3115
Sök

Volvo 945 d24tic får knappt något laddtryck

124 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan jag har problem med min 945a det sitter en d24tic i den, jag får nästan inget laddtryck jag får turbon att ladda 0,3 vid strax över 3000 varv innan laddade den 1,1 bar och vid 3000 varv var det fult ladd. Det är original turbo på den.
Detta hände när jag kom körandes låg på cirka 90km/h med jämn gas och utan förvarning började den saka bara och nu känns de som ja får trampa mer på gasen innan den tar. Jag har även på skruvad pump så den köla rätt friskt innan nu kölar de inte nått i stort sett? pumpen är även nyrenoverad så tror inte de är den som är felet.
Jag har även testat att dra wastegate slangen men den laddar lika lite för de har även bytt intercooler och alla slangar till tryckrör och ic men utan framsteg.
Vad kan felet vara tack på förhand.


64 Inlägg
7 juni 2011
#2
De är förmodligen Turbon som kastat in handduken=)


124 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#3
Nu har jag även byt pump men utan framsteg bilen får inget laddtryck i alla fall jag har skruvat loss turbon och den ser fin ut inget slitage till att tala om och axeln snurrar jätte lätt och fint trodde först axeln gått av men den snurrar även på luft sidan om ja snurrar på den i kompressordelen. kan turbo vara skrot ändå?


124 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#4
Ingen turbo kunnig som har nån ide


154 Inlägg
9 augusti 2011
#5
de kan ju vara läckage på insugs sidan eller på avgas sidan innan turbon. Alltsp att någon packning har gått eller spricka.

Trimma lungt!

124 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#6
Har testat byta alla slangar rör och ic 2 gånger till grejer ja vet är hela sen har jag även testat bygga om till vanlig turbo alltså kört utan ic kört slang från insuget direkt in på turbon men utan framsteg. De enda ja kan komma på är insugspackningen då för den har ja inte kollat men då borde ju inte bilen gå så bra som den gör på tomgång tycker ja?


3 Inlägg
2 april
#7
Lösning?

7 453 Inlägg
2 april
#8
jag hade börjat med å se om slangen mellan pump  å turbo är fri,, hade en ford diesel är den koxat igen, å vips så funkade allt perfekt


3 Inlägg
2 april
#9
granadadr skrev:
jag hade börjat med å se om slangen mellan pump  å turbo är fri,, hade en ford diesel är den koxat igen, å vips så funkade allt perfekt

Menar du den lilla från tryckröret? Om det är den du menar så har jag provat gjort rent den samt öppnat pumpen utan framsteg..

2 326 Inlägg
2 april
#10
FELOPP12 skrev:
Lösning?

Varför inte starta en tråd med ditt exakta problem istället för att väcka liv i en 14 år gammal tråd..? Dessutom noll info. Blir ju inte ens svar anpassade för din bil/ditt problem, utan någon annans.


3 Inlägg
2 april
#11
Mew skrev:
FELOPP12 skrev:
Lösning?

Varför inte starta en tråd med ditt exakta problem istället för att väcka liv i en 14 år gammal tråd..? Dessutom noll info. Blir ju inte ens svar anpassade för din bil/ditt problem, utan någon annans.

För jag har exakt samma problem och bytt exakt samma grejer

4 Inlägg
söndag 20:36
#12
Hej tänkte höra om du löst problemet har samma problem me min d24 tic en dag hade jag 1,5 bars laddtrycket och nu 0,3 gjort exakt samma saker som du har

5 771 Inlägg
söndag 20:57
#13
Om jag minns rätt sitter det en övertrycksventil på insuget på dessa gamla VW TD-motorer, kan hända att den gått sönder om du kört med högre laddtryck än original.

Övertrycksventilen ser ut typ som en dumpventil, den ska öppna när trycket blir "för högt" och stänger sen inte igen förrän allt tryck är borta vad jag förstått.


4 Inlägg
söndag 21:26
#14
simlar skrev:
Om jag minns rätt sitter det en övertrycksventil på insuget på dessa gamla VW TD-motorer, kan hända att den gått sönder om du kört med högre laddtryck än original.

Övertrycksventilen ser ut typ som en dumpventil, den ska öppna när trycket blir "för högt" och stänger sen inte igen förrän allt tryck är borta vad jag förstått.

Var i insuget sitter de? Där de går ti wasgaten?
Senast redigerat av LILLOLLEN (söndag 21:27)

5 771 Inlägg
söndag 21:34
#15
LILLOLLEN skrev:
simlar skrev:
Om jag minns rätt sitter det en övertrycksventil på insuget på dessa gamla VW TD-motorer, kan hända att den gått sönder om du kört med högre laddtryck än original.

Övertrycksventilen ser ut typ som en dumpventil, den ska öppna när trycket blir "för högt" och stänger sen inte igen förrän allt tryck är borta vad jag förstått.

Var i insuget sitter de? Där de går ti wasgaten?

Googlat lite, verkar bero lite på årsmodell.
Vissa har övertrycksventilen och vissa har en "frostplugg" i hålet istället.

Syns längst fram på insuget på denna bild:
https://www1.garaget.org/archive/67/66200/248987/large_248987-2422197.jpg


4 Inlägg
söndag 22:46
#16
simlar skrev:
LILLOLLEN skrev:
simlar skrev:
Om jag minns rätt sitter det en övertrycksventil på insuget på dessa gamla VW TD-motorer, kan hända att den gått sönder om du kört med högre laddtryck än original.

Övertrycksventilen ser ut typ som en dumpventil, den ska öppna när trycket blir "för högt" och stänger sen inte igen förrän allt tryck är borta vad jag förstått.

Var i insuget sitter de? Där de går ti wasgaten?

Googlat lite, verkar bero lite på årsmodell.
Vissa har övertrycksventilen och vissa har en "frostplugg" i hålet istället.

Syns längst fram på insuget på denna bild:
https://www1.garaget.org/archive/67/66200/248987/large_248987-2422197.jpg

Kan de göra så jag inte har nått laddtryck

4 Inlägg
söndag 22:49
#17
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251449/251449-910d65ee00998df9a91109d7bfe0adaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251449/251449-0fac99caedbc0216f403053bc8588c7d.jpg

Så ser mitt insug ut

5 771 Inlägg
Igår 05:48
#18
Då har du ett insug utan övertrycksventil.

Skulle då ta lös downpipe och kolla så wastegate är helt stängd.

Är wastegate helt stängd så är det mest troligt bränsle som saknas ifall motorn går klockrent förutom brist på laddtryck.

Då skulle jag först kolla så laddtryck konmer fram till rökbegränsaren, gör det det så får man skruva lös och kolla så membranet är helt och se så reglerpinnen kan röra sig.



Sök