3436
Sök

Justera hastighets givare på 740?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
#1
Tja.

En polare måste byta bakaxel på en 740. Den förra är agadiffad. Iaf så har han kommit över en automatlåde bakaxel som han tänker sätta dit. Han frågade mej om hur man får hastighets mätaren att visa rätt då automatlåde bakaxlarna är växlade på annat sätt, så ja tänkte ju att ja hör med alla på garaget big_smile

Alltså, först å främst, visst stämmer det att man måste justera givaren på bakaxeln så den mäter rätt och sen så vill ja ju gärna veta hur man gör isf smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 004 Inlägg
16 juli 2007
#2
tror inte att det är fel på givaren... givren får nog fel antal pulser.... "givarkransen" i bakaxeln stämmer nog inte överens med instrumentet... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#3
Okej, men går den att skifta från en bakaxel gjord för manuell låda då?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 004 Inlägg
17 juli 2007
#4
spelar ingen roll vad det är för utväxling eller vad det sitter för låda.... givae kransen måste bara stämma med instrumentet...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#5
Okej, så de är alltså samma bara de är till 740 bägge två med samma årsmod?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 004 Inlägg
17 juli 2007
#6
har ingen aning om årsmodeller... men det lättaste är väll att räkna hur många fält det var på den som satt där? och sen kolla hur många det är på den nya?... ska det funka så bör det ju rent teoretiskt vara lika många som på den gammla... det är inte svårare än så smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#7
OKej, men då fattar ja. Tack så mkt smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

76 Inlägg
19 juli 2007
#8
Fördelen med elektronisk givare på kronhjulet är ju att det inte spelar någon roll vilken utväxling det är på bakaxeln eller vilken vxl-låda man har! Den registrerar ju bara varvimpulsen på kronhjulet, dvs hur fort drivaxeln snurrar! Det enda som då kan iverka på om mätaren visar fel är vad du har för däckdimension!


10 287 Inlägg
19 juli 2007
#9
Volvo jävlades med att ha åtminstone tre olika varianter på antal piggar per varv. Bl a olika beroende på om bilen hade ABS eller inte eftersom bilar med ABS använde hastighetskransen för att mäta bakhjulen och då behövde många piggar per varv.

/Göran

V8Rules skrev:
Fördelen med elektronisk givare på kronhjulet är ju att det inte spelar någon roll vilken utväxling det är på bakaxeln eller vilken vxl-låda man har! Den registrerar ju bara varvimpulsen på kronhjulet, dvs hur fort drivaxeln snurrar! Det enda som då kan iverka på om mätaren visar fel är vad du har för däckdimension!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök