3136
Sök

Vad är grejen med att sänka sin bil?

2 Inlägg
fredag 19:29
Trådstartare
#1
Ser det inte lite sunkigt ut? Eller är det det som är meningen?

Jag kan förstå varför folk sänker t.ex. gamla amerikanare ibland, det kan man väl se mest i Amerika dock. Såkallade lowriders. Dock föredrar jag amerikanare som inte är sänkta utan original.

Men varför sänker man en gammal trasig volvo eller annat bilmärke som knappt håller ihop längre?

Tycker dom det ser coolt ut?

helst kombineras dessa bilar med tonade rutor och obligatorisk brist på ljuddämpare.

Förstår inte detta, handlar det om unga människor som inte vet hur dom uppfattas? handlar det om en nutida image?

Ni som åker dessa bilar kan väl säga o förklara anledningen till varför? En människa gör ju dessa val för att de tycker att det är bra på något sätt eller förmedlar en grupptillhörighet kanske?

Är inte ute efter en bålbränning här, letar bara efter svar från personer som väljer att sänka dessa bilar.

Mvh
Senast redigerat av Tjomme18 (fredag 19:35)

Diagnostekniker
2 773 Inlägg
fredag 19:51
#2
Bött é gött som di säger.

Ofta mycket opraktiskt, men det är ju ett stuk.
Likaså att Tyskstuk var poppis när jag var yngre, och att neon + flådiga bodykits var grejen tidigt 00-tal.

Alla har sin grej, och har man ett bilintresse kanske man vill uttrycka sig via fordonet.
Är man inte så bemedlad så blir det nog lätt att man kapar fjädrarna, oftast för mycket.

Jag har bara sänkt bilar för väghållningens skull.
Kan således ej bidra med något vettigt svar, men det ser skoj ut när det kommer en 940 studsandes på vägen även om jag hellre skulle stoppa näven i en masugn än att sätta mig i en sån bil.

Kort och gott: kul att se bilintresserade ungdomar även om deras bilar många gånger är helt mongo.
Hellre det än att dom engagerar sig i Grön Ungdom och diskuterar vilka pronomen som skall användas för dagen.
Senast redigerat av Jesper328 (fredag 19:54)

Up the RA

2 433 Inlägg
fredag 20:15
#3
Många bilar är/ser löjligt höga ut orginal, en lagom sänkning kan göra mycket för utseendet. Med betoning på lagom. "bottsänkt" ser förjävligt ut oavsett, och i 99% av fallen värdelösa som fordon. Nej, en bil man behöver krypköra, på snedden, över minsta lilla fartgupp är inte dugligt som fordon.

Rätt sänkning kan, beroende på bil, även förbättra väghållningen - ibland väldigt mycket.

Dock blir nästan alltid komforten sämre än det var orginal, men det är ju en kompromiss man får ta.


2 334 Inlägg
fredag 23:58
#4
Då är frågan om jag är ännu mer knäpp som 2013 byggde luftfjädring på en Civic lol Mest problem men kul var det. Den kördes bottsänkt ibland, för att få uppmärksamhet. Det är bara att erkänna.

Nu som vuxen uppskattar jag fortfarande att folk tittar på en häftig bil man åker i men smaken har ju mognat om man säger så lol

Något jag har märkt är när man pratar om bilrelaterade minnen från tonåren är att man gjorde många dumma ologiska grejer och skrattar åt sig själv. För att sen inse att man nog hade roligare då än nu. Hoppsan.

Jag kan absolut INTE se mig själv i en bottsänkt 740 nu som 30 åring, det finns inte på kartan. Jag skulle skämmas ihjäl. Men som 19 åring var det bara helt enkelt väldigt roligt.

Det rullar några gamla Volvo här i stan än (740/940) men dem är så brutalt mycket färre nu när årens lopp plockat dem. Upplever att det har varit med balans på dem man sett, alltså inte överdrivet med sänkning osv.

