3033
Sök

Transportstyrelsens undermåliga IT-system

585 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
Har inte varit en bra vecka för Transportstyrelsen:

1. 5/11 skulle jag ställa på en bil, men Transportstyrelsens tjänst för detta var nere från (minst) ca 09:30 till 16 = jag fick sitta och vänta i en bil en tre timmar. Inte så kul i november

2. 10/11 skulle jag logga in och kolla fordonets skulder men samma visa då - tjänsten var nere ett par timmar under eftermiddagen.

3. Igår (lördag lunch) skulle jag återigen ställa på en bil men även då var Transportstyrelsens tjänst för detta nere. Satt och väntade i fyra timmar innan jag gav upp. Enligt inlägg i sociala medier hade problemen börjat redan på fredagskvällen vid 18 (vet inte om de hängde ihop med (2), däremot gick det att kolla fordonets skulder igår när jag satt och väntade) och de löstes inte förrän 19-20 på lördagskvällen, alltså efter mer än ett dygn.

4. I februari tidigare i år var det samma visa, av-/påställning var nere, minst, en halv dag.

Jag använder inte dessa tjänster jätteofta, kanske 1-2 gånger/månad - vad sysslar de egentligen med? Och att samma tjänst (av/påställning) är nere många timmar två gånger på sex dagar??

Jag fick tag på någon presskontakt efter ca 4 timmar av otillgänglighet och denne trodde mig inte när jag sa att tjänsten var nere "massor av människor använder dessa tjänster dygnet runt, vi skulle direkt märka om det var problem", men de gjorde de uppenbarligen inte. Har Transportstyrelsen ingen automatisk övervakning? Som larmar när användningsmönstret avviker?

6 112 Inlägg
12 november 2023
Det har alltid fungerat perfekt när jag använt det i alla fall

2 849 Inlägg
12 november 2023
Utmarks-Loke skrev:

Har heller aldrig haft nåt problem. Funkat alltid när jag använt det.

6 172 Inlägg
12 november 2023
Hej!
Har alltid funkat perfekt för mig! Men...använda tjänsten 1-2 gånger i månaden...Vad gör du då? Säljer du bilar?

* Voff voff *
10 672 Inlägg
12 november 2023
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Samma här.

Är trådskaparen säker på att det inte var fel hos tex dennes internetleverantör eller operatör?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

585 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Har alltid funkat perfekt för mig! Men...använda tjänsten 1-2 gånger i månaden...Vad gör du då? Säljer du bilar?

Kollar fordonsskatt, trängselskatt etc.

585 Inlägg
12 november 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Samma här.

Är trådskaparen säker på att det inte var fel hos tex dennes internetleverantör eller operatör?

Ja, Transportstyrelsens pressjour har i samtliga fall bekräftat problemen.

4 478 Inlägg
12 november 2023
Kunde inte heller kolla upp en bil i går 11/11..

7 462 Inlägg
13 november 2023
Har strulat någon enstaka gång för mig.
Kollar man på för många bilar i följd kan man bli uppmanad att vänta ett tag.

585 Inlägg
13 november 2023
Trådstartare
Helt otroligt, slå upp andra fordon i Mina Fordon-programmet fungerar inte sedan 22-tiden.

585 Inlägg
torsdag 10:06
Trådstartare
Nu är HELA transportstyrelsen.se nere, pga de inte förnyat sin domän:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-760b899c0ab9d730dc4de680c5b3b317.jpg

6 112 Inlägg
torsdag 10:42
d-b skrev:

Det är faktiskt ganska slarvigt från en statlig myndighet

Fri fart för ett fritt folk!
14 201 Inlägg
torsdag 12:38
d-b skrev:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-760b899c0ab9d730dc4de680c5b3b317.jpg

och du reggade inte adressen?

Kör fort så hinner inget hända...

2 443 Inlägg
torsdag 13:43
d-b skrev:

Verkar fungera nu iaf...

3 Inlägg
torsdag 14:15
d-b skrev:
Jag fick tag på någon presskontakt efter ca 4 timmar av otillgänglighet och denne trodde mig inte när jag sa att tjänsten var nere "massor av människor använder dessa tjänster dygnet runt, vi skulle direkt märka om det var problem", men de gjorde de uppenbarligen inte. Har Transportstyrelsen ingen automatisk övervakning? Som larmar när användningsmönstret avviker?

d-b skrev:

Du motsäger dig själv. I call BS...

585 Inlägg
torsdag 15:47
Trådstartare
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:

d-b skrev:

Vad svamlar du om? Pressjouren bekräftade problemen i efterhand. Duh!

3 Inlägg
torsdag 16:25
d-b skrev:
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:

d-b skrev:

Det är du som svamlar, mannen. Först hittar de inget fel, några inlägg senare bekräftar de alla fel. Sluta knarka när du ska använda internet.

Och varför kunde du inte köra med en bil på 3-4 timmar för att du inte klarade av Transportstyrelsens IT-system? Det går att köra med en avställd bil, allting funkar på samma sätt, och då du verkar vara vara kriminell/rättshaverist för övrigt så hade det nog funkat bra.

585 Inlägg
torsdag 18:26
Trådstartare
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:

Det är du som svamlar, mannen. Först hittar de inget fel, några inlägg senare bekräftar de alla fel. Sluta knarka när du ska använda internet.

Och varför kunde du inte köra med en bil på 3-4 timmar för att du inte klarade av Transportstyrelsens IT-system? Det går att köra med en avställd bil, allting funkar på samma sätt, och då du verkar vara vara kriminell/rättshaverist för övrigt så hade det nog funkat bra.

Du borde lära dig läsa. De sa inte att de inte hittade något fel, de avfärdade min felanmälan utan att ha kollat om den var korrekt, vilket den var.

Varför man inte kan köra med en avställd bil? Jo, för blir man stoppad får man betala till Trafikförsäkringsföreningen för att man kört en oförsäkrad bil, vilket är dyrt, väldigt dyrt. Har du ens körkort?

2 443 Inlägg
torsdag 21:46
d-b skrev:
Varför man inte kan köra med en avställd bil? Jo, för blir man stoppad får man betala till Trafikförsäkringsföreningen för att man kört en oförsäkrad bil

Undantag: till/från besiktningen om man kontaktat sitt f-bolag innan. Då får man köra avställd bil, samtidigt som den är försäkrad smile

.... Mig veterligen är det dock det enda undantag som finns.

Och ja, trafikförsäkringsförening är jävligt dyrt. För några år sedan blev det nå strul med försäkringen, så bilen ansågs "oförsäkrad". Trots att f-bolaget själva kontaktade tff och bekräftade att bilen, trots vad som stod då, faktiskt var försäkrad, krävde sff ändå nästan 2 lax av mig. Detta var för, enligt dom, 2 dagar bilen var "oförsäkrad"....

Sök