3050
Sök

Tankade - men har kvar pengarna

42 Inlägg
tisdag 03:31
Trådstartare
Tjena!

Tankade på Ingo under gårdagen för 1000kr, för mig full tank. Brukar alltid ta någon minut innan pengarna försvinner iomed reservation o dylikt men denna gången var det annorlunda.

Insåg det efter några timmar när jag skulle köpa mat. Har alltid pengarna på ett annat konto och för över när det behövs, och då såg jag att pengarna från tankningen fortfarande låg kvar.

Kontaktade Ingo och han som svarade där sa att enligt deras terminal så har det dragits pengar och den är registrerad som betald. Men för mig är det ingen reservation eller något alls som tyder på att jag har tankat.

Syns inte heller i Ingo appen, som det brukar göra när jag tankar i vanliga fall.

Har läst en del om att det ibland tar ett tag för det att registreras, men det har aldrig hänt för mig förr att det tar sån tid. Frågade han på Ingo vad som händer ifall det aldrig dras pengar och han sa att det inte spelar någon större roll för mig. Han sa även själv att detta var otroligt ovanligt.

Har iallafall varit ärlig och gjort rätt för mig. Men mest intresserad över hur ofta detta sker för er andra. Liksom tråkigt att åka på en riktig jäkla käftsmäll om någon vecka när Ingo får för sig att dra pengarna.

Är lite halvtaskig på att svara på detta forum men ska göra mitt bästa!

Får önska en god fortsättning annars!

//
Hugo

Forummoderator
26 373 Inlägg
tisdag 07:23
Detta fenomen har personligen aldrig hänt mig, men om jag har haft tur eller otur (beroende på hur man ser på saken) under de tjugotalet år jag kört bil är väl lite av en tolkningsfråga.
Dock har man ju läst om det, så det händer ju ibland.

Men hade jag varit du i det här läget så hade jag låtit pengarna ligga kvar på kontot, i alla fall ett par dagar eller en vecka, så det inte kommer som en chock OM det plötsligt dras. Du vet ju ändå om att det skulle ha dragits från kontot, så kan ju inte komma som någon större nyhet ändå..

Har det inte dragits efter någon vecka så torde det ju bara vara att gratulera till en gratis tank.
Du har ju ändå hört av dig och gjort rätt för dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
tisdag 08:34
Har hänt samma för mig men på ST1. Då tog det nästan 2 (!) veckor innan pengarna drogs från kontot av någon anledning.

Allt för den där jävla hatten!

42 Inlägg
tisdag 08:47
Trådstartare
Mack skrev:
Detta fenomen har personligen aldrig hänt mig, men om jag har haft tur eller otur (beroende på hur man ser på saken) under de tjugotalet år jag kört bil är väl lite av en tolkningsfråga.
Dock har man ju läst om det, så det händer ju ibland.

Men hade jag varit du i det här läget så hade jag låtit pengarna ligga kvar på kontot, i alla fall ett par dagar eller en vecka, så det inte kommer som en chock OM det plötsligt dras. Du vet ju ändå om att det skulle ha dragits från kontot, så kan ju inte komma som någon större nyhet ändå..

Har det inte dragits efter någon vecka så torde det ju bara vara att gratulera till en gratis tank.
Du har ju ändå hört av dig och gjort rätt för dig.

Precis!

Känner på ett sätt att tekniken borde vara bra nog för att undvika sånt här, men någon dag borde det komma.

Däremot fick jag höra av Ingo att betalning med digitalt kort är mycket svårare att spåra osv. Vad det egentligen innebär kan man ju undra, men kanske har nått med saken att göra.

Ska ha pengar på kontot nu så jag inte övertrasseras, då blir det en dyr tankning istället?

3 271 Inlägg
tisdag 10:12
Nu är det länge sedan, men ett inköp på Jula för drygt 800kr blev fördröjt med över en månad.
Det bara drogs plötsligt utan någon info i förväg så jag stod och fattade ingenting när jag inte hade täckning.
Banken var boven.

3års preskriptionstid gäller vid köp från företag som privatperson
Så räkna med att få betala till slut.

