2631
Sök

Köpråd - Första bilköp med familjen

1 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Vi är en stadsboende familj med en 4-åring och snart en bebis också. Vi har klarat oss väldigt bra på Volvo On Demand i flera år och har inte saknat att äga egen bil, men nu lägger de ned samt att vi nu har ett till barn vilket sammantaget lett oss till tanken: nu är det dags för det oundvikliga bilköpet. Det handlar inte bara om att On Demand lägger ned, utan även om att två barn innebär två barnstolar, vilket är ganska bökigt att hålla på med att plocka in och ut ur bilen redan som det är.

Vi har ingen jobbpendling och kör väldigt lite. Det kommer definitivt vara under 1000 mil per år. Det kommer gå veckor utan att vi rör den, men på sommaren kommer vi köra ganska mycket och spendera tid i sommarstuga osv. Vi har lagt ca 40.000-50.000 kr per år på Volvo On Demand.

Vi bor i lägenhet och har ingen möjlighet att ladda annat än i hyrgarage där det troligen går via nån app, typ Parkster. Det kombinerat med att vi inte pendlar får mig att tänka att elbil inte är ett bra val eftersom fördelen med el väl framför allt är för de som ofta kör korta sträckor och kan ladda hemma.

Vi vill ha gott om lastutrymme i bilen, och Volvo XC60 (t.ex.) faller bort pga att den har förvånansvärt dåligt med bagageutrymme.

Maxtaket är 350.000, och helst under 300.000. Samtliga alternativ nedan tänker jag mig med 1,5 Bensinmotor och 2-hjulsdrift om möjligt eftersom det är billigare i både bränsle och inköpspris och jag tror inte vi behöver mer än då. Verkar vara svårt att hitta begagnade Tiguan/Kodiaq/Tarraco utan 4WD dock.

Hur ska vi tänka? Jag ser ett par alternativ men tar gärna input:

- VW Touran (7-sits)
- VW Tiguan AllSpace (7-sits)
- Skoda Kodiaq (7-sits)
- Seat Tarraco
- Peugeot 5008
- Dacia Jogger (7-sits)

1 205 Inlägg
för 4 timmar sedan
Kodiaq hade jag valt av de du listat upp. Men vad ska du med en 7 sitsig bil till om du inte behöver det?

Behöver du verkligen 7-sitsig bil, så skippa SUV. Gå då istället på en familjebuss. Typ Sharan, S-max eller C4 Grand Picasso (förvånansvärd bra buss faktiskt).

Annars kommer du väldigt långt med en större kombi, kolla på Audi A6, 5-serien, E-klassen och typ V90. De funkar bra med två barnstolar och lastar tillräckligt bra för en familj på 4 pers. Är barnen inte i barnvagnsåldern, så kan du kliva ner i klass till en 3-serie, A4 eller V60. C-klassen är för trång i mitt tycke.

Eller så lägger du 70-130k på en lite äldre bil, du får tex en V70 med fin historik och låga mil för 130k, mycket bil för pengarna.

7 470 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag föreslår att du kollar in Honda CR-V och Toyota RAV-4.

Sök