3702
Sök

Transportstyrelsens undermåliga IT-system

3 Inlägg
torsdag 23:32
d-b skrev:
Varför man inte kan köra med en avställd bil? Jo, för blir man stoppad får man betala till Trafikförsäkringsföreningen för att man kört en oförsäkrad bil, vilket är dyrt, väldigt dyrt. Har du ens körkort?

LOL. Nej, så funkar det inte. Trafikförsäkringsföreningen får du en räkning från om du har en bil påställd men den saknar försäkring, inte för att du blir stoppad av Polisen i en avställd bil. Har du ens körkort?

574 Inlägg
fredag 02:28
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:
Varför man inte kan köra med en avställd bil? Jo, för blir man stoppad får man betala till Trafikförsäkringsföreningen för att man kört en oförsäkrad bil, vilket är dyrt, väldigt dyrt. Har du ens körkort?

LOL. Nej, så funkar det inte. Trafikförsäkringsföreningen får du en räkning från om du har en bil påställd men den saknar försäkring, inte för att du blir stoppad av Polisen i en avställd bil. Har du ens körkort?

Jag måste hålla med. Vad pratar du om?

Du måste betala dyra försäkringen om du kör en OFÖRSÄKRAD bil, inte avställd.

Sedan får du nog andra problem om polisen stoppar dig. Exempelvis indraget körkort, dryga böter och annat gott och blandat beroende på straffregister.

Men utöver allt det där, så håller jag med om att deras IT-sektion är hemsk.

Jag har hamnat i jobbiga sitsar på grund av strul från deras håll. Exempelvis överförande av ägarskap via appen. Står att det förts över, man får ett sånt där kvitto och allt ska vara klart. Boom 1 månad senare får man ett brev om att man försäkrat en bil man ej äger och nu måste man kontakta säljaren om problemet och försöka övertyga honom att man ej försöker lura honom på något vis. Hänt mig 2 gånger vid det här laget.

Även är deras resterande funktioner skrattretande dåligt. En gång klickade jag runt på deras hemsida och vips så var min bil avställd! Fick aldrig fram att jag skulle klicka i för att bekräfta eller något. Ringde sedan upp deras kundservice och fick höra att jag ej kunde ställa på bilen igen på X antal dagar. Jag är inte heller dålig med datorer, jag har växt upp med datorer.

Professionell hatare

Trucker
1 418 Inlägg
fredag 19:11
"Myndigheten missade betala faktura - då kraschade Transportstyrelsen"

https://www.breakit.se/artikel/42121/my … tstyrelsen

duktiga dom är, varit en bra vecka för dom haha smile
Senast redigerat av zleepy (fredag 19:12)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 219 Inlägg
fredag 20:16
Blanke skrev:
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:

Sedan får du nog andra problem om polisen stoppar dig. Exempelvis indraget körkort, dryga böter och annat gott och blandat beroende på straffregister.

Jag har hamnat i jobbiga sitsar på grund av strul från deras håll. Exempelvis överförande av ägarskap via appen. Står att det förts över, man får ett sånt där kvitto och allt ska vara klart. Boom 1 månad senare får man ett brev om att man försäkrat en bil man ej äger och nu måste man kontakta säljaren om problemet och försöka övertyga honom att man ej försöker lura honom på något vis. Hänt mig 2 gånger vid det här laget.

Även är deras resterande funktioner skrattretande dåligt. En gång klickade jag runt på deras hemsida och vips så var min bil avställd! Fick aldrig fram att jag skulle klicka i för att bekräfta eller något. Ringde sedan upp deras kundservice och fick höra att jag ej kunde ställa på bilen igen på X antal dagar. Jag är inte heller dålig med datorer, jag har växt upp med datorer.

visst blir det problem att köra med en avställd bil men är den bes och har trafikförsäkring är det ingen stor grej..   om du dessutom ställer på den online så får du en bekräftelse på mail och kan köra för även om det tar lite tid innan det uppdaterar sig online så gör du inget fel..  iaf var det så sist jag stallde på en bil.

zleepy skrev:
"Myndigheten missade betala faktura - då kraschade Transportstyrelsen"

https://www.breakit.se/artikel/42121/my … tstyrelsen

duktiga dom är, varit en bra vecka för dom haha smile

frågan är varför ingen snodde adressen hade jag gjort DIREKT... 
fint att äga transportstyrelsen.se smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 443 Inlägg
fredag 22:11
Growe skrev:
visst blir det problem att köra med en avställd bil men är den bes och har trafikförsäkring är det ingen stor grej..