Idag äger jag EN bil som är sänkt, övriga på original fjädring. Den sänkta bilen står på riktiga sänkfjädrar av märket Eibach och är en perfekt balans av "låg" och "kan ta sig över gupp utan problem". Den bilen i original utförande och hur den ser ut nu med en rimlig sänkning och fälgar som är avsevärt mycket snyggare än original är som dag och natt. Ser mycket snyggare ut och väghållningen blir bättre vid inspirerad körning. Jag ser det som en del av intresset.

Har ägt 3 jänkare, sänkte aldrig någon av dem och körde dessutom plåtfälgar med original navkapslar. Det skulle se original ut, det var så jag ville ha det. När det gäller japsare däremot så har jag ändrat på allt möjligt som går att ändra på. Vet inte varför jag väljer att göra så olika beroende på om det är Amerikanskt eller Japanskt.
Senast redigerat av Xebers76 (lördag 00:03)


2 Inlägg
lördag 02:01
Trådstartare
#5
Fantastiskt, bra svar i tråden mer än vad man kunnat hoppas på.

Kom till slutsatsen att en bil kan va sänkt, men då får den fan se lite bra ut i övrigt med.

Annars blir det jäkligt sonkigt, speciellt om de är helt sänkta som en talare tog upp här.

Inget fel med folk som meckar eller ungdomar som drar runt i EPA.

De har bra värderingar också, så länge de inte börjar slänga sig med ord som svart apa som jag hörde från en volvoraggare här om dan.

Men ja, hellre EPA ungdom alla dagar i veckan än bolsjeviker. Det kommer bara en segrare ur i den fajten om man säger så. xD

Tack igen för svaren och God Jul.
Alltså god kristi födelse (svt).

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
lördag 04:46
#6
Xebers76 skrev:
Då är frågan om jag är ännu mer knäpp som 2013 byggde luftfjädring på en Civic lol Mest problem men kul var det. Den kördes bottsänkt ibland, för att få uppmärksamhet. Det är bara att erkänna.

Nu som vuxen uppskattar jag fortfarande att folk tittar på en häftig bil man åker i men smaken har ju mognat om man säger så lol

Något jag har märkt är när man pratar om bilrelaterade minnen från tonåren är att man gjorde många dumma ologiska grejer och skrattar åt sig själv. För att sen inse att man nog hade roligare då än nu. Hoppsan.

Jag kan absolut INTE se mig själv i en bottsänkt 740 nu som 30 åring, det finns inte på kartan. Jag skulle skämmas ihjäl. Men som 19 åring var det bara helt enkelt väldigt roligt.

Det rullar några gamla Volvo här i stan än (740/940) men dem är så brutalt mycket färre nu när årens lopp plockat dem. Upplever att det har varit med balans på dem man sett, alltså inte överdrivet med sänkning osv.

Idag äger jag EN bil som är sänkt, övriga på original fjädring. Den sänkta bilen står på riktiga sänkfjädrar av märket Eibach och är en perfekt balans av "låg" och "kan ta sig över gupp utan problem". Den bilen i original utförande och hur den ser ut nu med en rimlig sänkning och fälgar som är avsevärt mycket snyggare än original är som dag och natt. Ser mycket snyggare ut och väghållningen blir bättre vid inspirerad körning. Jag ser det som en del av intresset.

Har ägt 3 jänkare, sänkte aldrig någon av dem och körde dessutom plåtfälgar med original navkapslar. Det skulle se original ut, det var så jag ville ha det. När det gäller japsare däremot så har jag ändrat på allt möjligt som går att ändra på. Vet inte varför jag väljer att göra så olika beroende på om det är Amerikanskt eller Japanskt.

ja som ung gjorde man mycket konstiga beslut..    kapat så otroligt mycket fjädrar på gamla volvosar..  totalt oduliga blev dom att köra med.. 
ett bra chassi kitt med dämpare och fjädrar med normal sänkning ser oftast bra ut och fungerar väldigt bra. 

