Stirra dig inte blind på det här med kamkedja eller kamrem.
Har MYCKET större betydelse vad som finns på vissa bilar.
Jag har mycket dålig erfarenhet av kamkedjor på tyska bilar.
De har inte gått av, men har med tiden blivit så slitna att kamtider och grundtändinställning gjort att motorerna inte varit praktiskt körbara i låga varvtal - t ex vid kökörning i stad.
Titta över huvud taget inte på europeiska bilar.
Kolla i stället in Honda, Suzuki och Toyota - för din egen ekonomis skull!
Nackdelen med dom är, som mad alla bilar i lågbudgetklassen, att de kan vara rostiga.
Men detta är inte en bilfråga utan en ägarfråga.
Har själv en 35 år gammal Citroen som är rostfri, men det beror på att jag skött den väl under de 27 år jag ägt den.
Grundtipset är en liten bil, t ex Honda Jazz, Suzuki Swift eller Toyota Corolla/Auris , med en ägare som brukat den i Norrlands inland på osaltade vägar, och och inte kört ryckig kökörning på Essingeleden, som sliter på koppling, växellåda, drivaxlar och bromsar.
Vet ju inte vilken bilbudget du har, men köper du en bil som är yngre än 10 år och rullat mindre än 10.000 mil så har du maskinskada "på köpet" om du tecknar helförsäkring.
Självrisken är hos Folksam 2.000:-.
För den summan får du inte mycket reparerat på en bilverkstad.
Och så får du stilleståndsersättning under reparationstiden.
Köp privat.
Köper du av en bilhandlare så se till att bilfirman är ansluten till MRF = en kvalitetsfråga och viktigt om det blir aktuellt att reklamera till ARN.
Alla MRF-anslutna företag, men inte övriga, är skyldiga att följa ARN:s beslut i en tvist.
Många fällor för förstabilsköpare att fastna i.
Har du ingen kompis att ta med vid bilkollen så kan du alltid vända dig till någon bilprovning för att låta göre en konditionskontroll.
Lite hum om bilens historia och dess ägare får du genom biluppgifter.se och car.info samt transportstyrelsen.
Kolla så det inte finns skulder på bilen - som följer bilen!
Men till syvende och sist ska du absolut köpa en bil du sitter bra i och trivs med - då får man kanske överse det lite stenskott eller en eller annan liten buckla eller repa.
Lycka till och berätta gärna i tråden vad du köpte!