Har en bekant som köpt en V70 2wd av bilfirma och hat fått problem med växellådan. Firman hävdar att det är pga av att hon kört med ett sommardäck som växellådan rasat. Vinterdäck är 225/50R17 och sommardäck 205/55R16. Kan det verkligen orsaka växellådsras på 3 veckor?
ja det kan hända diffen blir överhettad.. eftersom ett hjul konstant går saktare än det andra så blir det väldigt varmt i diffen... jag har spunnit sönder diffar pga det =/
bak kan det så klart inte påverka fram.. men annars är det möjligt.. men orkar inte räkna på hur mycket det skiljer i rull diameter.. mellan däcken men det går ju att ta reda på. är det samma rulldiameter kan det så klart inte påverka något..
bak kan det så klart inte påverka fram.. men annars är det möjligt.. men orkar inte räkna på hur mycket det skiljer i rull diameter.. mellan däcken men det går ju att ta reda på. är det samma rulldiameter kan det så klart inte påverka något..
bak kan det så klart inte påverka fram.. men annars är det möjligt.. men orkar inte räkna på hur mycket det skiljer i rull diameter.. mellan däcken men det går ju att ta reda på. är det samma rulldiameter kan det så klart inte påverka något..
Skiljer ca 3%
det borde inte påverka men allt hänger på hur länge bilen gått och hur långa sträckor.. och framför allt vad som hänt med lådan..
Problemet är att det varit problemet med lådan sen hon köpte bilen. Först tog han in och bytte olja och när det inte funkade så påstår han att byt växellåda. Nu när växellådan pajat påstår han att det pga av däck
Växellådan kanske inte var frisk från början men kör man omkring med två olika stora hjul på drivande axel är det nog svårt att få någon annan att ta kostnaden. Men då är ju frågan vad exakt som är sönder, är det själva växlarna eller är det diffen?
Är ju en automat och om bilfirman har bytt lådan som dom säger, då borde väl den nya lådan tåla 100 mil med fel däck. Är ju en skillnad på 7,5 cm i omkrets så kan ju visserligen påverka en del
Växellådan kanske inte var frisk från början men kör man omkring med två olika stora hjul på drivande axel är det nog svårt att få någon annan att ta kostnaden. Men då är ju frågan vad exakt som är sönder, är det själva växlarna eller är det diffen?
jo exakt om drivaxlarna glappar upp och ner är det diff problem men är det att den växlar konstigt eller inte alls så är det knappast det som är problemet..
tror bara att det är undanflykter men så skulle jag personligen ALDRIG köpa en beg bil med automat.. det är 100% säkert att skiten kommer börja strula svårt att hitta något som är sämre än en automatlåda..
Oljud skulle kanske kunna komma av rasad diff. Konstiga växlar = aldrig i livet!
Men ynka 3% skillnad på en vanlig öppen differential. Hmmm. Och mycket kördes under de 2 veckorna? 3mil? 30mil? 300mil?
Men inte ens 300mil med 3% skillnad på en öppen differensial skulle få den att rasa. Föreställ er hur sakta planethjulen i diffen rör sig då.
Firman fick en spik att hänga upp sitt case på. Tyvärr.
Dessutom kan man spinna vidare på tanken och fundera på hur många % av sträckan man kör en vanlig dag som är rakt fram. För diffen upplever olika stora däck som en lång kurva egentligen, och det rasar den inte av... Inte heller rasar den av att man kör med tex ett reservhjul och dom är inte sällan rejält mycket mindre än originalhjulen.
Sedan är det en dum idé att köra runt på olika stora däck, i synnerhet när ett är ett sommardäck så här på vintern men det är en annan fråga.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/