2477
Sök

Köpråd: Kia CEED vs i30

4 190 Inlägg
Igår 12:19
Trådstartare
#1
Hej,

Tänkte köpa en "ny" bil till min mor.

Hon kör idag en v70N, men hon gillar inte att backa med den bla.
Hon är dessutom ensam så behöver inte så stor bil.

Tänkte byta den mot en Kia Ceed eller Hyundai i30.

Kom en facelift på dom 2013 och det är framför allt bilar från 2013-2016 jag kollar på.
Prisklass 70-80K.

Det som lockar är parkeringssensorer och rattvärme och allmänt mer modern bil än V70N.

Är det någon större skillnad på i30 och Ceed? Tidigare modeller var väll i princip identiska men gäller även efter 2013?

Någon annan modell som är värd att titta på utom dessa?

Några kända svaga punkter på Ceed och i30 att kolla på?


Diagnostekniker
2 850 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
Vad gäller Kia så är det ju GT-line som gäller.
Tycker att de med den utrustningen är väldigt trevliga bilar.

Har inte lagt märke till några direkta svagheter förutom att de har klena tryckplattor.
Märks genom att dragläget är väldigt långt ner, ibland ett par centimeter ifrån mattan.
Har även sett några läckande växellådor och läckaget går via pboxen till ingående axel.
Betyder att man får plocka ur innanmätet ur växellådan.

Tar ingen större tid i sig att varken byta koppling eller att spränga isär en låda så länge det är en van mekaniker.

Utöver det så är det stabila maskiner, och samma lär väl sägas om Hyundais motsvarighet.
Lider precis som alla andra bilar av att man får byta slitagedelar ibland.
Har däremot inte speciellt med erfarenhet av Hyundai i30, men av vad jag minns av den modellen så skulle jag föredra en Kia.
Senast redigerat av Jesper328 (för 17 timmar sedan)

Up the RA

4 190 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Vad gäller Kia så är det ju GT-line som gäller.
Tycker att de med den utrustningen är väldigt trevliga bilar.

Har inte lagt märke till några direkta svagheter förutom att de har klena tryckplattor.
Märks genom att dragläget är väldigt långt ner, ibland ett par centimeter ifrån mattan.
Har även sett några läckande växellådor och läckaget går via pboxen till ingående axel.
Betyder att man får plocka ur innanmätet ur växellådan.

Tar ingen större tid i sig att varken byta koppling eller att spränga isär en låda så länge det är en van mekaniker.

Utöver det så är det stabila maskiner, och samma lär väl sägas om Hyundais motsvarighet.
Lider precis som alla andra bilar av att man får byta slitagedelar ibland.
Har däremot inte speciellt med erfarenhet av Hyundai i30, men av vad jag minns av den modellen så skulle jag föredra en Kia.

Tack för svaret.
Skall hålla koll på kopplingen och se om jag ser några tecken på lekage runt lådan då:)

Jag försökte googla lite men var lite halvsvårt att hitta vad GT line innebar för bilar från 2013.
Rattvärme och sportigare utseende? Eller är det något mer?



Sök