3786
Sök

Koppla tända fram- och sidoblinkers på knapp

14 Inlägg
15 mars
Trådstartare
#1
Tja! Jag är sugen på att koppla så att jag kan ha konstant lysande sido- och framblinkers, vet ungefär hur jag ska göra det, men ville kolla här först och se vad ni har för tankar.

Tänkte ha två knappar, en för fram och en för sidoblinkers. I ?av? läge så fungerar blinkers som vanligt och i ?på? läge så lyser dem konstant och blinkar när man drar i blinkersspaken. Sex stycken stift på varje knapp, en kabel till jord, en från knappen till minus på blinkers och en från knapp till en ström tjuv på parkeringsljus kabeln. Till sidoblinkers tänker jag att jag skulle kunna ta matningen från nån kupé lampa, eller tror ni att två strömtjuvar på varje parkeringsljus kabel fungerar?

Ni som tycker att jag ska skita i att ha tända blinkers behöver inte göra er möda att skriva.

Forummoderator
18 189 Inlägg
15 mars
#3
jaka54 skrev:
Det är väl inte tillåtet?!

Det är det inte Jaka! Men jag kör omkring såhär... Fått böter en gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e368f181347460717dd8e050de4e61be.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 311 Inlägg
15 mars
#4
Kan inte förstå varför man vill ha konstant lysande fram och sido blinkers!? -Varför?


2 047 Inlägg
16 mars
#5
jaka54 skrev:
Kan inte förstå varför man vill ha konstant lysande fram och sido blinkers!? -Varför?

Kan ju vara fördelaktigt om man vill att någon ska köra ut framför en på vägar där det inte är högerregel.
Någon som kommer till en T-korsning och ska svänga höger och snabbt kollar till vänster och ser att höger blinkers framtill är aktiverat på bilen som kommer från vänster och så kör man ut framför. Och i bästa fall får endast den med felaktigt blinkers bromsa eller så blir det mer eller mindre en krock.

Som tur är så ser man sällan någon med lysande blinkers i Finland. Men råkat ut för ovanstående en gång i en korsning likt förklarat ovanför när jag skulle till höger. Jag kollar mer eller mindre alltid åt båda hållen (fastän det är omkörningsförbud på vägen jag ska ut på och jag ska svänga till höger) i ovanstående fall och alltid igen till vänster före jag kör ut.
Men man hade ju ändå klart för sig i ''huvudet'' att bilen skulle svänga in där jag kom ifrån när man endast kollade snabbt åt vänster första gången, men så var ju inte fallet märkte man när man kollade igen.

14 Inlägg
torsdag 15:12
Trådstartare
#6
Gnällgubbar behöver inte göra sig möda att svara, och hade ni haft lite innanför pannbenet hade ni förstått att jag vill ha lysande blinkers PÅ KNAPP för att kunna stänga av det i rusningstrafik och hade det på under bilträffar osv. Men att läsa och tänka lite var uppenbarligen för svårt för de flesta i denna tråd.

6 311 Inlägg
torsdag 16:19
#7
Vill inte vara avig på något sätt men förstår fortfarande inte meningen med att kunna ha påslagna blinkers ...på en bilträff??
Varför ?


Forummoderator
26 425 Inlägg
torsdag 17:27
#8
jaka54 skrev:
Vill inte vara avig på något sätt men förstår fortfarande inte meningen med att kunna ha påslagna blinkers ...på en bilträff??
Varför ?

Men ge dig nu..för helv..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 436 Inlägg
torsdag 19:11
#9
Vissa gillar det tydligen.
Stillastående på en träff är väl ok.

Problemet med att köra in ström på en lampa är att du då också matar ström baklänges i systemet via orginalkablaget. 
Vad som händer då beror ju helt på vad det är för bil.
En modernare med CAN ska man vara försiktigare med. En gammal helt analog bil borde inte hända annat negativt än att oönskade förbrukare går igång osv.

Utan bilmodell och år går inte att svara bättre

14 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Vissa gillar det tydligen.
Stillastående på en träff är väl ok.

Problemet med att köra in ström på en lampa är att du då också matar ström baklänges i systemet via orginalkablaget. 
Vad som händer då beror ju helt på vad det är för bil.
En modernare med CAN ska man vara försiktigare med. En gammal helt analog bil borde inte hända annat negativt än att oönskade förbrukare går igång osv.

Utan bilmodell och år går inte att svara bättre

Är en Volvo V70 D5 AWD -07. Har sett flera som haft det.

3 436 Inlägg
för 12 timmar sedan
#11
Enklast är nog om man kan gå via mjukvaran.  På Volvo finns många i Sverige som har djupa kunskaper i sådant.

Komponentaktivering i VIDA tänker jag. Då är allt omodifierat.

Jag rekomenderar då "Jagrullar" forumet, och gå in på din volvomodell och ställ frågan. 
Det fanns då flera CAN-guru's och än fler VIDA/dice guru's där förr.

Ska du gå analogt, så rekomendear jag en diod på orginalkablaget för att undvika bakström i systemet. Shuntar och grejer som JAG skulle oroa mig för i sådana scenarion.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

* Voff voff *
10 804 Inlägg
för 12 timmar sedan
#12
Volvokarlsson1 skrev:
Mossan1 skrev:
Vissa gillar det tydligen.
Stillastående på en träff är väl ok.

Problemet med att köra in ström på en lampa är att du då också matar ström baklänges i systemet via orginalkablaget. 
Vad som händer då beror ju helt på vad det är för bil.
En modernare med CAN ska man vara försiktigare med. En gammal helt analog bil borde inte hända annat negativt än att oönskade förbrukare går igång osv.

Utan bilmodell och år går inte att svara bättre

Är en Volvo V70 D5 AWD -07. Har sett flera som haft det.

Men då har dom högst troligt kört med lamphållare för USA-blinkers fram (tvåpolig orange lampa) och sedan fulkopplat sidoblinkersarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök