3023
Sök

Skrota eller laga

97 Inlägg
Igår 10:05
Trådstartare
#1
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (Igår 10:05)

Fri fart för ett fritt folk!
14 251 Inlägg
Igår 11:08
#2
NoobMechanic69 skrev:
Har en gammal Skoda Fabia 2000. Gått ca 16000 mil.

Som ni kanske sett i mina andra trådar så har jag haft en del problem med den och har inte helt och hållet fixat dem ännu. Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Det som inte funkar på den är:

1) Styrservon, som billigast kostar det ca 4000 kr totalt att fixa, med begagnad del.
2) Bromsslangar behöver bytas, ca 2500kr
3) Olja och filter behöver bytas.
4) Bägge framskärmar sönderrostade vid tröskeln, kanske ej kan lagas men vill bara poängtera skicket på karossen.
5) Något slags vinande ljud uppstår lite kort vid körning. Fläktrem/hjul?
6) Lite dovt ?basljud? hörs ibland undertill. Ljuddämpare med hål?

Kostnaderna för att laga bilen blir runt 7000-9000kr. Samma som bilen är värd.

Kan byta olja och filter själv. Men det andra orkar jag inte göra själv.

Ska jag lägga pengar på att fixa lat?
Eller bättre att hålla ut och köra tills den helt ger upp och ev köpa en lika billig bil? Just tänker jag ett jag inte fixar den för att spara in lite och ev kunna köpa en dyrare bil.

du vet vad du har men du vet aldrig vad du får..    dom där bilarna är ganska bra bilar billiga reservdelar och relativt lättmekat dessutom.. 
gör du det själv är du ju lätt nere i någon tusenlapp i rep kostnader.. 
dessa bilar flödar det av på skrotarna  så borde inte vara så svårt att hitta delar på en självplockskrot välidgt billigt..
men kan man inte skruva så blir det lätt väldigt dyrt.. men i den prisklassen är det alltid ett lotteri om hurvida man lyckas köpa en bra eller dålig bil.   utan mekkunskaper blir det väldigt dyrt väldigt fort..

Kör fort så hinner inget hända...

1 206 Inlägg
för 9 timmar sedan
#3
Beror ju helt och hållet på vad du tror kommer komma i närtid i from av reparationer eller upprustning. Behöver bilen även nya bromsar, däck eller något annat. Jag hade testat att köra in den på bilprovningen först innan jag la större pengar på den. Då får du en lista, och så får du ta ställning till hur du gör efter det.

Har du inte stötstångsmotorn på din Fabia, så är det väl kamrem när som helst också, men vattenpump. Det är ju en kostnad det med.

Bilen klockar ju även in på 25 år. Det är en respektabel ålder ändå.


2 448 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.


97 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.

Nä. Såklart är det inte så jag tänker.
Men man kan ändå överväga att köpa ny begagnad för samma kostnad, eller spara och lägga dem pengarna plus lite till på en fräschare, istället för att laga befintliga bilen. Jag har trots allt haft en hel del strul på den, bla mycket mögel.

Sen är det så att jag inte direkt älskar min Skoda Fabia. Hade gärna haft en annan bil.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 2 timmar sedan)

Forummoderator
18 114 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
NoobMechanic69 skrev:
Lucif3r skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Dels för att kostnaderna totalt blir mer än vad jag köpte bilen för. Köpte den för 8000kr.

Men med den logiken är det ju inte ens värt att tanka den? typ 10 tankar och du har överskridit värdet på bilen.... 2 nya uppsättningar däck? Inte värt, kostar mer än vad bilen köptes för. Skatt? Nä fan, det övergår bilens inköpspris... osv osv.

Att köpa en så billig bil och sen tro att den kan underhållas under inköpsvärdet är väldigt naivt tänkt.

Visst, ibland kan man ha tur... Jag har haft tur med min V70. Nu har jag inte direkt hållt räkning på den, men den köptes för 10k för 12½ år sedan, och jag har nog kanske lagt 20-25k på den med reparation, däck och service inräknande, exkl. skatt, bränsle, besiktning och försäkring. Skatten är ju den mest deprimerade att räkna på... Dryga 30 papp på dessa 12 år... >sad
Min gröna 940 sedan köptes för en tusing... Kostaden för att öht. kunna köra den kommer överskrida "bilens värde" många många gånger om. Den tusingen räcker knappt till ett bromsok - och den behöver 4 big_smile Uppskattningsvis behöver den delar för bortåt 10k innan den ens kan tänkas att besiktas, och då räknar jag all arbetstid som krävs som "gratis".

Ju billigare bil man köper, desto mer kommer man överskrida "bilens värde" i bara underhåll. Enkel matematik, så är det ju bara.

Nä. Såklart är det inte så jag tänker.
Men man kan ändå överväga att köpa ny begagnad för samma kostnad, eller spara och lägga dem pengarna plus lite till på en fräschare, istället för att laga befintliga bilen. Jag har trots allt haft en hel del strul på den, bla mycket mögel.

Sen är det så att jag inte direkt älskar min Skoda Fabia. Hade gärna haft en annan bil.

Då hade jag bytt. Jag bytte ofta bil förr för att det var kul. Så byt! Lever bara en gång vad jag vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök