2:
För att hålla temat relevant till något som nyligen varit på tapeten så har jag faktiskt gått bananas och gick all out på en idé jag haft en längre tid.
Mitt en gång ombyggda avgassystem läckte efter flera år och efter dåliga nybörjarsvetsningar från min sida.
Jag har ju som fler säkert sett på nätet att folk provat o monterat motorcykelljuddämpare på bilen med spännande resultat, och jag tänkte, äh vafan, vi gör en Mcgyver o provar!
Med en Yoshimurakopia i minsta storleken (tot 310mm) och med en halv kasse rörböjar och skarvmuffar o diverse gav jag och brorsan oss på att prova få dit Yoshimuran!
Läckande mellanrör och med hål i bakre ljuddämparen så var det till o laga läckan på mellanröret och byta ut bakdämparen mot det roligare alternativet.
Med detta skulle det alltså vara kat - rakt rör - Yoshimura. Hur fan skulle det bli tänkte vi.
Sågade bort det trasiga o lagade det läckande, sen bråkade vi dit Yoshimuran med mycket krångel o tid ( i brist på verktyg och erfarenhet, mest erfarenhet ).
Första uppstarten skakade oss något, det var något jävlar anamma vad det lät!
Inte illa alls, men med hög volym!!
Kallstarten hjälpte inte läget, men som tur följde en insats med som jag tänkte kunde bli räddningen "om man blir stoppad".
Monterade i insatsen och avgaser började smattra ovanligt mycket med ett avgastryck så högt att det smällt hål på A4 papper på 1 meters avstånd. Konstigt, men inte helt ologiskt. Storleken på ljuddämparen och diametern på röret igenom var faktiskt ganska mycket större än det originala på typ 1 2/4 tum smala röret. Detta var närmre 2 tum igenom och med en lättare svetsad böjj neråt på slutet.
Genom att återanvända originalupphängarna med lite knepkonst så fick vi röret o dämparen o sitta mer eller mindre precis som jag vela, och med ett förvånande "originallook" till utseendet. Bara ett tränat öga kunde se på håll vad som försigick!
Detta höjde volymen till mer än det dubbla tidigare, lät som en nyare rallybil på tomgång vid kallstart, när den lugnat sig vara faktiskt tomgången ovanligt tyst men vid 2000 varv eller egentligen bara lite gaspådrag gav sig raka rör med mcdämpare tillkänna..
Vid varje möte med polis på vägen fick man trampa ur o tomgånga förbi. Blev några skirnödiga situationer med poliser både bakom och framför en, samt att nästan bli stoppad en annan gång. Nervös, kanske i onödan men satt lite på nålar hela tiden, mestadels i början, så pass att jag faktiskt beställde en ny bakre originaldämpare och hade liggandes i bilen "utifall att" jag blev stannade tillslut (vilket helt klart skulle hända tänkte jag), så hade man fått erkänt sitt misstag och att jag bevisligen bestämt mig för att återställa (lögn lite? Det var ju oförskämt kul o låta lite kanjo ala japansk busungdom)
Har faktiskt aldrig hört en bil låta såsom denna gjorde med denna setup.
Kanske förklaringen sitter i smala rör original och med rakt hela vägen till en rejält kort Yoshimurakopia. Mycket likt en MC i flera aspekter ljudmässigt. Är ju trots allt en liten motor på 1.3l och 95hk.
Mycket rolig tid, även om man var något skitnödig emellanåt.
Fick dock all uppmärksamhet man kunde tänkt sig (och någonstans lite ha?) Men även skämmigt situationer där man mest störde, som kallstarter på morgonen på radhusområdet... Kan inte ha gått någon förbi ett bröl ala rallybil på antilagg varje morgon utanför fönstret.
Försökte för det mesta köra så snällt o varsamt som möjligt, men ibland o självklart oftare än inte var detta avgas något som fick en att utmana volymbarriärerna här och där..
Revmatching och nedväxlingarna blev fantastiskt roliga, och vid vissa varvtal vaknade odjuret på 1.3 liter till, och med ärligheten i behåll kom jag fram till att bilen kändes friare, inte lika begränsad av den otroligt tystgående bakdämparen. Kändes piggare, inte bara lät fränt.
När nu i närtid besiktningen kom allt närmre och ett tillfälle att få hjälp med att få ordning på avgaser helt o hållet så fick faktiskt ett helt nytt komplett originalsystem åka på igen.
Flickvännen fick ont i öronen när vi åkte längre, man störde oskyldiga i nästan alla situationer, och med rädslan av att bli stannade vid första möjliga nästkommande polizei så fick det bli så. Ett nytt original främre rör med ljuddämpare och med den nya bakdämparen så åkte allt av och då på igen.
Från att ha bilen som lät mest (och på riktigt färnast i stan) till den tystaste bilen i stan (utan eldrift på något vis)
En av anledningarna till att jag byggde om avgaser från början hade o göra med att motorn gick så otroligt tyst att man inte kunde höra vilken växel man körde på trots tyst på stereon och fläkten av. Mycket svårt då man ibland körde på trean ist för femman i 60/70/80 kmh och var tvungen att antingen titta på varvräknaren eller på växelspaken vart den stod...
Allt återställt igen. Flickvännen, allmänheten och polisen men framförallt besiktningen uppskattar förändringen till det tystare markant.
Ljög gjorde jag om inte tystnaden hjälpte min tinnitus. Det blev bekvämare tyst igen, men otroligt mycket tråkigare också. Nu får stereon göra jobbet istället, iofs lite billigare ekonomiskt och mer ljusterbart va ?
Tänkte försöka bifoga en video på hur det lät, och någon bild om jag har!
Ett tränat öga kan se på bilden ovan den lille dämparen leta sig fram under bakskärmen där ?
Klipp på ljudet o en lättare repa
https://youtube.com/shorts/Lcx7Kt0Sz5k? … GiGi3cBGP8