idag har jag nästan bara orginal bilar har min lilla Seat Arosa med gula ställbara koni och en 60/40mm sänkningsats med 185/35-17    det är inte en bil för folk med rygg besvär men samtidigt är det noll problem att köra över en vägbula i skyltad fart  utan att det tar i eller känns som bilen ska ramla i bitar.   
det som gör att jag älskar den bilen är väghållningen..  den är så otroligt otäckt direktstyrd att det är min feghet som sätter stopp långt innan bilen börjar understyra.  om den ens kan göra det ;-)
jag kör buss normalt sätt och svampiga däck och dålig väghållning får mig att värdesätta en direktstyrd hård bil det är som att sätta sig i en gokart.   som bonus med klen motor kan man köra den som man snott den utan att igentligen köra jättefort smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 393 Inlägg
lördag 07:01
#7
Jag har haft en toksänkt bil när man tankade fult så tog det i överallt. Jag kan tycka det är snyggt, men det var första och sista gången. Farthinder ska man inte ens tänka på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-e6f7324d570c8268b5c50357fca8e7cd.jpg


Från Finland
359 Inlägg
lördag 08:13
#8
Jag tycker oftast inte det ser bra ut men jag antar det gäller modellen man tänker på också. Men kan inte komma på ett exempel där jag gillade resultatet. Och nu har jag alltid varit såhär, även som tonåring tyckte jag inte om sänkta bilar. Jag tror kanske det är för att man kan se oftast på skärmen att detta är inte original. Såg bara fel ut i mina ögon.

En praktisk orsak att sänka är väl att bränsleförbrukningen går ner litet då man sänker bilen. Men å andra sidan tycker jag att den där höjden behövs, jag skulle inte vilja köra på de vägar jag kör på med en sänkt bil. Eller ens i stan.

Professionell nybilshatare

Forummoderator
18 089 Inlägg
lördag 09:08
#9
Den gamla Sonatan vi kör ibland har ett HR-kit monterat. Den är inte mycket sänkt! Men klart stötigare än dito originalbil. Den får vara så. Den köptes så för många år sedan. En något sänkt bil kan så fräck ut tycker jag.

En straffsänkt ljusblåmetallic V70 -02 går jag inte gång på direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

571 Inlägg
lördag 12:13
#10
Jag tycker att sänka är enbart lämpligt på banbilar. Gjorde det på min s60 då jag för tillfället bara körde den hårt på asfaltsvägar och tyckte den var för svajjig i kurvorna. Nu när jag flyttat och kör på sämre vägar så ångrar jag det till fullo.

Sett BMWs så pass sänkta att dom skrapar plåt när dom lämnar parkeringsplatser pga den vita färgen som är 1mm tjockare.

Professionell hatare

1 512 Inlägg
lördag 16:31
#11
De flesta gör det nog för att man tycker det ser bra ut, samt för väghållningens skull. Peronligen tycker jag ofta det ser bra ut med en mindre sänkning (ett par-tre cm). Som med allt annat handlar det om att göra det rätt. Vissa bilar ser bra ut sänkta, vissa ser bättre ut i originalhöjd. Ledordet är lagom. Helt eller nästan bortplockade fjädrar, eller "böttad" som det heter i folkmun, ser nästan aldrig bra ut, även om det ser lite lustigt ut när dessa bilar kommer studsande. smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
lördag 16:52
#12
Hybrid_ skrev:
Den gamla Sonatan vi kör ibland har ett HR-kit monterat. Den är inte mycket sänkt! Men klart stötigare än dito originalbil. Den får vara så. Den köptes så för många år sedan. En något sänkt bil kan så fräck ut tycker jag.

En straffsänkt ljusblåmetallic V70 -02 går jag inte gång på direkt...

nej fyf-n  söndersänkta volvosar ser aldrig bra ut.   men sitter i regel en tonåring med bakvänd keps och har full upp med att faktist försöka se över ratten dom gångerna röven träffar sätet.. resten av tiden är personen i luften pga den är så stötig..

Kör fort så hinner inget hända...

756 Inlägg
lördag 20:46
#13
Alla som HELT tar bort alla fjädrar på sina bilar och tror det är snyggt, för att nån vecka senare krocka med nån oskyldig för att dom har noll väghållning, är i mina ögon sådana begåvningsreserver vars föräldrar är syskon..

Sänka på olika sätt har jag full förståelse för, precis som många skriver så är det oftast en ungdomsgrej, och vissa kan se bra ut med luftfjädring till exempel. Men då pratar vi sänkning, oavsett höjd, som i de flesta fall inte påverkar väghållning alltför negativt. Att ta bort all fjädring istället är bara så otroligt korkat..
Jag har också varit sådan, köpte skitbilliga coils från Tyskland och fick en väldigt stötig bil. Min väghållning blev inte precis bättre, men nog inte sämre heller för båda bakfjädrarna var av på originalgrejerna.

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 089 Inlägg
söndag 09:35
#14
MrHyde skrev:
Alla som HELT tar bort alla fjädrar på sina bilar och tror det är snyggt, för att nån vecka senare krocka med nån oskyldig för att dom har noll väghållning, är i mina ögon sådana begåvningsreserver vars föräldrar är syskon..

Sänka på olika sätt har jag full förståelse för, precis som många skriver så är det oftast en ungdomsgrej, och vissa kan se bra ut med luftfjädring till exempel. Men då pratar vi sänkning, oavsett höjd, som i de flesta fall inte påverkar väghållning alltför negativt. Att ta bort all fjädring istället är bara så otroligt korkat..
Jag har också varit sådan, köpte skitbilliga coils från Tyskland och fick en väldigt stötig bil. Min väghållning blev inte precis bättre, men nog inte sämre heller för båda bakfjädrarna var av på originalgrejerna.

lol

Jag var torsk på att hänga på en "Sport-slutburk". Hade jag haft något som skulle kunna kallas motor i min nuvarande bil hade jag gjort det på den med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
söndag 16:00
#15
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Alla som HELT tar bort alla fjädrar på sina bilar och tror det är snyggt, för att nån vecka senare krocka med nån oskyldig för att dom har noll väghållning, är i mina ögon sådana begåvningsreserver vars föräldrar är syskon..

Sänka på olika sätt har jag full förståelse för, precis som många skriver så är det oftast en ungdomsgrej, och vissa kan se bra ut med luftfjädring till exempel. Men då pratar vi sänkning, oavsett höjd, som i de flesta fall inte påverkar väghållning alltför negativt. Att ta bort all fjädring istället är bara så otroligt korkat..
Jag har också varit sådan, köpte skitbilliga coils från Tyskland och fick en väldigt stötig bil. Min väghållning blev inte precis bättre, men nog inte sämre heller för båda bakfjädrarna var av på originalgrejerna.

lol

Jag var torsk på att hänga på en "Sport-slutburk". Hade jag haft något som skulle kunna kallas motor i min nuvarande bil hade jag gjort det på den med.

ähh även en klen motor låter coolt..  men den stora skillnaden är att man ser till att ha bra ljudämpning men friare flöde.. så ljudet blir dovt och gött inte högt och smattrigt smile

hade 2.5" på min uno  den lät riktigt sportigt efteråt smile   när mitt ändrör på min seat rostade av monterade jag en 5" slutspurt och det lät mycket trevligare.. men bäst var när ljuddämparen gick av så nu låter den riktigt sportigt men inte för högt..

Kör fort så hinner inget hända...

