Kristian_V skrev:
Jag vet inte om dina ventiler har klarat sig eller ej. Men att chansa och starta motorn utan att ta av toppen är ingen bra idé. har ventilerna klarat sig, bra, då kostade det dig en toplocks packning att få reda på det.
Klarade de sig inte och du startar, så kan en krokig ventil gå av och så åker du i alla fall på ny topp, en eller flera kolvar m.m. m.m.
Att ta loss toppen är en 4-6 timmars jobb (Demont/Mont.) tillkommer gör jobbet med att byta trasiga ventiler och styrningar till dessa.
Volvo debiterar drygt 1000:-/tim. Så det drar iväg i pengar. Kan du göra det själv? Då sparar du en del. Kommer inte ihåg vad ventiler och styrningar kostar, men det finns standard ventiler man kan köpa där man bara behöver diametern. De har redigt långa skaft, som man sedan kapar till i rätt längd. (Ifall original blir för dyrt.)
Jag vet inte vem som gjort jobbet från början, men är det Volvo, är problemet löst fort. De lämnar garanti på sina arbeten. ingår liksom i de där 1000:-/tim priset. Har du gjort det själv, är det knixigare att få igenom material fel. (Även om du och jag ser det som solklart.)
Lycka till!