Skulle kontot övertrasseras har banken en avgift för det. Brukar vara mer irriterande än svindyr, men onödigt hursom.
Senast redigerat av Mossan1 (tisdag 10:15)

42 Inlägg
tisdag 10:41
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Nu är det länge sedan, men ett inköp på Jula för drygt 800kr blev fördröjt med över en månad.
Det bara drogs plötsligt utan någon info i förväg så jag stod och fattade ingenting när jag inte hade täckning.
Banken var boven.

3års preskriptionstid gäller vid köp från företag som privatperson
Så räkna med att få betala till slut.

Skulle kontot övertrasseras har banken en avgift för det. Brukar vara mer irriterande än svindyr, men onödigt hursom.

Ja och sen om jag läste rätt så äger de rätten till att spärra kontot, eller hindra en från att ta lån i framtiden.

Är inte mer än ynka 18 år så undviker ju helst att ställa till med problem.

Tänker väl att jag får kontakta banken och fråga ifall att, så man är på säkra sidan. Läste om en annan som vägrade betala trots att han hade tankat en massa - och så är det inte riktigt i mitt fall. Gör mer än gärna rätt för mig och självklart finns det pengar så jag kan tanka. Så får hålla undan de 1000kr ifall att det dras från ingenstans.

Nu var det typ 24 timmar sen jag tankade och än ingenting. Men är väl bara att vänta och se. Aldrig upplevt bekymret innan med så lång fördröjning, men däremot upplevt kortare väntetider osv. när man använder blippfunktionen med kortet.

Kortet är även helt nytt och den första tankningen som sker på det.
Senast redigerat av Hugan (tisdag 10:42)

42 Inlägg
tisdag 10:43
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Har hänt samma för mig men på ST1. Då tog det nästan 2 (!) veckor innan pengarna drogs från kontot av någon anledning.

Nu har jag inte tankat så fasansfullt många gånger men aldrig har jag upplevt detta innan med a-traktorn. Utan pengarna drogs på en gång.

Men är väl bara att vänta o se hur det ser ut efter nyår, för än har det inte skett nån betalning.

526 Inlägg
tisdag 10:49
Troligen missar dom inte din transaktion men beroende på lösning kan det ju vara så att deras kanske påverkades av en del andra störningar som varit den senaste tiden. Men om dom inte drar pengarna, bara var glad

Hände mig en gång för många år sedan på MacDonalds i Sundsvall, mitt i skidruschen, alla skulle stanna på väg hem från Åre mm. Den omgången drogs det aldrig för. Gissar på antingen handhavandefel eller någon form av teknisk överbelastning. I dagens läge nu när tekniken är så mycket bättre händer nog inte sådant längre

1 017 Inlägg
tisdag 11:29
Hugan skrev:
Tjena!

Tankade på Ingo under gårdagen för 1000kr, för mig full tank. Brukar alltid ta någon minut innan pengarna försvinner iomed reservation o dylikt men denna gången var det annorlunda.

Insåg det efter några timmar när jag skulle köpa mat. Har alltid pengarna på ett annat konto och för över när det behövs, och då såg jag att pengarna från tankningen fortfarande låg kvar.

Kontaktade Ingo och han som svarade där sa att enligt deras terminal så har det dragits pengar och den är registrerad som betald. Men för mig är det ingen reservation eller något alls som tyder på att jag har tankat.

Syns inte heller i Ingo appen, som det brukar göra när jag tankar i vanliga fall.

Har läst en del om att det ibland tar ett tag för det att registreras, men det har aldrig hänt för mig förr att det tar sån tid. Frågade han på Ingo vad som händer ifall det aldrig dras pengar och han sa att det inte spelar någon större roll för mig. Han sa även själv att detta var otroligt ovanligt.

Har iallafall varit ärlig och gjort rätt för mig. Men mest intresserad över hur ofta detta sker för er andra. Liksom tråkigt att åka på en riktig jäkla käftsmäll om någon vecka när Ingo får för sig att dra pengarna.

//
Hugo

Du behöver inte vara orolig, pengarna kommer att dras från ditt konto, ibland kan det ta riktigt långt tid bara. Ingo kommer att upptäcka det och kommer då att dra pengarna.

VAG har världens bästa bilar.

