2501
Sök

Lacka om/fixa till lack

4 Inlägg
7 april
Trådstartare
Tjenare

Jag har en gammal Corolla 99. En liten bil som jag har som andra bil och ändå funkar bra.

Den har otroligt mycket lacksläpp över hela bilen egentligen, den är dessutom en inte så vacker rödfärg.

Funderade på om jag skulle försöka lacka om den eller snygga till den på nåt sätt. Tror ni att det är görbart på egen hand? Och hur går man till väga isf.

Betalade 5k för bilen så det är inget jag vill lägga en massa pengar på och det är inte hela världen om det inte blir perfekt.

* Voff voff *
10 842 Inlägg
7 april
Plastidip:a hela bilen? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 334 Inlägg
7 april
Visst kan du lacka om bilen själv! Frågan är bara hur mycket pengar du är villig att lägga ut och om du har plats att lacka.

Fri fart för ett fritt folk!
14 505 Inlägg
7 april
Brådhis skrev:

blir rätt mycket jobb tanke på att allt måste vara slätt..

och jag som vet hur illa just dom där corollorna tappar klarlack när dom är röda så är det ingen lek tyvärr.. 
tanke på att det är allt som tappar klarlack..inte bara ett ställe   utan hela skiten...

då kan man lika gärna lacka bilen ordenkligt direkt..  för det är samma underarbete för att få det bra..

samma med foliering

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
söndag 21:31
Trådstartare
Brådhis skrev:

Förstår inte vad det här betyder big_smile

4 Inlägg
söndag 21:35
Trådstartare
jaka54 skrev:
Visst kan du lacka om bilen själv! Frågan är bara hur mycket pengar du är villig att lägga ut och om du har plats att lacka.

Tror jag har tillräckligt med plats i garaget för att lacka, skulle även kunna hänga upp nå presenningar eller liknande för att innesluta det om det behövs.

Vill som sagt inte lägga ut allt för mycket. Men som jag har förstått stegen så är det

* Slipa/ta bort gamla lacken på nåt sätt?
* Se till att allt är så slätt och rent som möjligt
* Tejpa allt som inte ska lackas
* Spraya?

4 Inlägg
söndag 21:36
Trådstartare
Growe skrev:
Brådhis skrev:

blir rätt mycket jobb tanke på att allt måste vara slätt..

och jag som vet hur illa just dom där corollorna tappar klarlack när dom är röda så är det ingen lek tyvärr.. 
tanke på att det är allt som tappar klarlack..inte bara ett ställe   utan hela skiten...

då kan man lika gärna lacka bilen ordenkligt direkt..  för det är samma underarbete för att få det bra..

samma med foliering

Exakt. Det är klarlacksläpp över hela jävla bilen. När den är blöt eller om man ser den på långt håll ser det inte så farligt ut. Men det är verkligen flagor över hela taket och motorhuven.
Senast redigerat av Dasbil (söndag 21:37)

3 484 Inlägg
Igår 05:55
Finns varianter av allt.

Så klart bäst blir ett gediget underarbete och riktig billlack.
Självklart.

Men,
Jag har lackat bilar på samma premisser som en gammal traktor.
Då ofta den slit och släng-bil jag har som skogsbil för röjsågar, motorsågar och grejer.
Den senaste fick en ny dörr i annan färg.  Slipades lite lätt (inget spackel mer än uppenbara ställen möjligen) och hela bilen spraylackades med metallfärg från färghandel.
Jajamen!

Den har nu samma färg överallt och ser helt ok ut på 10m håll när den är normal-smutsig.
Innan såg den för jäkligt ut på 100m med olika färger.
Steget efter mig för den bilen är skroten.

Så det går. 
Allt beror på förväntat resultat.  Jag skulle aldrig överarbeta en 5kkkr bil för det estetiska.
Good enough, och det är bättre än innan.
Men självklart är detta för bilar strax innan skroten. Påstår inte att det är omlackning för det är det inte.
OmMÅLNING är det.
Men det duger bra på dylika budgetfordon.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:01)

561 Inlägg
Igår 06:25
Var det inte någon/några här på forumet som gärna påtalar den fantastiska kvaliten på bilarna av detta fabrikat?? Gäller då inte lacken tydligen...Made in Japan...får mig att minnas gamla 60-70 talet

* Voff voff *
10 842 Inlägg
Igår 07:56
Dasbil skrev:
Brådhis skrev:

Förstår inte vad det här betyder big_smile

https://plastidip.se/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 146 Inlägg
Igår 09:32
krambriw skrev:
Var det inte någon/några här på forumet som gärna påtalar den fantastiska kvaliten på bilarna av detta fabrikat?? Gäller då inte lacken tydligen...Made in Japan...får mig att minnas gamla 60-70 talet

Man köper väl inte en Toyota för att den är fin att titta på?

Sök