2500
Sök

Spricka i blocket efter kyla

96 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Tjena köpte mig ett projekt för några månader sedan och svetsar rost på, den har stått över vinter och jag så klart slarvade med att kolla glykolen i den när jag köpte den, den dag under de kallaste dagarna (-14/15 grader) så öppnade jag kylaren och såg slush, blev nojig över motorn men tänkte att de klarade sig men icke gjorde de. Hittade en spricka strax ovanför tråget där de läckte vatten. Har inte tid o byta motor innan sommar om jag ska bli klar med rost och lack. Tror ni man kan köra kemisk metall eller svetsa med pinne på plats bara över sommarn om inget annat är spruckit i? Är ju inte hundra att detta hände i min ägo då de har varit fuktigt under den innan.
Mvh

* Voff voff *
10 774 Inlägg
för 9 timmar sedan
Som vanligt superhemligt vad det handlar om för bil... ;-) Även om kemisk metall troligen inte funkar oavsett vad det är för motor.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 176 Inlägg
för 9 timmar sedan
Varmt vatten under tryck brukar vara väldigt svårt att stoppa så kemisk metall eller svets blir nog inte enkelt. Kemisk metall lossnar och att svetsa motorblock brukar aldrig vara enkelt, de är ju i gjutjärn vilket skall förvärmas och så vidare för att kunna svetsas. Sedan finns ju alltid faran att vattnet hamnar i motoroljan, beroende på hur sprickan hamnade. Synd det inte bara var frostpluggarna som trycktes ut.

96 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Gäller en 305 sbc från 87, sprickan har bildats från vatten avtappningen. Har inte provstartat då varken batteri eller tank sitter i.

96 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Ravil skrev:
Gäller en 305 sbc från 87, sprickan har bildats från vatten avtappningen. Har inte provstartat då varken batteri eller tank sitter i.

Planen var byta motor till en 350 ändå men planen var att göra de nästa vinter.
Får provstarta den imån, kan ju inte gå mer än åt helvete
Senast redigerat av Ravil (för 8 timmar sedan)

Sök