* Voff voff *
10 669 Inlägg
tisdag 12:04
Hugan skrev:
Ja och sen om jag läste rätt så äger de rätten till att spärra kontot, eller hindra en från att ta lån i framtiden.

Så långt kommer det absolut inte att gå för att du råkar ha minus på kontot i någon eller några dagar. Iaf på den bank jag har så tar det 2-3 dagar (om inte mer) innan det blir någon avgift för att man har minus. Så kollar du kontot varje eller varannan dag och för över när du ser att det blivit minus så kommer absolut ingenting hända.

Jag gör precis som du, dvs att jag för över till kortkontot "vid behov" så jag har haft minus ett antal gånger senaste 20+ åren och det har aldrig hänt ett dugg. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 436 Inlägg
tisdag 12:58
krambriw skrev:
I dagens läge nu när tekniken är så mycket bättre händer nog inte sådant längre

Haha.... ha.... Ja, tänk om det vore så väl..... Swish t ex, med ynka ~8miljoner svenska användare, låg ju nere 2 dagar, julafton och juldagen...........

4 154 Inlägg
tisdag 13:04
Kan ju vara så att tele/internet-kommunikationen är ur funktion, och när den åter igen fungerar så dras beloppet
dvs. transaktionen ligger lagrad lokalt i betalterminalen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 271 Inlägg
tisdag 14:13
Brådhis skrev:
Hugan skrev:

Så långt kommer det absolut inte att gå för att du råkar ha minus på kontot i någon eller några dagar. Iaf på den bank jag har så tar det 2-3 dagar (om inte mer) innan det blir någon avgift för att man har minus. Så kollar du kontot varje eller varannan dag och för över när du ser att det blivit minus så kommer absolut ingenting hända.

Jag gör precis som du, dvs att jag för över till kortkontot "vid behov" så jag har haft minus ett antal gånger senaste 20+ åren och det har aldrig hänt ett dugg. smile

Jag gör precis lika, och skulle det övrertrassera av misstag blir det en avgift. Kan baseras på summan.
Räknade själv fel för några år sedan så flera snabba inköp på en galleria blev mer än jag hade på det kontot.  Var bara nån tia, men kostade typ 100kr i "böter".

Någon kreditregister -grej blir det verkligen inte om det styrs upp genast.
Struntar det i, eller sker stup i ett är en annan sak.

42 Inlägg
tisdag 14:57
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Hugan skrev:

Jag gör precis lika, och skulle det övrertrassera av misstag blir det en avgift. Kan baseras på summan.
Räknade själv fel för några år sedan så flera snabba inköp på en galleria blev mer än jag hade på det kontot.  Var bara nån tia, men kostade typ 100kr i "böter".

Någon kreditregister -grej blir det verkligen inte om det styrs upp genast.
Struntar det i, eller sker stup i ett är en annan sak.

är jag väl inte så orolig över det egentligen. I värsta fall får man väl bara ringa till banken o tala om situationen. Blev ju precis 18, så kanske inte skitsnyggt att få minus på en gång?
Senast redigerat av Hugan (tisdag 15:01)

42 Inlägg
tisdag 15:00
Trådstartare
krambriw skrev:
Troligen missar dom inte din transaktion men beroende på lösning kan det ju vara så att deras kanske påverkades av en del andra störningar som varit den senaste tiden. Men om dom inte drar pengarna, bara var glad

Hände mig en gång för många år sedan på MacDonalds i Sundsvall, mitt i skidruschen, alla skulle stanna på väg hem från Åre mm. Den omgången drogs det aldrig för. Gissar på antingen handhavandefel eller någon form av teknisk överbelastning. I dagens läge nu när tekniken är så mycket bättre händer nog inte sådant längre

candyweiss skrev:
Hugan skrev:
Tjena!

//
Hugo

Du behöver inte vara orolig, pengarna kommer att dras från ditt konto, ibland kan det ta riktigt långt tid bara. Ingo kommer att upptäcka det och kommer då att dra pengarna.

Hos Ingo stod den som betald sa han och överföringen var genomförd eller nått liknande.

Gör inte mig nått att jag behöver betala. Och oftast så brukar de flesta vara rätt noga med att alla betalningar kommer in - många bäckar små

Sök