3454
Sök

Billarm volvo v40 (2004)

11 Inlägg
söndag 10:27
Trådstartare
Hej, har en granne vars billarm på hans volvo v40 årsmodell 2004 går igång dag som natt. Det är en äldre herre och han gör inget åt det så tänker att jag kanske kan hjälpa honom. Vad är bäst att göra? Dra säkring? Vilken isåfall och vilka konsekvenser får det?

Forummoderator
18 200 Inlägg
söndag 11:27
Linuss89 skrev:
Hej, har en granne vars billarm på hans volvo v40 årsmodell 2004 går igång dag som natt. Det är en äldre herre och han gör inget åt det så tänker att jag kanske kan hjälpa honom. Vad är bäst att göra? Dra säkring? Vilken isåfall och vilka konsekvenser får det?

Det är nog backup-batteriet i sirenen som är kass. Då gör larmet som det vill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 828 Inlägg
söndag 11:27
Ofta är det backup-sirenen som börjar ge upp, då larmar den. Rycker du ur den blir det tyst. Tror inte V40 -04 kommer att sätta någon synlig felkod på det, men jag är inte säker där.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 453 Inlägg
söndag 11:54
Blor nog en text om "larm, service erfordras" i färddatorn en liten stund vid varje start.
Thats it.

Om v40 hat samma siren som V70/S60/S80/XC90 vet jag inte, men då är det backupbatteriet som läckt ut goja på kretskortet under.
Då gör larmet lite som det vill.
Ofta, men inte alltid, kan man ta isär larmsirenen (såga upp den) och rengöra kretskortet och sätta ihop helt utan backupbatteriet och allt funkar sen. Naturligtvis dör larmet om någon fimpar batteriet då, men på så gammal bil sker inga sofistikerade stölder, dessutom ska sådan tjuv veta.

Pundare skiter i larm. Dom smackar rutan och tar det dom sett i bilen och drar.  Startspärr osv har inget med larmet att göra. Separat system.

* Voff voff *
10 828 Inlägg
söndag 11:54
Mossan1 skrev:
Blor nog en text om "larm, service erfordras" i färddatorn en liten stund vid varje start.
Thats it.

S/V40 har ingen sådan färddator. wink
Senast redigerat av Brådhis (söndag 11:55)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 441 Inlägg
söndag 13:07
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Thats it.

S/V40 har ingen sådan färddator. wink

nej det är en riktig bil utan massa onödigt skräp som går sönder smile

jag hade bara sagt till honom att ge fan i att larma bilen och låsa och låsa upp den med nyckeln smile
ingen kommer sno den där rosthögen iallfall smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök