2611
Sök

Felaktigt monterade navringar

4 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Hej, skulle behöva lite hjälp av nån kunnig person. Har vibrationer i min nya Nissan Ariya när jag bromsar. Var på verkstaden idag och de sa att bromsarna behöver bytas pga felaktigt monterade navringar. Kan detta verkligen stämma?? Vill minnas att vibrationerna fanns även innan jag satte på navringar i samband med vinterdäck. Sen kan man ens montera navringar fel? Det är en rund plastbit som ska sitta på en rund ring...

6 152 Inlägg
för 21 timmar sedan
Låter märkligt. Vibrerande bromsar brukar bero på skeva bromsskivor men hur det skulle kunna bero på felaktiga navringar förstår jag inte. Där borde du nog be dom förklara lite bättre

4 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Ja skeva bromsskivor är vad de säger. Men om navringen på något sätt sitter fel så borde det ju vara vibrationer när jag kör också och inte bara vid inbromsning. Dessutom borde väl snarare fälg och däck ta skada istället för bromsskiva??

1 731 Inlägg
för 17 timmar sedan
Hmm, dina bromsskivor är körda- dina navringar är ok.
mvh/Husse

* Voff voff *
10 735 Inlägg
för 9 timmar sedan
Finns inget rimligt samband mellan navringar och bromsar. Däremot är, som redan skrivits här, troligen dina bromsskivor skeva. Anledningen till det bör dock slås fast innan man byter, annars är risken att det händer igen. Vanligast är väl kärvande ok som orsakat varmgång. Eller så är skivorna helt enkelt slut...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Tack för svaren. Att skivorna skulle vara slut är väl inte möjligt på en bil som gått 600 mil? Dessutom körd enbart med e-pedal så mest motorbromsning..

* Voff voff *
10 735 Inlägg
för 9 timmar sedan
Erkinol skrev:
Tack för svaren. Att skivorna skulle vara slut är väl inte möjligt på en bil som gått 600 mil? Dessutom körd enbart med e-pedal så mest motorbromsning..

Aha, nej, då är det något annat som gör det. Men på en bil som gått 600 mil har du väl garanti? Då är det upp till verkstaden att lösa dina vibrationer.

Eller menar du att garantin nekas pga navringarna...? Navringar kan i princip inte monteras fel, då de bara passar på ett sätt. Möjligen går det att klämma dem på något vis men då hamnar hela fälgen snett. Det kan ju även vara fel storlek på ringarna förstås. Men inget av dessa saker påverkar bromsarna.
Senast redigerat av Brådhis (för 9 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 364 Inlägg
för 8 timmar sedan
Enda jag kan se är om skivorna skadats där anliggningsytan mot fälgen är.

Jag kan inte riktigt räkna ut HUR med ett par centrum-navringar i plast, på ett trovärdigt sätt.
Någonslags metallspacer som var helt fel möjligen.

4 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Ja precis, de menar att skivorna blivit skeva pga felaktiga navringar. Men jag förstår inte hur skivorna skulle kunna ta skada men varken däck eller fälg.

Två navringar var i delar men jag hade ju inte fått på hjulet riktigt om den hade suttit halvt på tex. Då hade ju navet varit större än fälgen. Förtydligar att det bara suttit en navring per nav.

6 653 Inlägg
för 8 timmar sedan
Har för mig (kan ha fel) att bromsskivorna har centreringsskruv som håller skivan på plats om hjulmuttarna är borttagna

Felaktiga navringar gör antingen att hjulet inte går att montera helt på plats, eller att bilen gungar/skumpar vid körning

De/Dem

Sök