3318
Sök

Dumpventil till Volvo V70 2.5t

3 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
#1
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Kanonsnubbe
168 Inlägg
11 februari 2006
#2
KiMS70Turbo skrev:
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Nu kan ja inte mkt om Volvo men om du har en LMM så kan det vara bra att köra med en återcirkulerande dumpventil, annars kan LMM få felaktiva värden eftersom en öppen dump släpper ut luften som den vill mäta av. Och får du felaktiga värden får bilen fel blandning, och börjar går lite fett tex.  Rätta mig någon om jag har fel.

Men som sagt, kör på en återcirkulerande dump för att vara på säkra sidan. Är det pysljudet du är ute efter så kan det räcka med att instalera ett schysst öppet luftfilter

mvh
nicklas.


82 Inlägg
11 februari 2006
#3
Det beror helt och hållet på var du sätter din dump. Vad jag hört har folk med LMM och öppen
dump aldrig klagat på att den går sämre.

Och ska du ha pysljudet så går det inte o jämföra med ljudet från ett luftfilter.


191 Inlägg
11 februari 2006
#4
Klart man kan ha öppen dump på en bil med LMM, och då inte bara återcirkulernade.
Har du t.ex en HKS SSQV eller i princip vilken dubbelkolvad modell som helst så funkar det.
Har själv kört öppen på min 200a som det sitter LMM på, och med första enkelkolvade budget dumpen så gick den inte riktigt som jag själv ville. Men med dubbelkolvad Forge dump så var det inga som helst problem.


321 Inlägg
11 februari 2006
#5
KiMS70Turbo skrev:
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Antar att du har enLMM på din bil vilket dom lite nyare bilarna oftast har. Självklart går det att byta till en ny kraftigare dump, inget snack om saken, men då krävs en återcirkulerande dump, dvs inte en atmosfärisk. Ja ska sälja min dump som är mkt bra, en forge... kan ju kolla in min sida om du vill

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

82 Inlägg
11 februari 2006
#6
-Ncs- skrev:
KiMS70Turbo skrev:
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Antar att du har enLMM på din bil vilket dom lite nyare bilarna oftast har. Självklart går det att byta till en ny kraftigare dump, inget snack om saken, men då krävs en återcirkulerande dump, dvs inte en atmosfärisk. Ja ska sälja min dump som är mkt bra, en forge... kan ju kolla in min sida om du vill

Mvh / Niclas

Nej nenej! Självklart ska du ha en öppen dump om det är pysljudet du är ute efter.
Det enda som är skilnaden är att bilen går lite fetare ljust precis vid den sekunden
då luften dumpas.


1 453 Inlägg
11 februari 2006
#7
mac skrev:
-Ncs- skrev:
KiMS70Turbo skrev:
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Antar att du har enLMM på din bil vilket dom lite nyare bilarna oftast har. Självklart går det att byta till en ny kraftigare dump, inget snack om saken, men då krävs en återcirkulerande dump, dvs inte en atmosfärisk. Ja ska sälja min dump som är mkt bra, en forge... kan ju kolla in min sida om du vill

Mvh / Niclas

Nej nenej! Självklart ska du ha en öppen dump om det är pysljudet du är ute efter.
Det enda som är skilnaden är att bilen går lite fetare ljust precis vid den sekunden
då luften dumpas.

Du kan dock inte ha öppen dump om bilen har luftmassemätare - då får den felaktiga värden.


Rörpulare
1 453 Inlägg
11 februari 2006
#8
Tror iaf att de e nått åt de här hållet kommentera gärna! Men de ändå som det kan bli lite knas med är att motorn tror att den ska få mer luft än vad den får och då blir de lite för mkt soppa så de blir en lite värdes ändring men de var inget man känner, iaf inte i en s2 me ca 250 hk kan lycka till! sj har ja en öppen power xs dump me lmm
Senast redigerat av nissan 200sx (11 februari 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 453 Inlägg
11 februari 2006
#9
toXXy skrev:
KiMS70Turbo skrev:
hallå eller!!!
De e så nämligen att jag var sugen att köpa en dumpventil te min bil en s70 2,5 t, undrar om de går.. pratade med säljaren till en dumpventil som var mkt tveksam.. tacksam för svar om de e nån som vet;)

Nu kan ja inte mkt om Volvo men om du har en LMM så kan det vara bra att köra med en återcirkulerande dumpventil, annars kan LMM få felaktiva värden eftersom en öppen dump släpper ut luften som den vill mäta av. Och får du felaktiga värden får bilen fel blandning, och börjar går lite fett tex.  Rätta mig någon om jag har fel.

Men som sagt, kör på en återcirkulerande dump för att vara på säkra sidan. Är det pysljudet du är ute efter så kan det räcka med att instalera ett schysst öppet luftfilter

mvh
nicklas.

Sorry mannen, såg inte din tråd!
Mvh Jocke


12 086 Inlägg
11 februari 2006
#10
Köp vilken dump du vill.. personligen har jag tröttnat på ljudet (har 3 polare med SSQV dumpar)

Köper du en öppen och din bil har Lmm så kommer den får lite fel värden precis medans du växlar.. den kommer få mer benna än vad den behöver.. men detta finner jag som en tillgång då de gärna blir en fin poff i avgasröret smile Sen går ju bilen som den ska igen.

82 Inlägg
11 februari 2006
#11
Då är det isåfall mycket från bil till bil. jag vet många som kör med LMM och öppen dump.
går som sagt lite fett just vid dump tillfället någon effekt förändring finns inte.


106 Inlägg
11 februari 2006
#12
Du kan helt klart köra med en öppen dump, men som nån här uppe sa att det är just när den öppnar den går lite fett.

Kaizoon. Beror nog på va man har för bil.
I Celican körde jag en Öppen forge, men den gick lite halvtaskigt när dumpen öppnade. Fick rejäla avgasknallar osv
Sitter en HKS dump i Evon, även den öppen. Vid 0,6bars ladd så funkar det NÄSTAN som det ska, men när jag laddar 1,4 så rycker bilen samt går riktigt fett när dumpen öppnar.

Nu blir det dubbla återcirkularende BOSCH plastisar för min del;P. Billigt o funktionsdugligt.

Mitt råd är ju att PROVA. Så enkelt är det. Går den taskigt så häng dit ett öppet filter ist.smile

---???---

321 Inlägg
11 februari 2006
#14
sveddan skrev:
mac skrev:
-Ncs- skrev:

Antar att du har enLMM på din bil vilket dom lite nyare bilarna oftast har. Självklart går det att byta till en ny kraftigare dump, inget snack om saken, men då krävs en återcirkulerande dump, dvs inte en atmosfärisk. Ja ska sälja min dump som är mkt bra, en forge... kan ju kolla in min sida om du vill

Mvh / Niclas

Nej nenej! Självklart ska du ha en öppen dump om det är pysljudet du är ute efter.
Det enda som är skilnaden är att bilen går lite fetare ljust precis vid den sekunden
då luften dumpas.

Du kan dock inte ha öppen dump om bilen har luftmassemätare - då får den felaktiga värden.

Precis min mening, isåfall kan LMM pajja, å dom e inte gratis direkt...

Tough ain´t...ENOUGH!

4 Inlägg
10 juli 2006
#15
Jag har en c70 T5 och har en öppen "HKS ssqv" och min bil går som innan, har en kompis med s40 20.t som också har en dubbelkolvs dump och han har inga problem han heller. vi har bara pluggat originaldumpen med dumplock. och det fungerar klockrent.

Volvo C70 T5.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
10 juli 2006
#16
Fjortisvissla? Skippa det, återcirkulerande funkar bättre i alla lägen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

12 Inlägg
3 augusti 2006
#17
Visst fungerar återcirkulerande bättre men alla har väl rätt o tycka om pyset
köp ett komplett dumkit här
www.jbraceparts.se

Obs du Ska sätta ett dumplock först
Detta med felaktiga värden /justera in dumpen rätt så blir det inga problem

Mvh Mp Trim & Styling

9 Inlägg
6 augusti 2007
#18
tjenare! Har en s70 med likadan motor som du och jag köpte en dump från JBR (http://www.jbraceparts.se/). Är supernöjd med den och det dumpar gött även fast det bara laddar 0.4 bar... KÖP!!!big_smile



Sök