på både kundtjänsten och shoppen i  Gävle, med
resultat att de börjat sälja ut just den modellen jag köpte (tillfällighet?
Att nå en högre chef verkar omöjligt om man inte börjar kolla bolagsverket och vilka jeppar
som sitter och myser "högst upp".
Jag frågade efter en sån, svamlaren försvann, jag väntade i tyst lut 20 minuter och gav upp.

Lite kul är att på min närmaste butik Avesta så är det nästan folktomt, mest bara folk i korvbaren
senaste halvåret. Går nog back rejält. För mig får de gärna slå igen.
Jag ringde dit först för att kolla om det gick bra där att få en VETENSKAPLIG TEST av batteriet, trots
att jag köpt skrotet i Gävle (7 mil bort) men har bara fått prata med två veritabla idioter.
Den första kunde inte ens svenska och fattade noll.
Den andra idag ringde upp mig och svamlade, kunde inget alls om EL en ung tjej, jag påpekade det
och att jag förut försökt prata med en som inget fattade alls.
Då begick jag "personangrepp" ansåg hon.
Sen svamlade hon om att batteriet inte är KOMPATIBELT (fint ord hon fått lära sig) med bilmodellen.
Det är likadant men med 10% högre kapacitet än original,  vilket bara är bra.
De gör allt för att slippa ta ansvar.
Lämnar man in batteriet kan de absolut komma att fuska.
Betr "p-angrepp" om man skickar lite grova sanningar till en personlig mailadress kan det bli
något som kallas "förolämpning"  som polis och åklagare ger blanka fan i.


264 Inlägg
Igår 19:45
#5
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.


134 Inlägg
Igår 20:37
Trådstartare
#6
JN1975 skrev:
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.

Som sagt är det hejsan-svejsan, rena hönsgården.
Ditt batteri kanske inte kostade 2500 kr?
Av mig skulle de absolut se "kvittot fysiskt" och frågade aldrig om bankkort.
Jag postade en länk i mitt första inlägg, jämför med vad hundratals kunder anser.
Och min erfarenhet visar tydligt att de är oseriösa på detta veritabla skräptema
betr dyra batterier.


* Voff voff *
10 626 Inlägg
Igår 23:23
#7
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

264 Inlägg
för 22 timmar sedan
#8
Subtext skrev:
JN1975 skrev:
Jag har fått för mig att garantin är det enda bra där. Typ att det är lätt att lämna igen och få ett nytt batteri om det pajjat inom ett år. Har bara utnyttjat det en gång i Malmö för några år sedan, men då skulle de ju ha batteriet och testa nån dag, lätt om man bor fem minuter bort. Men fick ett nytt batteri nån dag senare, hade inte ens kvittot kvar men samma bankkort som jag köpte det gamla med.

Som sagt är det hejsan-svejsan, rena hönsgården.
Ditt batteri kanske inte kostade 2500 kr?
Av mig skulle de absolut se "kvittot fysiskt" och frågade aldrig om bankkort.
Jag postade en länk i mitt första inlägg, jämför med vad hundratals kunder anser.
Och min erfarenhet visar tydligt att de är oseriösa på detta veritabla skräptema
betr dyra batterier.

Nä, mer ett vanligt kring 70Ah för 12-1400. De drog kortet och kunde se att jag köpt batteriet och vilken datum, tog det för att testa och sen när jag kom tillbaka fick jag ett nytt för att det inte gick att ladda. Det hör till att bilen stått ett par månader i ett kallt garage utan att startas eller underhållsladdas så lite mitt eget fel att det pajjade, men fick ett nytt som sagt. De kanske blivit tuffare?


6 153 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
När jag tog hem min Audi TT 3,2lit roadster från Tyskland i januari 2011 så märkte jag att batteriet som satt monterat var helt slut i Maj när jag ställde på bilen ( efter nästan fyra månaders stillastående). Jag laddade batteriet det och allt var frid och fröjd! Nästa år i Maj 2012 när bilen stått oanvänd mellan oktober och maj så var det likadant...batteriet var helt urladdat när jag försökte starta motorn starta. Misstänkte att batteriet var dåligt så jag köpte ett nytt AGM batteri på Biltema i Uppsala och allt fungerade bra hela sommaren.
Efter att bilen återigen stått oanvänd över höst-vinter gick bilen återigen inte att starta i maj när jag ställde på den.
Åkte upp till Biltema i Uppsala och lämnade tillbaka batteriet och sa att det inte funkade bra samt visade kvittot. Det var inget snack om saken utan jag fick ett nytt AGM batteri och det batteriet har fungerat bra sedan hösten 2012.
Så här efteråt så kan jag bara konstatera att det var inget fel på det första batteriet, det var bara jag som inte visste att en modern bil (från 2004) drar ur ett batteri om bilen får stå 3-4 månader. Min gamla trotjänare, Audi 100 Avant 2,0E från 1989 drar ju nästan ingen ström alls när den står oanvänd lite längre tid (vilket den aldrig gör i och för sig men ändå...) jämfört med en modernare bil.
Har bara goda erfarenheter av Biltemas bilbatterier och har dessa (silverfärgade) i min egen Audi 100 89:a  och även i min brors Audi 100 Turbo -91:a


3 235 Inlägg
för 11 timmar sedan
#10
Herregud som vi spöar Biltema batterier i olika maskiner här på gården och dom bara levererar....

Sen kan man ha osis och få skit överallt.

Tex:
Fick själv TVÅ bromsok från Brembo som läckte bromsvätska efter dryga året.  Men dom är bra bromsgrejer ändå...generellt.
Shit happens.
Samma med batterier.

Är man otrevlig i butiken låser sig nog dialogen. Inget jag har belägg för att ha hänt i detta fallet, märk väl, utan menar generellt då många människor läser trådarna.
Jag har själv bevittnat idioter som skriker om nån grej det första dom gör i kundtjänst  Jesus alltså. Så får man inte bästa hjälpen.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 151 Inlägg
för 10 timmar sedan
#11
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 626 Inlägg
för 10 timmar sedan
#12
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

Precis, min tanke också. Alternativt att man bytt det under huven och sedan kör Webaston på det dåliga under stolen tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

134 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Subtext skrev:
(testbil, ganska nyinköpt vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd)

Vilket batteri bytte du? Det till Webaston som sitter under stolen eller startbatteriet som sitter under huven?

säkert det stora problemet ett av 2batterier som är bytta det dåliga sitter kvar och tömmer det bra..

?  Det finns inget separat batteri under förarstolen.



Sök