för 6 timmar sedan
Trådstartare
God kväll!
Som rubriken lyder. Jag sitter för tillfället och kollar på en bil som en onämnd bilfirma i Sverige har till försäljning, och jag gissar att detta pris innehåller Svensk moms, som jag som privatperson i vanliga fall skulle hamna och betala vid inköp av denna bil. Däremot är min plan (vid eventuellt inköp) att denna bil ska exporteras till Finland, och enligt de Finska skattereglerna ska såklart en bilskatt betalas vid den första registreringen av detta fordon också. Som ni säkert kan förstå får det detta att se VÄLDIGT dyrt ut, "endast" för statliga avgifter.
Men - nu är jag här, och ska även ringa skatteverket för att försöka få lite tydlighet så fort som möjligt. Finns det i en situation som denna något sätt att antingen inte betala Svensk moms på bilen med motivationen att den ska exporteras och att den Finska momsen alltså är den som ska betalas i denna situation? Alternativt att betala "dubbelmoms" (?) men på något sätt ansöka om denna del tillbaka senare? Att betala halva bilens värde i endast moms innan man ens hunnit ha bilen hemma på gården mer än en vecka får det bara att kännas som att jag själv missar/missförstått något.
Fingers crossed, tacksam för hjälp!