2759
Sök

V70 niklas dricker glykol

23 Inlägg
måndag 18:51
Trådstartare
#1
Hej, jag har en niklas från 2001 som dricker glykol. Det kommer inte någon vit rök förutom när den är kall så jag tror inte att de är någe topplocks fel. Den stiger häller inte över mittstrecket på värmemätaren. Ska det vara så, eller är det bara något litet läckage? (Heller inget klet i oljelocket eller på stickan om det nu gör någon skillnad)


6 202 Inlägg
måndag 22:32
#2
Om nu glykolen försvinner så måste den ju ta vägen någonstans! Antingen läckage i kylaren, expansionskärlet, vid någon slang, läckage i värmeelementet (har du kylarvatten under mattorna?) eller topplockspackningen!
Bubblar det i expansionskärlet eller att nivån varierar mycket från kall till varm motor? -Om så...läckage i topplockspackningen!


4 479 Inlägg
tisdag 20:17
#3
Bränslevärmare..?

3 122 Inlägg
onsdag 09:45
#4
Häll i spårvätska och fram med UV-lampan. Om man inte har klet i expansionskärl, snygga avgaser och torra mattor läcker det kanske lite i någon slang eller kylaren.


23 Inlägg
onsdag 18:07
Trådstartare
#5
Tror de kan va nåt mä värmepaketet då det är blött under förarmattan, vet inte om det bara är vatten eller någe men det är lite kletigt/klabbigt och luktar skumt


6 202 Inlägg
onsdag 18:12
#6
Då är det värmeelementet som läcker! Sånt hittar du för några hundralappar på Autodoc!
Senast redigerat av jaka54 (för 7 timmar sedan)


7 424 Inlägg
onsdag 18:52
#7
har du kollat oljan?? på många bilar finns en vätskekyld oljekylare, sk sandwish, den har tendens att gå sönder ibland,,  då blandar sig kylarvätska med oljan


23 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#8
granadadr skrev:
har du kollat oljan?? på många bilar finns en vätskekyld oljekylare, sk sandwish, den har tendens att gå sönder ibland,,  då blandar sig kylarvätska med oljan

Har kollat oljan och den var ovanligt låg, gjorde service innan däckbytet nu i höstas och då bytte vi olja, men iof hade inte motorn stått och hunnit svalna ordentligt kanske..


23 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Då är det värmeelementet som läcker! Sånt hittar du för några hundralappar på Audtodoc!

Hur krångligt är det att byta värmeelement då? Är det liksom dagsarbete eller går det på en halvtimma...?


6 202 Inlägg
för 7 timmar sedan
#10
Det beror nog på bil. Jag bytte värmepaket på både min egen Audi 100 Avant  2,0E -89:a och på min brors Audi 100 avant Turbo -91:a förra sensommaren och på dessa bilar innebär det att ta loss och ta isär hela fläktpaketet i plast (tvådelat) som sitter i motorrummet . Fläktpaketet i mitt fall satt ihop med 10 stycken klämmor och 4 stycken skruvar. Det här är inte särskilt svårt att göra men det tar några timmar att ta loss hela paketet från bilen. Det man ska tänka på, åtminstone i mitt fall
är att när man ska sätta dit det nya värmepaketet så ska/bör man täta sidorna mellan värmepaket och väggar på fläktpaket med neoprengummi så ingen (eller minimalt) luft kan passera förbi värmepaketets sidor. De värmepaket jag köpte från Autodock innehöll alldeles för lite skumgummi för täta ordentligt  (det är tänkt att man ska limma skumgummit runt hela kanten på värmepaket). Svårigheten var att sätta ihop fläktpaketet med värmepaketet inuti och samtidigt få dit alla klaffar. Men det gick efter lite pyssel och värmen i kupén har sedan dess kommit mycket snabbt och fungerat perfekt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a4c1d2b15be9175726599c7a95fd5549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ddfef0f8715b880486479d3715506849.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 7 timmar sedan)



Sök