3413
Sök

Kula i lacken på ny bil. Låta vara eller göra något åt?

17 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Hej

Upptäckte idag en kula i lacken på insidan av motorhuven. Det som gör att det överhuvudtaget stör mig är att den syns från förarposition. Är som en droppe/kula. Bifogar bilder.

Är det något ni hade klagat på eller är det jag som behöver kamma mig? smile

Mvh D

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250870/250870-bb19e678f682b4f66cc316749a655500.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250870/250870-ccca6bc27786ae258a8a0cc602236aad.jpg

Forummoderator
26 439 Inlägg
för 18 timmar sedan
Är huven omlackerad så det är en färgdroppe?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

17 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Bilen köptes helt ny så det är från tillverkningen isf. Men det är antingen en droppe lack eller en ojämnhet i plåten. Det är dock ingen skada där utan lacken är hel. Hade det varit någon annanstans på undersidan av huven så hade det varit 100% skitsamma men nu syns det som sagt från förarsidan. Frågan är bara om det är bäst att låta det vara och leva med det eller om man ska påkalla för försäljaren? Dom kommer ju inte lacka om hela huven pga detta och kanske är dumt att börja slipa och måla på med färgstift? Jag har haft bilen sen december men inte sett det för än nu men nu när jag sett det så stör det mig smile
Senast redigerat av Doraso (för 12 timmar sedan)

1 346 Inlägg
för 11 timmar sedan
Jag hade reklamerat detta!
Är ett lite fel men kan var väldigt irriterande
I längden smile

En norrlänning med en gnutta storhetsvansinne.

Fri fart för ett fritt folk!
14 538 Inlägg
för 11 timmar sedan
whose skrev:
Jag hade reklamerat detta!
Är ett lite fel men kan var väldigt irriterande
I längden smile

så där ser det ut på istort sätt alla bilar på insidan av motorhuven. 

jag skulle sänka stolen  för jag kan inte förstå hur fan man ser där på en motorhuv utan att sitta i taket.. jag är endå ganska lång kör en liten bil och jag ser inte bakkanten på min motorhuv om jag ens pressar upp mitt huvud mot överkanten av rutan smile

det går ju alltid att göra en liten kloss och slipa ner det där men det är mest troligen karosserikit och inte färg man ser på bilden.. så man får ha ett  lackstift och fylla i efteråt.

Kör fort så hinner inget hända...

3 524 Inlägg
för 11 timmar sedan
Ser ut som en klump av tätningsmedlet för omvikta kanten.
Kanske en droppe lack.
Gör hursom ingenting i praktiken.

Hursom, är det DU som bestämmer hur du går vidare.  Felet är estetiskt. Allvarlighetsgraden ligger hos betraktaren.

Ser du det från förarplatsen förstår jag om det är irriterande.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)

5 144 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det där hade stört mig också kan jag erkänna.  Men risken är ju att vid en åtgärd att huven lackas om med risken för färgskiftningar osv vilket är mera irriterande skulle jag säga.

Kan gå att våtslipa ner droppen och polera men frågan är om det är värt med i det långa loppet :-) men kolla med dom som sålt bilen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

17 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ser ut som en klump av tätningsmedlet för omvikta kanten.
Kanske en droppe lack.
Gör hursom ingenting i praktiken.

Hursom, är det DU som bestämmer hur du går vidare.  Felet är estetiskt. Allvarlighetsgraden ligger hos betraktaren.

Ser du det från förarplatsen förstår jag om det är irriterande.

mb_pucken skrev:
Det där hade stört mig också kan jag erkänna.  Men risken är ju att vid en åtgärd att huven lackas om med risken för färgskiftningar osv vilket är mera irriterande skulle jag säga.

Kan gå att våtslipa ner droppen och polera men frågan är om det är värt med i det långa loppet :-) men kolla med dom som sålt bilen :-)

Det stör mig helt klart nu när jag sett det. Är bara rädd att det blir rost och grejer om dom ger sig på och slipa och sen bara bättrar på med lite lackstift. Så är rädd att det går från "bara" estetiskt till något som försämrar skyddet. Lacka om huven för något som är på undersidan känns väldigt extremt och det är det inte värt känner jag

6 353 Inlägg
för 9 timmar sedan
Det där är lätt att fixa själv! -Du tar bara en brytkniv och skär av/bort lackdroppen, för det är säkert en lackdroppe.

7 582 Inlägg
för 9 timmar sedan
Doraso skrev:
Hej

Upptäckte idag en kula i lacken på insidan av motorhuven. Det som gör att det överhuvudtaget stör mig är att den syns från förarposition. Är som en droppe/kula. Bifogar bilder.

Mvh D

Vad spelar det för roll om bilens motorhuv har en kula på INSIDAN?
Om bilen är importerade så kan den mycket väl ha skadats vid lossniningen från bilbåten i Södertälje.
Har själv sett hur hamnschåarna misshandlar bilarna vid lossningen.
Dom har beting - utom Mercedes, som har egen personal som lossar bilarna.
Köpte en gång en ny Vento som senare visade sig var delvis omlackad i hamnen i Södertälje.

17 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Doraso skrev:
Hej

Mvh D

Vad spelar det för roll om bilens motorhuv har en kula på INSIDAN?
Om bilen är importerade så kan den mycket väl ha skadats vid lossniningen från bilbåten i Södertälje.
Har själv sett hur hamnschåarna misshandlar bilarna vid lossningen.
Dom har beting - utom Mercedes, som har egen personal som lossar bilarna.
Köpte en gång en ny Vento som senare visade sig var delvis omlackad i hamnen i Södertälje.

Det hade spelat noll roll om jag inte sett den så fort jag kör bilen, den syns från förarplatsen och det stör mig för det sticker ut.

7 582 Inlägg
för 8 timmar sedan
1976-02-11 köpte jag en ny Volvo 245 DL B21.
Efter några dagar såg jag små ärtstora bulor lite var stans.
När bilen skulle in för 100-milsservice så påpekade jag att de små ärtstora bulorna växt till tumnagelstora vattenfyllda blåsor.
3 inspektörer från Volvo i Göteborg åkallades.
Dessa konstaterade att bilen var vanskött - efter en knapp månad och ungefär 100 mil.
Eftersom jag var medlem i "M" så kontaktade jag deras jurist.
Han åtog sig med förtjusning att föra min talan i tingsrätten.
Men då kom Volvo på att deras nya bilar ska hålla mer än en månad och hundra mil.
Så det blev förlikning med ny bil och ekonomisk kompensation för obehaget(att ha köpt en Volvo).

Men det var inte bara lacken som strulade, man fick byta växellåda, kardanaxel och bakaxel p g a vibrationer, som man aldrig kom underfund med vad det berodde på.

Sök