2981
Sök

saab 9-3 Hög/ojämn tomgång

9 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
hej har problem med att tomgången på min saab 9-3 98  är hög och ojämn,, har testat ha av den tomgångs ventilen eller vad man ska säga och sprutat lite 5-56 och knackat på den så går tomgången ner o lägger sig fint igen sen kommer det tillbaks, notera även att "check engine" lampan lyser!
  tack på förhand för hjälp....

211 Inlägg
2 augusti 2007
Kolla kablarna som sitter på insugsröret vid luftfiltert. Om dom kan ha hamnat iklämm eller kanske t o m gått av. För jag hade samma problem på min bil och då hade kablarna hamnat i klämm. Men nu så går den som en klocka igen smile Ioch för sig så lyste inte min "Check Engine" lampa...

9 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
ska jag göra omedelbart;) finns risk för det eftersom jag nyligen varit där och pillat! tack

761 Inlägg
2 augusti 2007
Jan60 skrev:
hej har problem med att tomgången på min saab 9-3 98  är hög och ojämn,, har testat ha av den tomgångs ventilen eller vad man ska säga och sprutat lite 5-56 och knackat på den så går tomgången ner o lägger sig fint igen sen kommer det tillbaks, notera även att "check engine" lampan lyser!
  tack på förhand för hjälp....

Hur lång tid tig det innan problemen kom tillbaks.. På min 9000 så fick jag lossa slangen till tomgångsventilen från spjällhuset och fylla, och jag menar fylla den med 5-56. Fick sedan stå över natten, sen dess har jag aldrig haft problem med tomgången

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

9 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
okej,, nä asså bytte tomgångsventilen men vill fortfarande inte,, varvar upp till 3000 po tomgång o går ojämt och hackigt och har sig.. så blir saab felsökning 8:onde,,

14 Inlägg
3 augusti 2007
Kolla så att du inte har ett litet läkage på slangen mellan spjällhuset o tankurluftningsventilen. Den sitter på baksidan av spjällhuset.

9 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
tack för allt,, lyfte av en batteri pol i nåra timmar o återställde därmed datorn!
nu går den perfekt igen, kan man tänka sig wink

Sök