3595
Sök

behövs bullerintyg till corvette -90?

141 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Undrar om man behöver bullerintyg när man ska regbes en corvette -90 import från USA.

Vissa säger att de behövs andra inte.

Mvh

Bmw 325 e36 Turbo

141 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#3
Ringde o snackade med en kille på bilprovningens kundtjänst. Han sa att de behövdes om det inte satt någon slags skylt på bilen där de stod något om de. fatta inte riktigt va han mena o har ja för mig att han pratade om att de va nått speciellt vid år 96 om de va då de kom krav.

Kommer inte ihåg vad han sa riktigt men någon här kanske vet.

Bmw 325 e36 Turbo

Rakapparat
301 Inlägg
29 juli 2007
#4
96 och framåt så är det väl helbilsgodkännande. om han menade nåt sånt'?hmm


141 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#5
Ok

Ingen här som importerat corvette som vet?

Bmw 325 e36 Turbo

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juli 2007
#6
Avgasregler vid import av bil
Detta gäller för bilar som registreras i bilregistret efter den 1 juli 2002: De lagstadgade avgaskrav vi har i Sverige gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar från och med årsmodell 1976 samt för tunga diselmotordrivna lastbilar och bussar från och med årsmodell 1993.

Kraven finns i förordning om motorfordons avgasrening (SFS 2001:1085). Naturvårdsverket har utfärdat de regler som nu tillämpas, se Naturvårdsverkets föreskrifter för bilavgaskontroll (SNFS 1992:12), men det är Bilprovningen som kontrollerar att avgasbestämmelserna är uppfyllda.

Importerade bilar från EES-området
Import för eget bruk - bilar från tredje land
Registreringsbesiktning
Kontrollbesiktning
Ansvar för avgasreningens hållbarhet
Miljöklassning
Ytterligare information

Kraven för importerade bilar är kopplade till begreppen ”bil från EES-området” eller import för ”eget bruk”.


Import av bil från EES-området

En bil som tidigare har registrerats och tagits i bruk i ett annat land inom EES-området kan godtas om den omfattas av en

registreringshandling i original. Bilen ska alltså uppfylla kraven enligt det EU-direktiv som gäller för årsmodellen. Det betyder bland annat att bensinmotordrivna personbilar – som ursprungligen har tagits i bruk från och med den 1 januari 1993 – är försedda med katalytisk avgasrening. Detsamma gäller för  bensindrivna lätta lastfordon som ursprungligen har tagits i bruk från och med den 1 oktober 1994.

Förutom överensstämmelse med typgodkänt utförande ska det kunna styrkas att bilen tidigare varit registrerad och tagen i bruk i ursprungslandet (registreringsbevis). Intyg, andra handlingar och fordonskategori bedöms och prövas vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen.

Utsläpp vid tomgång för bensindrivna bilar och röktäthet för dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för bilens årsmodell. Bilen får inte vara ändrad från avgasgodkänt utförande utan den ska vara i ett seriemässigt tillverkat originalutförande.



Personbilar med giltigt ”helbilsgodkännande”

Bestämmelserna ovan är regler för begagnade bilar från EES-området. Bilar som omfattas av ett giltigt EG-typgodkännande för komplett fordon (helbilsgodkännande) kan godkännas enligt de generella bestämmelserna för helbilsgodkända bilar. Det innebär att ett giltigt intyg om överensstämmelse (”Certficate of Conformity” eller ”CoC-intyg”, utfärdat av biltillverkaren enligt EU-direktiv 70/156/EEG) är tillräcklig grund för att bilen också ska anses uppfylla kraven i förordningen om motorfordons avgasrening. Detta förfarande kan vara aktuellt för nyare personbilar. En förutsättning för godkännande är dock att bilen är i sitt ursprungliga utförande, uppfyller gällande avgaskrav och överensstämmer med den dokumentation som lämnas.


Import för eget bruk – bil från tredje land

Bestämmelserna gäller privatimport av bil från ett land utanför EES-området med förutsättningen att Vägverkets kriterier för eget
bruk är uppfyllda. En serietillverkad bil som importeras för eget

bruk kan godtas med avseende på avgaskrav om den uppfyller någon av nedanstående kriterier för äldrebilar gäller för årsmodellen angivna svenska avgaskrav.

För detaljerna, se nedan. Bedömning och prövning av intyg, handlingar och fordonskategori sker vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen.


Lätta bilar med lastförmåga upp till 690 kg

En lätt bil, tagen i bruk från och med den 1 juli 1989, med en totalvikt på högst 3 500 kg och med en tillåten lastförmåga på högst 690 kg måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter ska stämma överens med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör personbilar, både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna personbilar som är godkända enligt dessa krav är bland annat försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.


Bilen ska stämma överens med något av följande krav:
a.   En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A11, A12, A13 eller A14, de s.k. katalysatorkraven. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1989 års modell.

b.   Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt Direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 91/441/EEG.

c.   Bilen överensstämmer med ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för ”light duty vehicles – LDV” av årsmodell 1987 och senare.

Överensstämmelse med kraven i a,b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläpp vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktäthet från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

d.   Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläpp vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening.


Lätta bilar med lastförmåga över 690 kg
En lätt bil (totalvikt högst 3 500 kg) med en tillåten lastförmåga över 690 kg, som är tagen i bruk från och med den 1 juli 1992, måste omfattas av ett avgasgodkännande. Motorkonstruktion och avgasreningskomponenter ska överensstämma med en godkänd motorfamilj och fordonstyp. Till denna grupp hör bilar som är både bensin- och dieselmotordrivna. Alla bensindrivna bilar som är godkända mot dessa krav är bland annat försedda med reglerat trevägskatalysatorsystem.

Bilen ska stämma överens med något av följande krav:

a.   En motorfamilj som är godkänd enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A13 eller A14. De blev obligatoriska i Sverige från och med 1992 års modell.
 
b. Ett utförande som omfattas av EG-typgodkännande eller motsvarande typ av godkännande (ECE-typgodkännande) enligt Direktiv 70/220/EEG, i lydelse som lägst 93/59/EEG.

c.   Ett utförande som omfattas av godkännande med kravnivåer motsvarande USA:s krav för "light duty trucks - LDT" av årsmodell 1990 och senare i USA.

Överensstämmelse med kraven i antingen a, b eller c ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant. Utsläpp vid tomgång från bensindrivna bilar eller röktäthet från dieseldrivna bilar får inte överskrida de gränsvärden som gäller för aktuell fordonskategori vid återkommande kontrollbesiktning av bilar.

d.   Bensindriven serietillverkad bil med modern katalysatorrening.
För serietillverkade bensindrivna bilar med fungerande avgasrening som bygger på principen med ett reglerat trevägskatalysatorsystem samt sluten vevhusventilation gäller ett förenklat förfarande för godkännande utan krav på intyg. Med reglerat trevägskatalysatorsystem menas ett system med huvudkomponenterna katalysator, syresensor, elektronisk styrenhet och anordning - kolkanister - för begränsning av utsläpp genom bränsleångor. Det räcker med att Bilprovningen fastställer att bilen har fungerande modern avgasrening för att den ska godkännas. Utsläpp vid tomgång ska inte överskrida de gränsvärden som gäller vid återkommande kontrollbesiktning av bilar med katalytisk avgasrening.


Äldre bilar
Nedanstående bilar omfattas av – för respektive årsmodell – gällande avgaskrav i Sverige:

personbilar som tagits i bruk före den 1 juli 1989
lätta lastfordon som tagits i bruk före den 1 juli 1992
tunga bilar som tagits i bruk före den 1 juli 1993.
I praktiken berörs endast bensindrivna lätta bilar upp till och med 2 500 kg från 1976 års modell. De ska uppfylla Naturvårdsverkets föreskrifter A10 eller A11.


Tunga dieselmotordrivna bilar
En tung dieselmotordriven bil (totalvikt över 3 500 kg) som importeras och är av 1993 års modell och senare ska överensstämma med en i Sverige avgasgodkänd motorfamilj enligt de svenska bestämmelserna i Naturvårdsverkets föreskrifter A30 eller A31 eller vara godkänd enligt direktiv 88/77/EG i dess lydelse enligt ändringsdirektiv 91/542/EG. Även för tunga bilar som importeras för eget bruk gäller sedan den 1 juli 1993 kravet på överensstämmelse med A30/A31 (eller enligt direktiv 88/77/EG i dess lydelse enligt ändringsdirektiv 91/542/EG). Överensstämmelse med ovanstående krav ska styrkas med intyg från tillverkaren eller dennes svenska representant.


Registreringsbesiktning
Överensstämmelse med godkänd motorfamilj ska verifieras vid registreringsbesiktning. Detta kan göras på något av följande sätt:

Intyg om jämförande undersökning från biltillverkaren eller hans representant i Sverige, som styrker att bilen från avgasreningssynpunkt överensstämmer med en fordonstyp och motorfamilj som godkänts i Sverige eller enligt ovanstående alternativ. En mall för intyget finns i Naturvårdsverkets föreskrifter A40-bestämmelserna under punkt 3.7.2. Kontakta biltillverkaren eller en svensk representant.

Intyg från särskild kontroll utfärdat av Bilprovningen, som visar att bilen överensstämmer med specifikationerna för en avgascertifierad motorfamilj och fordonstyp som godkänts i Sverige. Om du behöver veta mer, kontakta Bilprovningen.
Viss avvikelse beträffande bilens konstruktion får förekomma när det gäller transmission och fordonsvikt. En bil med manuell växellåda kan godtas, om den i övrigt stämmer överens med en fordonstyp som är godkänd med automatisk växellåda. Bilens tjänstevikt får överskrida högsta tillåtna tjänstevikt för fordonstypen med upp till 50 kg.


Kontrollbesiktning
En bil som importeras kommer att bedömas vid löpande kontroll, dvs. kontrollbesiktning eller flygande inspektion, enligt specifikationen som fastställdes vid registreringsbesiktningen. Utrustning som är väsentlig för avgasreningen ska vara i funktionsdugligt skick. Vid avgasmätning (tomgång för bensindrivna bilar och röktäthet för dieseldrivna bilar) gäller gränsvärdena för respektive årsmodell. Har bilen katalysatorsystem och är av en årsmodell som omfattas av gränsvärdena för katalysatorförsedd bil, ska dessa vara uppfyllda. Gränsvärden finns i A40-bestämmelserna, punkt 2.15.3 för bensindrivna bilar och punkt 2.15.4 för dieselbilar. För äldre bilar gäller kraven i punkterna 2.3.5 respektive 2.4.


Ansvar för avgasreningens hållbarhet
Bilar som importerats och godkänts med stöd av undantag för ”Importerad bil från EES-området” eller ”Import eget bruk” omfattas inte av biltillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet. Detta betyder att bilägaren själv kan bli ansvarig för att åtgärda bilens avgasrening även under garantitiden om det visar sig att bilmodellen inte uppfyller kraven på hållbarhet.


Miljöklassning
Bilar har sedan 1993 års modell miljöklassats i Sverige. Klassning bestod från början av tre nivåer. Miljöklass 3 var bilar som uppfyllde de obligatoriska avgaskraven, medan miljöklass 2 och 1 var bilar med lägre utsläppsnivåer. Den nuvarande klassningen består av miljöklass 2000 och miljöklass 2005. Skillnaden mot det gamla systemet är att dessa är kopplade till en kravnivå. Bilprovningen och respektive tillverkare svarar för klassningen av olika bilmodeller. Uppgift om klasstillhörighet förs in i bilregistret. Mer om miljöklassade bränslen.

En importerad bil av årsmodell 1993 eller nyare, som utnyttjar något undantag enligt avsnitten ”Importerade bilar från EES-området” eller ”Import för eget bruk” tilldelas normalt inte någon miljöklassbeteckning i bilregistret. Från skattesynpunkt betraktas den dock som miljöklass 3 (tidigare) eller miljöklass 2000 (efter den 1 januari 2002). För att en importbil ska tilldelas en bättre miljöklassbeteckning erfordras att uppgiften kan verifieras på ett godtagbart sätt vid registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Det kan göras med intyg från tillverkaren eller dennes representant i Sverige, alternativt ett protokoll från särskild kontroll utförd av Bilprovningen (se under Registreringsbesiktning).


Ytterligare information

Övriga frågor om tillämpningen av avgasregler vid bilimport och om besiktning av bilar bör du ställa till Bilprovningen, tfn 08-759 21 00.
Bilprovningen

Information om övriga fordonsregler och importregler, utöver avgaskraven, kan du få via Vägverkets kundtjänst för fordonsfrågor på 0771–14 15 16.

Information om försäljningsskatt, mervärdesskatt m.m. kan fås från Särskilda skattekontoret i Ludvika, tfn 0240-870 00.

Fordonsavgaslagstiftningen (fordonsavgaslagen och fordonsavgasförordningen) kan beställas hos Fritzes förlag, tfn 08–690 91 90.
Svensk författningssamling (SFS) innehåller gällande lagar och förordningar.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se


Sök