2460
Sök

Köpråd Mercedes

Jalusier
75 Inlägg
14 januari
Trådstartare
#1
Hej! Nu är det så att jag ska köpa en annan bil, det lutar åt någon gammal mercedes. Vad är det viktigaste och tänka på vid köp av en Mercedes? Har aldrig ägt en Mercedes innan.
Årsmodeller mellan 90-02 är det som jag är intresserad av
Mvh
smile
Senast redigerat av stylaren123 (14 januari )

Forummoderator
18 145 Inlägg
14 januari
#2
En MB från 1993 är ju mycket driftsäkrare än dito från 2002. Det är väl det första jag tänker på. En 300D w210 -96 med om606 är ju en riktigt fin bil. Eller var... De flesta är rullande skrot. En W211 med en sur 2.6L sexa är inte kul alls. Trött & törstig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

tummen mitt i handen
176 Inlägg
23 januari
#3
Även jag söker en W124 allmänt kallad E-klassen från sent 80-tal/början av 90-tal eller en W140 allmänt kallad S-klassen från tidigt/mitten av 90-talet.

Bilder på en W124 E 250 D: https://www.karl-webmaster-johansson.top

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

7 491 Inlägg
23 januari
#4
stylaren123 skrev:
Hej! Nu är det så att jag ska köpa en annan bil, det lutar åt någon gammal mercedes. Vad är det viktigaste och tänka på vid köp av en Mercedes? Har aldrig ägt en Mercedes innan.
Årsmodeller mellan 90-02 är det som jag är intresserad av
Mvh
smile

Om du stöter på en 124 2.0 från 1996 och några år framåt ska du passa dig.
Den motorn har enkel kamkedja som inte håller mer än runt 12.000 mil.
Hade själv en 124 2.0 1998 där jag fick renovera hela kamtransmissionen inkl lyftare, vipparmar, kamaxel, drev vid 12.000, 25.000 och var i behov vid 37.500 mil, då jag gjorde mig av med bilen.
Kostade runt 30.000:- första gången och drygt 35.000:- andra gången.
Vidare två torkarmekanismbyten för över 7.000:- vardera.
F ö endast byte bromsskivor och belägg varje år samt byte batteri en gång.
Mycket driftsäker trots att den plågades hårt på långkörningar mellan Simrishamn och Pajala.
Utomordentligt skön förarstol som passade för, ibland, 100 mil i ett sträck.

Rekommenderas starkt om du bara ska "mysköra".

Forummoderator
18 145 Inlägg
23 januari
#5
torsen skrev:
stylaren123 skrev:
Hej! Nu är det så att jag ska köpa en annan bil, det lutar åt någon gammal mercedes. Vad är det viktigaste och tänka på vid köp av en Mercedes? Har aldrig ägt en Mercedes innan.
Årsmodeller mellan 90-02 är det som jag är intresserad av
Mvh
smile

Om du stöter på en 124 2.0 från 1996 och några år framåt ska du passa dig.
Den motorn har enkel kamkedja som inte håller mer än runt 12.000 mil.
Hade själv en 124 2.0 1998 där jag fick renovera hela kamtransmissionen inkl lyftare, vipparmar, kamaxel, drev vid 12.000, 25.000 och var i behov vid 37.500 mil, då jag gjorde mig av med bilen.
Kostade runt 30.000:- första gången och drygt 35.000:- andra gången.
Vidare två torkarmekanismbyten för över 7.000:- vardera.
F ö endast byte bromsskivor och belägg varje år samt byte batteri en gång.
Mycket driftsäker trots att den plågades hårt på långkörningar mellan Simrishamn och Pajala.
Utomordentligt skön förarstol som passade för, ibland, 100 mil i ett sträck.

Rekommenderas starkt om du bara ska "mysköra".

124-karossen försvann 1995.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
för 14 timmar sedan
#6
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
stylaren123 skrev:
Hej! Nu är det så att jag ska köpa en annan bil, det lutar åt någon gammal mercedes. Vad är det viktigaste och tänka på vid köp av en Mercedes? Har aldrig ägt en Mercedes innan.
Årsmodeller mellan 90-02 är det som jag är intresserad av
Mvh
smile

Om du stöter på en 124 2.0 från 1996 och några år framåt ska du passa dig.
Den motorn har enkel kamkedja som inte håller mer än runt 12.000 mil.
Hade själv en 124 2.0 1998 där jag fick renovera hela kamtransmissionen inkl lyftare, vipparmar, kamaxel, drev vid 12.000, 25.000 och var i behov vid 37.500 mil, då jag gjorde mig av med bilen.
Kostade runt 30.000:- första gången och drygt 35.000:- andra gången.
Vidare två torkarmekanismbyten för över 7.000:- vardera.
F ö endast byte bromsskivor och belägg varje år samt byte batteri en gång.
Mycket driftsäker trots att den plågades hårt på långkörningar mellan Simrishamn och Pajala.
Utomordentligt skön förarstol som passade för, ibland, 100 mil i ett sträck.

Rekommenderas starkt om du bara ska "mysköra".

124-karossen försvann 1995.

Du har rätt i att w124 (sedan) tillverkades till 1995 men s124 (kombi) och c124 (coupé) tillverkades till 1996 innan s210 och w208 övertog. Slutligen tillverkades a124 (cab) till 1997.

7 491 Inlägg
för 20 minuter sedan
#7
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
stylaren123 skrev:
Hej! Nu är det så att jag ska köpa en annan bil, det lutar åt någon gammal mercedes. Vad är det viktigaste och tänka på vid köp av en Mercedes? Har aldrig ägt en Mercedes innan.
Årsmodeller mellan 90-02 är det som jag är intresserad av
Mvh
smile

Om du stöter på en 124 2.0 från 1996 och några år framåt ska du passa dig.
Den motorn har enkel kamkedja som inte håller mer än runt 12.000 mil.
Hade själv en 124 2.0 1998 där jag fick renovera hela kamtransmissionen inkl lyftare, vipparmar, kamaxel, drev vid 12.000, 25.000 och var i behov vid 37.500 mil, då jag gjorde mig av med bilen.
Kostade runt 30.000:- första gången och drygt 35.000:- andra gången.
Vidare två torkarmekanismbyten för över 7.000:- vardera.
F ö endast byte bromsskivor och belägg varje år samt byte batteri en gång.
Mycket driftsäker trots att den plågades hårt på långkörningar mellan Simrishamn och Pajala.
Utomordentligt skön förarstol som passade för, ibland, 100 mil i ett sträck.

Rekommenderas starkt om du bara ska "mysköra".

124-karossen försvann 1995.

Med skammens rodnad på mina kinder upptäcker jag att jag skrivit fel årsmodell.
Ska vara från 1986(TILL 1996)!
Accepteras pudeln(feltryckningen på tangenten)?
Min 124:a var f ö en 200 1988.
Sorry!


Sök