2375
Sök

18 års bilen

4 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, ganska ny på forumet som inloggad men allmänt har jag alltid vänt mig hit när det gäller min gamla a-traktor. Hade då en Saab 9-5 2.3t från 06. Har alltid gillat saab och när jag kunde sätta mig i min helt egna kärra känndes det fantastiskt. Men behövde tyvärr sälja den pga vissa omständigheter. Nu när jag är 17 år gammal och vanligt körkort börjar närma sig så börjar jag naturligtvis bli intresserad i att skaffa en bil. Och nu vänder jag mig till er och frågar om rekommendationer och är det lönt att äga en saab i så ung ålder med tanke på deras ofta ganska höga bränsleförbrukning. Älskar stuket av nästan alla saabar och kan även pilla med dom och kraften är grym. Känns som en perfekt och rolig bil att köra med som ny medlem ute på vägarna. Vilken/ vilka bilar skulle ni rekommendera för mig?
Tack i förhand mvh

4 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#2
Xavier200801 skrev:
Hej, ganska ny på forumet som inloggad men allmänt har jag alltid vänt mig hit när det gäller min gamla a-traktor. Hade då en Saab 9-5 2.3t från 06. Har alltid gillat saab och när jag kunde sätta mig i min helt egna kärra känndes det fantastiskt. Men behövde tyvärr sälja den pga vissa omständigheter. Nu när jag är 17 år gammal och vanligt körkort börjar närma sig så börjar jag naturligtvis bli intresserad i att skaffa en bil. Och nu vänder jag mig till er och frågar om rekommendationer och är det lönt att äga en saab i så ung ålder med tanke på deras ofta ganska höga bränsleförbrukning. Älskar stuket av nästan alla saabar och kan även pilla med dom och kraften är grym. Känns som en perfekt och rolig bil att köra med som ny medlem ute på vägarna. Vilken/ vilka bilar skulle ni rekommendera för mig?
Tack i förhand mvh

Vill även lägga till att jag pluggar på distans och det kommer förekomma längre rundor på ungefär 90km två gånger i veckan fram och tillbaka om helgerna.
Diesel?

* Voff voff *
10 735 Inlägg
för 22 timmar sedan
#3
Om du älskar Saab ska du köpa en Saab. Det absolut största misstag man kan göra om man är det minsta intresserad av bilar mer än som rent transportfordon är att köpa bil uteslutande med hjärnan. Bil ska köpas med hjärtat och vänder du dig om och kollar på bilen när du har parkerat och låst den så har du köpt rätt bil.

Diesel eller bensin får du räkna lite på själv utifrån vad du känner att du har råd med och utifrån körmönster. Dieslar tycker bättre om att få gå lite längre, men ingen bil mår bra av kortkörningar. Dock rasar inte en diesel av kortkörningar som det ofta påstås "på nätet", i synnerhet inte om man sköter om den och den dessutom får gå lite längre ibland. Men en bensinare med turbo är ju rejält mycket roligare när man är 18 (och när man är 44 också för den delen, men jag kör diesel ändå...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#4
Brådhis skrev:
Om du älskar Saab ska du köpa en Saab. Det absolut största misstag man kan göra om man är det minsta intresserad av bilar mer än som rent transportfordon är att köpa bil uteslutande med hjärnan. Bil ska köpas med hjärtat och vänder du dig om och kollar på bilen när du har parkerat och låst den så har du köpt rätt bil.

Diesel eller bensin får du räkna lite på själv utifrån vad du känner att du har råd med och utifrån körmönster. Dieslar tycker bättre om att få gå lite längre, men ingen bil mår bra av kortkörningar. Dock rasar inte en diesel av kortkörningar som det ofta påstås "på nätet", i synnerhet inte om man sköter om den och den dessutom får gå lite längre ibland. Men en bensinare med turbo är ju rejält mycket roligare när man är 18 (och när man är 44 också för den delen, men jag kör diesel ändå...).

Kommer nog bli lite blandade sträckor som sagt, en gång i helgen minst blir det sträckor på 90 km fram och tillbaka och när jag är och pluggar så blir det småresor till och från skolan och affären osv. Jävligt sant det med att man vänder sig om och kollar på bilen för det var det enda jag gjorde när jag hade kära epan. Är dock orolig för försäkring och skatt som blir högre när man äger diesel. Dock blir det mindre bränsle kostnader.

Forummoderator
18 140 Inlägg
för 21 timmar sedan
#5
Håller med Brådhis. Vill du ha en Saab så köp en Saab. Helst en oskruvad gubbkörd. Jag kan inte dessa bilar så kan inte råda dig till någon speciell motor men en välskött och dokumenterad bil som inte bytt ägare 2 gånger per år är ju att rekommendera. En kollega köpte en rostig 9-3 Aero -06 med raka rör bak häromdagen. Tonårskörd innan alltså. Det kommer nog inte sluta så bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 190 Inlägg
för 20 timmar sedan
#6
Jag hade undvikit 9-5 2.3T.
Verkar som turbon inte håller på dom, har skrotat ett flertal pga det.

2.0T och Aero verkar betydligt bättre på den fronten.

9-3 1.9 TTiD är ganska trevlig att köra tycker jag, men har ingen aning om den är pålitlig eller inte.
Senast redigerat av zemet (för 20 timmar sedan)


Diagnostekniker
2 848 Inlägg
för 14 timmar sedan
#7
B205E och B235E.
Dvs Trionic7 2.0 och 2.3 litersmaskinerna har båda ett turboaggregat som heter Garrett T1752S, i folkmun GT17.
De är lite halvkassa, men som tur är så är Saabar lättskruvade. smile

Aeron har en Mitsubishiturbo.
Tidiga 9-3 Aero har en Garrett T25 vilket är ett bra aggregat.

Skulle inte rekommendera NG9-3 (2004+) då de är väldigt plastiga och dystra.
Känns inte som en Saab, utan snarare som den GM-produkten som den är.
Kör på en 9-5 Aero eller något och tag sedan hand om den.

Enligt min vän på Maptun så är en 9-5 Aero automatare med deras 315hk kit ?facit?. smile
Jag har haft en manuell med den setupen vilket var en väldigt trevlig bil, snittade 0.93L/milen på E85 om man var snäll på gasen.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 331 Inlägg
för 13 timmar sedan
#8
tycker tvärsom en liten skitbil är absolut det mest ekonomiska man kan äga..  min första bil när jag hade körkort var en fiat uno..   lätt roligaste bilen jag ägt..  köpte bilen för 1000kr  kastade i en stereo på över 50k  och livet lekte tills grabben föddes..   9månader senare..  sen börjarde man köpa roliga bilar men kombi   gamla 745 glt 16v 245turbo 740turbo osv..  855turbo osv   absolut sämsta jag gjort..   hade aldrig råd att köra skiten.   tankmätaren stog alltid på reserven det hände nästan aldrig på min uno smile    den fyllde nästa på sig själv..

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
B205E och B235E.
Dvs Trionic7 2.0 och 2.3 litersmaskinerna har båda ett turboaggregat som heter Garrett T1752S, i folkmun GT17.
De är lite halvkassa, men som tur är så är Saabar lättskruvade. smile

Aeron har en Mitsubishiturbo.
Tidiga 9-3 Aero har en Garrett T25 vilket är ett bra aggregat.

Skulle inte rekommendera NG9-3 (2004+) då de är väldigt plastiga och dystra.
Känns inte som en Saab, utan snarare som den GM-produkten som den är.
Kör på en 9-5 Aero eller något och tag sedan hand om den.

Enligt min vän på Maptun så är en 9-5 Aero automatare med deras 315hk kit ?facit?. smile
Jag har haft en manuell med den setupen vilket var en väldigt trevlig bil, snittade 0.93L/milen på E85 om man var snäll på gasen.

Lutar med mot diesel hållet till exempel en ttdi eller liknande har hört mycket gott om dom och mycket billigare att äga. Har en polare som hade bensinare 2.0 som slösade upp några fulltankar dom första veckorna efter körkortet och samtidigt en annan som är ungefär samma historia fast han har diesel och har inte alls haft samma problem om man säger så och kört ungefär lika mycket kanske till och med dieseln kört mer. Och känns som att även om försäkring och skattning är dyrare på dieseln så lönar det sig mer i slutändan, som sagt så letar jag inte bara efter ett jävligt gött stuk som saab har utan också efter något ekonomiskt med tanke på plugget som kommer pågå i minst fem år till och körningar i långa rundor kommer förekomma. Men tack för tipsen har lärt mig en del:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 331 Inlägg
för 11 timmar sedan
#10
en lite nyare diesel kostar inte mycket i skatt..  tror min polo ligger på 1100kr om året..   under 2900 hel försäkring om året går att köra på 0.38   nu drar den aldrig så lite när jag kör men har kört den på det när jag en dag inte orkade bry mig och låg bakom en bil som körde sakta..

dessutom ganska peppig för att vara en polo diesel    135hk drar bra när man piskar på den.. inte pigg men helt okej och ganska rolig att röja runt med..   orginal var den förjävla tråkig dock.. 

menar inte att man behöver välja en polo men en liten smidig bil som går på diesel är oftast ganska smart om man ser det till ekonomin.. bättre att ha en bil man har råd att använda än att ha en värsting bil som man inte har råd att använda.

Kör fort så hinner inget hända...

4 190 Inlägg
för 10 timmar sedan
#11
Growe skrev:
en lite nyare diesel kostar inte mycket i skatt..  tror min polo ligger på 1100kr om året..   under 2900 hel försäkring om året går att köra på 0.38   nu drar den aldrig så lite när jag kör men har kört den på det när jag en dag inte orkade bry mig och låg bakom en bil som körde sakta..

dessutom ganska peppig för att vara en polo diesel    135hk drar bra när man piskar på den.. inte pigg men helt okej och ganska rolig att röja runt med..   orginal var den förjävla tråkig dock.. 

menar inte att man behöver välja en polo men en liten smidig bil som går på diesel är oftast ganska smart om man ser det till ekonomin.. bättre att ha en bil man har råd att använda än att ha en värsting bil som man inte har råd att använda.

Jag har en bekant som alltid har flashiga bilar. BMW X6, BMW M2, Porsche 911 är väll den senaste.
Och sen kör han dom max hastighetsgränsen men dom flesta dagarna tar han bussen till jobbet:P

Det är tråkigt att inte ha råd att tanka bilen:)


1 731 Inlägg
för 9 timmar sedan
#12
Hmm, vill man åka Saab så väljer man 9-5 Aero, svart o snygg. Vill man åka Saab o på brännolja(diesel)- då blir man trött. Sura motorer från Opel/GM . Hoppa över Diesel om du ska åka Saab e´mitt tips. Men Lycka till, vad du nu väljer...mvh/husse

4 165 Inlägg
för 58 minuter sedan
#13
Vill man åka billigt och någorlunda komfort
så en valfri Audi A3 eller VW Golf  V eller VI  med Tsi-spis går det utan större problen att hålla under 0.6L/milen
vid lite mer sansad körning, men kombinationen billig och bra skick är tyvärr svår
man kanske behöver lägga sig runt > 100.000:- för något vettigt om ens det räcker

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök