2591
Sök

Dålig toppackning eller kanske kasst komp?

1 418 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tänkte hör om vad ni tror de kan vara för fel på min bmw, Har en BMW 318i med M40 motor.
Över 5000 varv så kan den sluta gå på en eller flera cylindrar och i avgaserna kommer nån form av mörk vätska ut, olja troligen då den drar olja men kylarvatten drar den inte nå speciellt mycke, på en månad så har det sjunkit lite i expansionskärlet men inte så att det har behövats fylla på. Kan det vara att toppackningen är på väg att ge upp eller tror ni att nån kolv/kolvring är kass?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Totalljud.se
101 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Min polares 318 med M40 var lika dan. Gick perfekt upp till 5000rpm sen började den bluddra. efter släppt ner den på tomgång i några sekunder så gick den bra igen.

Vi hittade alldrig felet på den.

Den svarta vätskan du talar om är troligtvis oförbränt bränsle.

Har du prövat göra standard grejorna, byta tändstift och tänddelar.
Det låter helt klart som ett tändningsrelaterat problem.

/Chrille
Billjud och tillbehör från US Blaster, Autotek och Maxgear ---> Totalljud.se

1 418 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#3
Har provat byta;
rotor
tändkablar
tändstift
och har även kollat och han tänder på alla cylindrar

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

21 Inlägg
2 augusti 2007
#4
jag tror på att det är ventiltätningarna eller blockpackningen.. om det är olja som kommer ut! är det oförbränt bränsle så är det dålig eller otilräklig förbränning som är problemet

1 418 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
#5
har gjort ett komptest nu;
cyl 1: ca 11 bar
cyl 2: ca 7 bar
cyl 3: ca 11 bar
cyl 4: ca 11 bar

kan det bero på att toppackningen ev. är kass eller tror ni på dålig kolvring/kolv?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

905 Inlägg
5 augusti 2007
#6
häll lite inte mycket, motorolja i tändstift hålet så att det rinner ner i cylindern, gör komptest och seom det blev bättre.

Teddan
2 495 Inlägg
5 augusti 2007
#7
kom även ihåg att m40 motorn lider av ett konstruktions fel , då kammen, vipporna och tryckbrikorna slits extremt fort.

har haft flera m40 motorer som slutat varva , har alltid varit dålig kam! !

ser även att du har dålig komp , vad det är vet jag dock inte.

men lyft av ventilkåpan och titta på din nedslitna kam wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 418 Inlägg
5 augusti 2007
Trådstartare
#8
jo men mitt problem när den slutar varva är att den slutar gå på en eller flera cylindrar men kan kompet bero på topp packningen?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

905 Inlägg
5 augusti 2007
#9
Lindberg88 skrev:
jo men mitt problem när den slutar varva är att den slutar gå på en eller flera cylindrar men kan kompet bero på topp packningen?

ja det kan bero på packningen. häl olja i cylinder och se om du får upp kompet eller inte. ffår du upp det så är det kolvringarna är det samma är det topp eller packning alternativt ventiler.


Sök