Lehto skrev:
Fast kamremsdreven är ju fixed, så det kan ju inte spännas något mellan dom?
Jag menar remmen kan ju inte sträckas mellan dreven då det inte finns någon spännare där, det skulle isf innebära att någon av kamaxlarna skulle flytta sig någon grad för att det ska bli spänt där emellan.
Men...
Då har du ju inte gjort som du beskrev.
Lossar du kamdrevens skruvar mot medbringaren på kamaxeln är dom ju lösa gentemot kamaxeln.
Hela poängen med att lossa dom tills remmen är spänd är just för att dreven rör sig lite när remmen spänns för att fördela sig, och EFTER det ska dreven låsas mot kamaxlarna. Kamaxlarna sitter ju fixerade med blockeringsverktyget i bakkant.
Det är ju också därför man inte kan utgå från markeringarna på kamdreven, precis som du påstod tidigare.
Har aldrig bytt på 850, men V70.
Ska vara lika så enl vad jag förstått.
Har bytt en utan VVT för länge sedan, och även med VVT. Samma egentligen, men man måste ha VVT i botten också.
Eller om du menar det pyttelilla ändring som blir av en ej perfekt spånnd rem så är det försumbart.
Flera har bytt rem enl markeringarna och fått kugg fel. Bilen har gått bra men "bra". = Märkbar förbättring efter rätt utfört byte.