Problemet är ju dock att trafikförsäkringen blir inaktiv/vilande om bilen är avställd. smile
Dvs det är mer eller mindre omöjligt att ha bilen trafikförsäkrad samtidigt som den är avställd - förutom i fallet med t.o.r besiktningen.

Trucker
1 418 Inlägg
fredag 22:21
Growe skrev:

Jadu det är en bra fråga, ingen kanske visste det innan det var åtgärdat?
dock hade nog TS fått rätt och tagit tillbaka domänet vid någon instans/tingsrätt, då
dom nog har rätt till det, inte som i USA där man kan "sälja" tillbaka det, staten tar vad staten vill ha typ...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 219 Inlägg
Igår 01:36
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
visst blir det problem att köra med en avställd bil men är den bes och har trafikförsäkring är det ingen stor grej..

Problemet är ju dock att trafikförsäkringen blir inaktiv/vilande om bilen är avställd. smile
Dvs det är mer eller mindre omöjligt att ha bilen trafikförsäkrad samtidigt som den är avställd - förutom i fallet med t.o.r besiktningen.

nej då du kan inte ställa på en bil idag utan att ha en giltig trafikförsäkring.. helt omöjligt utan det..

Kör fort så hinner inget hända...

585 Inlägg
Igår 12:35
Trådstartare
zleepy skrev:
Growe skrev:

Jadu det är en bra fråga, ingen kanske visste det innan det var åtgärdat?
dock hade nog TS fått rätt och tagit tillbaka domänet vid någon instans/tingsrätt, då
dom nog har rätt till det, inte som i USA där man kan "sälja" tillbaka det, staten tar vad staten vill ha typ...

Det är två månaders karantän på domännamn innan de kan säljas till någon annan.

585 Inlägg
Igår 12:43
Trådstartare
Blanke skrev:
Ludendorfern skrev:
d-b skrev:

Det finns väl två scenarier:

1. Påställd utan trafikförsäkring. Då får du automatiskt krav från TFF för varje dag det är så.

2. Köra avställd. Blir du stoppad får du betala till TFF för varje dag sedan den senast var påställd/hade trafikförsäkring. Det kan bli JÄTTEDYRT för en bil som du inte haft påställd på flera månader.

För övrigt stämmer inte ditt sista stycke. Du kan ställa på/av bilen en gång/dag. Om du råkar ställa av den idag av misstag så kan du ställa på den imorgon igen. Det scenariot är lite intressant: om du ställer av bilen idag så får du ju betala trafikförsäkring för idag, s.a.s hela dagen, men om du ställer av vid lunch och sedan kör bilen på eftermiddagen och då blir stoppad av polisen - får du då ett krav från TFF för att du kört utan trafikförsäkring idag? Fast du har ju de facto betalat för idag. Och det är ju inte som att du får rabatt med halva beloppet för din trafikförsäkring bara för att du ställer av bilen mitt på dagen, utan du har ju betalat fullt pris.

Finns det något rättsfall kring detta?

(För övrigt finns det en dom i kammarrätten i Jönköping från 2003 som ger en rätt att ställa på och ställa av bilen samma dag, men trots att det är 22 år sedan denna dom stöder Transportstyrelsens IT-system fortfarande inte detta utan de måste hantera sådana avställningar manuellt.)

2 443 Inlägg
Igår 18:51
Growe skrev:
nej då du kan inte ställa på en bil idag utan att ha en giltig trafikförsäkring.. helt omöjligt utan det..

Det är skillnad på att ha försäkringen vilandes, och inte ha någon alls. När du ställer på bilen, med vilande trafikförsäkring, så börjar den gälla exakt samma sekund påställningen blir registrerad. Men när du kör med den avställd, är det samma påföljd som att inte ha någon försäkring alls.

Har du ingen försäkring alls så.... Jo du kan fortfarande ställa på bilen - inga problem, men du får ju betala därefter (TFF) smile
Senast redigerat av Lucif3r (Igår 18:52)

Sök