2266
Sök

Motorrenovering av en nissan 200sx s13!

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 april 2007
Trådstartare
heej, bara undrar. ni som e lite erfarna: typ vad kostar det att byta vev och ramlager på en s13? om man gör allt själv. behöver bara alla delar.  tacksam för svar!lol

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
1 april 2007
ACL vev/ramlagersats kostar 1400:-
ACL Calico coatade ram och vevlager kostar 3250:-

www.japtuning.se

1 231 Inlägg
1 april 2007
+ packningar, oljor osv då.. sånt man ofta glömmer. Kostar dock en del

Mitt projekt: Evo III

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
1 april 2007
Har du kört slut på lagren som sitter där nu kan det vara en idé att mäta upp veven och ev. slipa den.
Och man köper självklart lagren efter man mätt upp och slipat veven tongue
Senast redigerat av insane_1 (1 april 2007)

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
jag ska renovera hela motorn, men har inte fått lagerras, vill byta dom ändå. måste byta kolvringar, så jag byter när jag ändå har isär. men min fråga är om jag måste slipa och balancera något även om lagrena inte rasat? eller räcker det att bara plana toppen och skruva i alla nya delar ?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Drifttekniker
224 Inlägg
22 juli 2007
Du behöver inte slipa om veven inte är skadad. Montera nya lager och mät upp lagerspelet med plastic gauge ! Montera en oljekyl sedan också.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
vad är plastic gauge? jo oljekyl ska på snabbast möjligt efter renov!

Drifttekniker
224 Inlägg
24 juli 2007
Det är små remsor som du lägger på vevaxeltapparna, sedan så skruvar du ihop allt med rätt moment och lossar sen allt igen. Då har de små remsorna pressats ihop och du kan enkelt mäta lagerspelet på samtliga lager.
Tror att det finns att köpa på mekonomen mfl.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
jasså big_smile det var en smart uppfinning. någon som vet vad lagerspelet ska vara i ram och vev lager på ca18det motorn?

1 741 Inlägg
24 juli 2007
tror allt som allt gick på runt 6000 för mig, kolvringar, alla packningar, slipning av vev, kontroll av stakar putsade till ena staken pga lagerrester och dyl på den , lager i rätt storl m.m m.m

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
okey, jag har räknat med runt 5-6000kr så det kanske blir som planerat för 1 gångs skull tongue

menmen, någon som vet vad det ska vara för lagerspel?

118 Inlägg
24 juli 2007
0,021-0,048 mm på ramlagren.
0,018-0,045 mm på vevlagren.
Allt enligt verkstadsmanualen.
Senast redigerat av rebell82 (24 juli 2007)

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
okey tacktack big_smile

Sök