3709
Sök

Asfalt går inte bort från vit bil

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Vi har för första gången köpt en helt ny bil. Den är vit och var och tvättade den för första gången igår. Det hade nu redan efter ett par veckor blivit en massa asfaltsprickar på den. Gick då på flera gånger med  Tershine kallavfettning men på vissa ställen tex backluckan så rann bara prickarna ut och det gick inte att skölja bort allt med högtrycken. Ville inte köra på med borsten som var i tvätthallen på nya bilen så spolade endast. Krävs det att man gnor ordentligt också? Eller borde dom ha lossnat med kallavfettningen? Är det någon fara för lacken att dom rann ut och inte gick att spola bort ordentligt eller är det bara att försöka få bort vid nästa tvätt istället?

Mvh D

325 Inlägg
för 2 timmar sedan
Doraso skrev:
Hej!

Vi har för första gången köpt en helt ny bil. Den är vit och var och tvättade den för första gången igår. Det hade nu redan efter ett par veckor blivit en massa asfaltsprickar på den. Gick då på flera gånger med  Tershine kallavfettning men på vissa ställen tex backluckan så rann bara prickarna ut och det gick inte att skölja bort allt med högtrycken. Ville inte köra på med borsten som var i tvätthallen på nya bilen så spolade endast. Krävs det att man gnor ordentligt också? Eller borde dom ha lossnat med kallavfettningen? Är det någon fara för lacken att dom rann ut och inte gick att spola bort ordentligt eller är det bara att försöka få bort vid nästa tvätt istället?

Mvh D

Jag har en vit bil. Brukar använda flygrostborttagare.

3 308 Inlägg
för 1 timme sedan
Det krävs lite mekaniskt gnugg också.
Spar det till en rejälare rengöring i vår än att plaska en massa starka medel på lacken i ett kör.

Du kan ju ta med egen svamp osv till tvätthallen.  Det gör jag när det är "vårrengöring".

Annars högtryckspolar jag endast av grus mm på Vintern.

Hade svart bil i många år, och inga problem med repor och annat. Syns så väl på svart.  Haft flera vita bilar också.
Numera silver, gul och röd. (3st)
Senast redigerat av Mossan1 (för 1 timme sedan)

Sök