301 Inlägg
måndag 22:23
#16
Är väl av samma anledning som man byter fälgar etc. För att man vill ha bilen på ett visst sätt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
måndag 22:25
#17
Baldrik skrev:
Är väl av samma anledning som man byter fälgar etc. För att man vill ha bilen på ett visst sätt.

sänkning och snygga hjul gör ju verkligen hela bilen...  därimot att sänka utan fälgar är big no no eller att ha snygga fälgar och 2dm glipa mellan däck och skärm smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 334 Inlägg
Igår 12:50
#18
Growe skrev:
Baldrik skrev:
Är väl av samma anledning som man byter fälgar etc. För att man vill ha bilen på ett visst sätt.

sänkning och snygga hjul gör ju verkligen hela bilen...  därimot att sänka utan fälgar är big no no eller att ha snygga fälgar och 2dm glipa mellan däck och skärm smile

Håller med starkt där! Man ser tydligt att "sommarbilen" faktiskt är bruksbilen. Stylad och sänkt men små vinterdäck på. Det ser helt fruktansvärt ut lol


7 460 Inlägg
Igår 13:34
#19
Growe skrev:
Baldrik skrev:
Är väl av samma anledning som man byter fälgar etc. För att man vill ha bilen på ett visst sätt.

sänkning och snygga hjul gör ju verkligen hela bilen...  därimot att sänka utan fälgar är big no no eller att ha snygga fälgar och 2dm glipa mellan däck och skärm smile

Vad som är snyggt eller ej är upp till betraktaren och smaken - och hur man använder bilen.

För egen del höjer jag de flesta bilarna runt 2".
Ändrar fälgarna, om det går, från 16" gjutna/smidda till 15" plåtisar - men med samma inpressningsdjup(ET).
Byter däckprofilen till 85% - så att man "fyller upp" hjulhusen.
Höjer förarstolen upp till 1" - så man slipper se genom rattkransen.
Ersätter stor plastratt med skinnklädd mindre ratt.
Flera gånger har jag, i bilar som saknat, monterat differentialspärr eller torsen(men det syns ju inte).

Men det är jag det, som inte är/tycker som de flesta andra - för jag använder bilen till att köra med.

Jag ler, men klankar inte ner, på dem vars bilar är sänkta och har 22"-fälgar med däck vars profil kan vara 20%.
Tycker bara synd om dem när de kör på tjälskadade och lappade vägar samt på grusvägar.   
Men till, samt runt, korvmojen spelar det väl inte så stor roll - viktigast är väl att impa på småbrudarna.

Forummoderator
18 089 Inlägg
Igår 13:34
#20
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Alla som HELT tar bort alla fjädrar på sina bilar och tror det är snyggt, för att nån vecka senare krocka med nån oskyldig för att dom har noll väghållning, är i mina ögon sådana begåvningsreserver vars föräldrar är syskon..

Sänka på olika sätt har jag full förståelse för, precis som många skriver så är det oftast en ungdomsgrej, och vissa kan se bra ut med luftfjädring till exempel. Men då pratar vi sänkning, oavsett höjd, som i de flesta fall inte påverkar väghållning alltför negativt. Att ta bort all fjädring istället är bara så otroligt korkat..
Jag har också varit sådan, köpte skitbilliga coils från Tyskland och fick en väldigt stötig bil. Min väghållning blev inte precis bättre, men nog inte sämre heller för båda bakfjädrarna var av på originalgrejerna.

lol

Jag var torsk på att hänga på en "Sport-slutburk". Hade jag haft något som skulle kunna kallas motor i min nuvarande bil hade jag gjort det på den med.

ähh även en klen motor låter coolt..  men den stora skillnaden är att man ser till att ha bra ljudämpning men friare flöde.. så ljudet blir dovt och gött inte högt och smattrigt smile

hade 2.5" på min uno  den lät riktigt sportigt efteråt smile   när mitt ändrör på min seat rostade av monterade jag en 5" slutspurt och det lät mycket trevligare.. men bäst var när ljuddämparen gick av så nu låter den riktigt sportigt men inte för högt..

Jag tar till mig detta. En stressad liten 1,5-liters diesel på 116hk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök