Kattkatt skrev:
simlar skrev:
Om EGR-pluggningen blev helt fel så motorn kvävs av avgaser så kommer den inte starta, alternativt tända till och sen stanna då den kvävs av avgaser.
På några bilar där EGR-fastnat i öppet läge har jag tagit lös laddluftslangen närmst insugsspjället och på så sätt kunnat köra bilen en kort sträcka i låg hastighet.
Eftersom glödspiralen blinkar så kan du läsa felkoder och se vad den klagar över.
Har du inte kodat bort EGR efter pluggningen så kommer motorstyrdonet inte vara nöjd och sätta felkod.
Edit:
Lägg gärna upp bild på hur du pluggat EGR.
Vevhusventilationen ska inte pluggas!
EGR-röret är det du måste plugga.
Har du monterat tillbaka EGR-röret opluggat med borttagen ventil har du fullt avgasflöde in i insuget och då kommer motorn kvävas.
Jag har satt en bricka i det lilla smala röret, och sen gjort en platta till där EGR ventilen suttit.
Förstår du hur jag menar?
Är det riktigt?
Jag tog bort brickan till det lilla röret.
Är det röret till vevhusventilationen alltså förresten?
Hursomhelst, så lätt motorn för jävligt först och knackade när jag prövade starta den, och det kom rök från motorn, så stängde av igen.
Skulle visa en kompis och hur det lät och startade en andra gång, men då lät motorn som vanligt igen.
Kanske aningen hårdare, plus att det tar emot precis innan när jag försöker starta den.
Men kanske har att göra med att jag ändrade ytterligare lite på ÖD, då jag inte var helt nöjd med hur den stod.
Sen dog motorn nu efter kanske 30 sekunder helt tvärt.
Skillnad mot förut då den dog "långsamt" istället.
Jag står i valet och kvalet om jag ska sätta tillbaka EGR pluggen, eller om jag ska montera dit EGR så som den var från början.
Men jag börjar tappa hoppet om att det är EGR som gör att bilen dör.
Vad kan det vara i stället?
Dieselfilter?
Partikelfilter?
Jag håller på att beställa Partikelfilterrengörning, dieselfilter samt tempgivare nu.
Jag borde beställa kamremsats antar jag, men vet inte om det är någon ide än.