3009
Sök

Frost på inrutan

62 Inlägg
fredag 21:29
Trådstartare
#1
Tja folket, jag har en volvo v70 T5 -98 och har stort problem med frost på insidan av framrutan. Ska tilläggas att de är taklucka. Jag får skrapa bort allt varje gång då värmen hoppar igång sent.

Trucker
1 418 Inlägg
fredag 23:02
#2
har du fukt under mattorna? kan vara så värmepaketet läcker bakom panelen och blir vätska på golvet, så det blir fukt och därmed fryser det invändigt på rutorna, så känn under dina mattor, är det torrt? annars kan du slänga in något som suger upp fukt, typ "torrboll" eller liknande smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

2 443 Inlägg
fredag 23:07
#3
Rosthål i rutramen är inte så ovanligt...


6 172 Inlägg
Igår 10:31
#4
För några år sedan hade både min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89:a) och min brors Audi 100 Avant Turbo-91:a samma "fel". -Det bildas imma på insidan av vindrutan! I bågge fallen så var det kylarvatten under mattorna = läckage i värmeelement som var orsaken. Efter att jag bytte av värmeelement i bägge bilarna så försvann problemet!

https://photos.google.com/photo/AF1QipO … Rt_AKbfZki

https://photos.fife.usercontent.google. … authuser=0

https://photos.fife.usercontent.google. … authuser=0
Senast redigerat av jaka54 (Igår 11:01)


7 466 Inlägg
Igår 13:23
#5
Ett enkelt sätt att avgöra om det är ventilationens radiator som läcker eller ej är att stryka med fingret över imman på rutan och smaka.
Smakar det sött är det glykol = radiatorn som läcker.

3 277 Inlägg
Igår 15:31
#6
Läckande väremelement är otroligt vanligt på första V70/S70.
Har bytt flera.

Det är dock ett ovanligt enkelt jobb att byta elementet på den modellen.

Naturligtvis kan takluckans dränering vara boven också.

Kan bli också om bilen bara körs för lite/sällan och är inga fel utan en konsekvens.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 15:33)

2 443 Inlägg
Igår 19:00
#7
Mossan1 skrev:
Läckande väremelement är otroligt vanligt på första V70/S70.

Du har rätt, men ändå fel... Det är ovanligt att själva värmepaketet läcker. Det som däremot är vanligt är att anslutningarna läcker. Så man kan oftasts vara (dum)snål och bara byta oringarna till anslutningarna och köra vidare på sitt gamla värmepaket.


62 Inlägg
Igår 19:02
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Läckande väremelement är otroligt vanligt på första V70/S70.
Har bytt flera.

Det är dock ett ovanligt enkelt jobb att byta elementet på den modellen.

Naturligtvis kan takluckans dränering vara boven också.

Kan bli också om bilen bara körs för lite/sällan och är inga fel utan en konsekvens.

Om fallet är så att elementet är trasigt hur byter jag? Vart går jag in? Vart finns de bra att köpa?

62 Inlägg
Igår 19:04
Trådstartare
#9
Lucif3r skrev:
Mossan1 skrev:
Läckande väremelement är otroligt vanligt på första V70/S70.

Du har rätt, men ändå fel... Det är ovanligt att själva värmepaketet läcker. Det som däremot är vanligt är att anslutningarna läcker. Så man kan oftasts vara (dum)snål och bara byta oringarna till anslutningarna och köra vidare på sitt gamla värmepaket.

Har du koll på rakhand vad de ska vara för oringar? Och hur många?
Senast redigerat av NollKoll69 (Igår 19:04)

2 443 Inlägg
Igår 19:23
#10
NollKoll69 skrev:
Har du koll på rakhand vad de ska vara för oringar? Och hur många?

4 har jag för mig. Storlek osv har jag ingen aning om - dom medföljer det nya värmepaketet tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
för 23 timmar sedan
#11
Lucif3r skrev:
NollKoll69 skrev:
Har du koll på rakhand vad de ska vara för oringar? Och hur många?

4 har jag för mig. Storlek osv har jag ingen aning om - dom medföljer det nya värmepaketet tongue

på alla 850 och x70og har det varit själva värmepaketet som läckt aldrig sätt att det läcker vid anslutningarna..  jag skruvade endå dom där när dom istort sätt var nya.. 

nu var det länge sen sist så var tvungen att googla lite bilder och det läckte iskraven mellan gaveln och värmeelemetet..  väldigt väldigt vanligt fel.. 

men som sagt det finns ju inga genvägar till att laga det så självklart måste tätningarna bytas till nya.. annars kommer det att läcka.

men du kanske haft bilar där någon fuskat tidigare och nu har anslutningarna börjat läcka.. 

för det var iallfall aldrig ett problem förr i tiden..  har nog bytt ett 20tal förr i tiden..  tror jag bytte den sista kanske 2005 eller nått sånt smile

oftast bolmade det rök ur defrostern på bilen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

3 277 Inlägg
för 13 timmar sedan
#12
Solklart elementet på dom jag bytt, men med den anslutningsdesignen kan jag tänka mig att den kam läcka också. Har för mig det bara var en oring per rör = 2st.
Måtten vete katten. Törs inte skriva en gissning.

Jag köpte elementen på Autodoc och Skruvat.

Skulle inte förvånas om det finns tutourials för bytet på Youtube.

Men!
Säkerställ först att det är det felet , och att det inte regnar in, eller bara körs för lite.

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
för 11 timmar sedan
#13
Mossan1 skrev:
Solklart elementet på dom jag bytt, men med den anslutningsdesignen kan jag tänka mig att den kam läcka också. Har för mig det bara var en oring per rör = 2st.
Måtten vete katten. Törs inte skriva en gissning.

Jag köpte elementen på Autodoc och Skruvat.

Skulle inte förvånas om det finns tutourials för bytet på Youtube.

Men!
Säkerställ först att det är det felet , och att det inte regnar in, eller bara körs för lite.

ja att byta dom är ganska lätt..   visst det är rätt trångt och ser totalt omöjligt ut att få ut dom men det går fint.. smile 

nog lätt 15år sen sist jag bytte på en  så inget direkt minne av bytet mer än att den satt i botten och gick att få ut när man vinklade ut allt lite lätt..   och att det gick rätt fort.. 

minns hur det välde ur rök ur min kussins italien import  han hade en 2liter t5a  som värme paketet verkligen var klappslut på nog värsta jag sätt..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök