3821
Sök

hur fungerar bränslerelät?

224 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Nu när jag krånglat som bara den för att få igång saaben min (saab 9-3 99) så har jag komit fram till att det inte går någon ström genom relät till pumpen.

I relät går ju strömen in på 86(+) och ut på 85(-). Det är den strömen som styr relät.
Sen så är det 30 till 87 och 87a som styr pumpen, in på 30 och ut på 87.


Men så "tjuv" koppla jag om 86 till 87 å fick pumpen att fungera.
Men då undrar jag om det går att köra så eller blir det något fel då? varför är relät där? när strömen som sty rält kan styra pumpen.

Snurrigt...

1 741 Inlägg
1 augusti 2007
#2
man använder ett relä för att inte belasta styrspännings källan dvs signalen från nyckeln ska inte driva pumpen utan separata kablar från batteriet ska göra det. annars kan du i värsta fall få elbrand ingen höjdare och skaffa bara ett nytt relä om det du har inte fungerar kan inte kosta många kr.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

224 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#3
tecman skrev:
man använder ett relä för att inte belasta styrspännings källan dvs signalen från nyckeln ska inte driva pumpen utan separata kablar från batteriet ska göra det. annars kan du i värsta fall få elbrand ingen höjdare och skaffa bara ett nytt relä om det du har inte fungerar kan inte kosta många kr.

Ok smile men dom kablarna som styr relät "signal" kabeln är tjockare än dom andra smile

Men det är så att det inte kommer nå ström till pumpen. så även om jag har ett fungerande relä så komer de inte fram ström till pumpen. inte heller om jag kopplar från 30 till 87. Så jag antar att det kan vara kabel brott någon stans.

Men det jag funderade mest på va om jag kunde köra så ett tag eller om det är dumt. måste få hem bilen till sverige.. den står i olso nu tongue

Snurrigt...


Sök