2389
Sök

Tempmätare visar kall motor trots motorvärmare

19 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Har precis fått motorvärmare och kupévärmare installerad på min Subaru outback. En fundering bara, på denna bil finns en temperatur lampa. Blå för kall motor, röd för överhettad motor och släckt när motorn är varm.
Körde kupévärmaren för första gången igår, 4 timmar. Kupefläjten värmde gott, men subaruns lampa lyste blått? Motorn borde väl blivit varm på 4 timmar?
5 minuter senare körning slocknar lampan. Testade då att stänga av motorn och starta på nytt och då lös inte motorlampan.
Vad tror ni? Ska det vara så här?

Forummoderator
26 384 Inlägg
för 2 timmar sedan
Låter helt normalt.

Någon får här rätta mig om jag har fel men en motorvärmare får inte upp tempen till drifttemperatur, den hjälper bara till så att oljan inte blir så "trögrodd".

Någon timme räcker gott för detta, särskilt när det är så varmt som ett par plusgrader.
Kör du för länge riskerar du i stället att elda upp värmaren..
Senast redigerat av Mack (för 2 timmar sedan)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 296 Inlägg
för 1 timme sedan
230v motorvärmare så den bilr normalvarm går inte om allt är normalt. Inte I kallare väder iaf.

Syns givetvis inte på mätaren vid start, men på hur snabbt den går upp, och hur mycket lättare den startar i riktig kyla.  Med handen på motorn kan den kännas lätt ljummen, men då har man kört onödigt länge.

Fri fart för ett fritt folk!
14 251 Inlägg
för 1 timme sedan
tempmätaren brukar inte röra sig när man har motorvärmaren inkopplad..

men  det är stor skillnad att ha +20 i motorn istället för -10 
men du kommer aldrig ha normal motortempratur av en motorvärmare 
då får du instalera en diesel/bensinvärmare som värmer vattnet med hjälp av bensin eller diesel.

Kör fort så hinner inget hända...

5 129 Inlägg
för 4 minuter sedan
Den enda bilen jag har vart med om som motorvärmare värmer så pass att det syns på tempmätaren är min nissan micra. Efter 2 timmar i några minusgrader så är den på 2 sträck. Men då är motorn i samma storlek som en bullens pilsnerkorv och kylsystemet rymmer en tillbringare vatten :-p så summa summarum så är det helt normalt att motorn inte blir tillräckligt varm för att visa det eller släcka lampan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök