3639
Sök

Spridare direkt i toppen?

53 Inlägg
25 december 2024
Trådstartare
#1
God jul och sånt!

Jag håller på och skruvar med en för mig okänd grej nämligen insprutning, har bara meckat gamla amerikanare tidigare och jag kan inte använda orginalinsuget och undrar om det finns något hinder till att sätta spridarna i toppen ovanför insuget på min volvo 531:a Det ser ju ut som om det är gjort för det?

1 138 Inlägg
25 december 2024
#2
På B230 med mekaniskt insprut sitter spridarna rätt ner i toppen precis som du säger. Går att borra upp hålen även på obearbetade toppar.
Men hur det funkar att sätta dit spridare till det elektroniska sprutet vet jag inte...


Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
25 december 2024
#3
Varför vill du ha spridarna där? Borde bara bli sämre


6 112 Inlägg
25 december 2024
#4
Det kommer kräva en del experiment att få det bra. Vinkeln på spridaren och hur långt den sticker ner är viktigt, för att bensinångan skall komma rätt. Sedan måste ju fuelrailen passa ovanpå spridarna också.

Diagnostekniker
2 779 Inlägg
26 december 2024
#5
Det är som sagt lite viktigt med vinkel och instick för att få en optimal atomisering av bränslet.
Däremot så går vissa äldre bränslesystem under ?batch-fire? principen där två spridare öppnar samtidigt, och då kommer ena cylindern att ha bränsle i flytande form liggandes på insugsventil(erna) en kort stund innan de öppnar.

Går bilen med sekventiell insprutning så kanske man ska lägga lite större möda på att utforma sitt insprut, men ärligt talat så skulle jag bara svetsa/löda dit stosar till spridarna ett par centimeter ifrån insugsflänsen, ungefär som det är på originalinsuget.
Jagar man effektivitet så får man kliva över till direktinsprutning. smile

Up the RA

53 Inlägg
fredag 22:24
Trådstartare
#6
Tack för svar!
Jag har funderat på det här ett tag nu och det blir nog så att det blir spridare på insugsrören, det verkar lite enklare.
Anledningen tii att jag frågar är att jag satt en rakställd B230 i en Amazon och då går det inte med org. Insug så jag byggde ett eget insug och plenum, vi får se hur det funkar för jag vet ingenting om insprutning   och turbo.

Finns det inte lösa "hylsor" som man kan sätta spridarna i att köpa nånstans?

53 Inlägg
fredag 22:42
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236561/236561-bc7e93ce7eb87f32d3c5059740a4fe65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236561/236561-eca804f5833704987e1e00eec2311d33.jpg

1 706 Inlägg
Igår 01:36
#8
Hmm, glöm inte att hänga dit en kamrem innan start.

mvh/husse

53 Inlägg
Igår 07:24
Trådstartare
#9
Inga problem, den får plats och det är ett tag kvar tills dess, bakaxelbyte och genomgång av den sk "renoverade" motorn.
Egentligen borde jag fixa fram en ZF-låda med men det får vänta.
Först skall servostyrningen från Toyota Prius/Yaris monteras och sen skall det på ett bromservo från Nissan(?) och Volvo S80 skivbromsar ifram

Nån som vet var man får tag på ett par vettiga coilovers till bakaxeln?

Diagnostekniker
2 779 Inlägg
Igår 09:32
#10
Jbreitholtz skrev:
Inga problem, den får plats och det är ett tag kvar tills dess, bakaxelbyte och genomgång av den sk "renoverade" motorn.
Egentligen borde jag fixa fram en ZF-låda med men det får vänta.
Först skall servostyrningen från Toyota Prius/Yaris monteras och sen skall det på ett bromservo från Nissan(?) och Volvo S80 skivbromsar ifram

Nån som vet var man får tag på ett par vettiga coilovers till bakaxeln?

Har en Getrag 217, tror det blir GS6-17BG på bmw-språk.
Till denna har jag ett löst M90-svep.

Har börjat inse att jag inte längre har tiden som krävs för att hållas med större projekt.
Säg till om du är intresserad, finns utanför Örebro.

Up the RA

53 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#11
Jag får nog avstå från getraglådan, kassakistan är tom för tillfället men tack ändå.


Sök