2500
Sök

Audi A4 B7 2008 Elhissar fram fungerar inte

186 Inlägg
5 april
Trådstartare
Hej!

Jag får inte den minsta tendens till klick ens i någon av elhissarna. (Vev bak) så det gäller framdörrarna. Ingen funkar oavsett knapp. Från förardörr eller på passagerardörr.

Har kollat
* säkring 22 15A vid a-stolpe
* 30A autosäkring under knäpanel
* Kablage ut i dörr (osäker vilka man kan mäta men där är 10 kablar. Jag har jord på brun, 12V på röd/svart 2,5kvadrat, 12V på gul/röd 0,5kvadrat.)

C-lås funkar, el spegel, högtalare, belysning t.o.m i knappar för elhissar.

Så vad kan jag leta vidare efter? Är det fler kablar jag kan mäta mig fram på? Ska någon mer kabel ha ström i härvan av de 10 kablarna på tändning eller när man trycker på knapparna?

Finns det ett relä någonstans? Som sagt helt jäkla stendött.

OBS! OM det är till hjälp så kan bilen ibland stå och blinka som att larmet gått men tutar ej

Med vänlig hälsning, Peter

Fri fart för ett fritt folk!
14 521 Inlägg
5 april
har du testat funktionen med datorn?   har för mig att man kan testa elhissarna på det sättet  går iallfall med mycket andra saker som tuta blinkers osv..

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
8 april
Trådstartare
Kopplat upp autocom och kikat, inga felkoder på det nu. Har bytt och testat nu med elhissmotor komplett från en bil som är funktionstestad av mig.

Släckte felkoder som blev. Inga elhissar fungerar fungerar för det. Gick in i realtidsdatan i bilen och den svarar på alla ?manuell öppning? och ?automatiskt öppning? i datorn. Såååå varför går inte elhissarna ? Allt är ju bytt nu och datorn har visat att knapparna inte felar. Men någonting gör ju så att elhissen inte går ?

14 521 Inlägg
8 april
då har nog komfortmodulen dött..

186 Inlägg
8 april
Trådstartare
Ok, den har jag faktiskt inte kikat på än. Den är ju så lagom kul att komma åt ?

Men signalerna då? ? Datorn kommer ju åt dom och ser att allt fungerar. Får man ingen felkod på komfortstyrdonet?

561 Inlägg
9 april
Growe skrev:

Exakt samma felsymptom hade min dotter i sin tidigare A4. Det var komfortmodulen, sitter under mattan på förarsidan. Jag hittade en begagnad på skroten för en fem-hundring tror jag det var. Bytte den, hissarna funkade då igen. Utöver det får du koda in nycklarna i den också

561 Inlägg
9 april
Sicko skrev:
Ok, den har jag faktiskt inte kikat på än. Den är ju så lagom kul att komma åt ?

Men signalerna då? ? Datorn kommer ju åt dom och ser att allt fungerar. Får man ingen felkod på komfortstyrdonet?

Inte om bara utgångsreläerna fastnat eller bränt tror jag för den kan ju fortfarande kommunicera så "systemet" tror väl att den är ok

186 Inlägg
9 april
Trådstartare
krambriw skrev:
Growe skrev:

Exakt samma felsymptom hade min dotter i sin tidigare A4. Det var komfortmodulen, sitter under mattan på förarsidan. Jag hittade en begagnad på skroten för en fem-hundring tror jag det var. Bytte den, hissarna funkade då igen. Utöver det får du koda in nycklarna i den också

Åfan, sitter kodningen i den rackarn också alltså? Tror den funktionen fanns i autocomen ?

14 521 Inlägg
9 april
Sicko skrev:
krambriw skrev:
Growe skrev:

Åfan, sitter kodningen i den rackarn också alltså? Tror den funktionen fanns i autocomen ?

japp det får du inte glömma att spara.. 

för den behöver kodas in..   dom brukar inte vara svindyra  så kolla vad du har för enhet det bör du kunna se med autocomen..

den måste kodas med den koden den gamla har varje siffra har olika funktioner 
så även om man hittar en identisk box så skiljer mest troligen kodningen..

186 Inlägg
9 april
Trådstartare
Men då tror jag reläet hakat sig.

I autocomen stod det ?frigivning fönsterhissar - relä till? det ska väll stå så i realtidsdatan om man kör hissen tänker jag

186 Inlägg
9 april
Trådstartare
Growe skrev:
Sicko skrev:
krambriw skrev:

för den behöver kodas in..   dom brukar inte vara svindyra  så kolla vad du har för enhet det bör du kunna se med autocomen..

Det räcker alltså att ta kort på den gamla boxen så man får alla siffror läsbara? Så man kan lägga till dom via datorn.

Dum fråga nu kanske men kan man plugga ur det som sitter och koppla in annat för att testa funktionerna? Kodningen rör alltså bara fjärrfunktionen till larmet? Inte startspärr?

561 Inlägg
9 april
Kommer inte ihåg allt, var länge sedan, men jag använde VCDS och jag hittade rätt begagnad box som passade på Bildelsbasen. Minns att jag var tvungen att koda in nycklarna men tror den biten även går utan VCDS.

I serviceboken finns nog en etikett med olika utrustningskoder som kanske kan vara till hjälp.

186 Inlägg
9 april
Trådstartare
krambriw skrev:
Kommer inte ihåg allt, var länge sedan, men jag använde VCDS och jag hittade rätt begagnad box som passade på Bildelsbasen. Minns att jag var tvungen att koda in nycklarna men tror den biten även går utan VCDS.

I serviceboken finns nog en etikett med olika utrustningskoder som kanske kan vara till hjälp.

Ok, ja jag är inne just nu. Elhissarna fungerade direkt med nya boxen men har kikat de olika variantkoderna nu i dator och ska försöka få ihop nycklarna till den nu strax

14 521 Inlägg
9 april
Sicko skrev:
Growe skrev:
Sicko skrev:

Det räcker alltså att ta kort på den gamla boxen så man får alla siffror läsbara? Så man kan lägga till dom via datorn.

Dum fråga nu kanske men kan man plugga ur det som sitter och koppla in annat för att testa funktionerna? Kodningen rör alltså bara fjärrfunktionen till larmet? Inte startspärr?

nejnejnej  du måste läsa ut långkodningen i boxen med dator.. utsidan av boxen säger bara vilket art nummer boxen har men det har inget med programeringen i boxen att göra..  många gånger passar mängder av olika    som tex min polo från 2010 passar en Skoda fabia 2017 styrbox i bara man har med kodningen  från gamla boxen  men vilka som passar får man googla sönder sig på smile  men oftast räcker det med att dom sista nummrena stämmer men inte alltid..  först siffrorna är från vilken bil den är från  tex vw skoda seat audi osv..

14 521 Inlägg
9 april
Så här ser det ut när jag läser ut en bil med min obdeleven
detta är en a4 2014

här är långkodning och vad boxen heter som sitter i bilen så man behöver inte fysiskt leta på boxen före man ska byta

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44edeb9afe62ce554875c198b3337437.jpg

186 Inlägg
9 april
Trådstartare
Growe skrev:
Så här ser det ut när jag läser ut en bil med min obdeleven
detta är en a4 2014

här är långkodning och vad boxen heter som sitter i bilen så man behöver inte fysiskt leta på boxen före man ska byta

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44edeb9afe62ce554875c198b3337437.jpg

Ja jag har ju båda boxarna så det ska väl gå att läsa ur den andra också tänker jag. I autocom fick jag upp hårdvara och sedan andra 5 siffriga koder. En man la in som talade om sedan/kombi regnsensor/ej rs ingen dragkrok/dragkrok halvljusauto halogen/ xenon sen vilken del av världen bilen var såld.

Nycklarna la jag bara till genom att spara dom över de 2 platserna som var tagna redan.

Men sen fick jag en kod som var 04*** och den andre hade 06***
Har inte se nån jättelång sån kod du skrev och har ändå bläddrat igenom mången flikar ?

Nu åkte jag hem med fungerande c-lås på fjärr och elhissar elspeglar m.m fungerade men lär ju kika upp det där helt klart

14 521 Inlägg
9 april
krambriw skrev:

bara fjärren som behöver läggas in.. startspärren och allt sånt sitter i instrumentpanelen  så bara larm/fjärr som inte fungerar utan programering men  tror dom går att programera utan dator..

Sök