Hej!
Jag har en 2017 Ford Transit Courier som jag inte blir klok på.
Bränslemätaren fungerar inte som den ska. Det den visar har ingen koppling alls till hur mycket soppa som är i tanken. Ibland visar den tom, ibland halv och som mest 3/4 full och allt därimellan. Den rör sig även långsamt hela tiden ibland uppåt och ibland neråt ÄVEN om bilen står helt stilla.
Det som är gjort:
-Jag diagnoserar med iCarsoft Pro och vill minnas att jag för nån vecka sedan fick "Fuel sender short to ground", därefter bytte jag hela pumparmaturen med nivågivare. Felet kvarstod efter bytet men jag har inte fått tillbaka någon felkod.
-Om man kör en testcykel på instrumenthuset så rör sig alla mätare helt korrekt.
-Tanken är inte deformerad.
- Inga säkringar relaterade till motorstyrning / bränslepump / intrument har gått.
- Idag kopplade jag loss batteriet och planerar att lämna det av tills imorgon och se om det hjälper med en reset.
- Direkt efter pumpbytet kollade jag volten från generatorn på tomgång som då pendlade mellan 14,2-14,8 i snabb takt vilket jag tyckte var lite väl. Idag mätte jag igen och då pendlade det mellan 14,5-14,7 vilket känns rimligare. Osäker på om det är relevant för felet i fråga.
Nån som har någon bra idé eller ska jag bara köra ner den i en sjö?