3427
Sök

volvo 940 galvad?

375 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjena!

Funderar på att köpa en 940GL som andra bil, det blir nog en 91-93a. dom ligger ju skapligt i pris.

Är det galvad kaross på 940/945? Om det är så, vilka årsmodeller?

Tacksam för snabba svar. Mvh Anders


huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2007
#2
Volvo började galvanisera (alternativt förzinka?) Volvo 740 redan 86 och 1989 var allt galvaniserat så alla 940s har bättre rostskydd från början.


375 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#3
Man tackar för hjälpen smile


huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2007
#4
aenfors skrev:
Man tackar för hjälpen smile

Varsågod, rost är väl inget större problem på 940.
Är väl typ skärmkanter som är värst (som på alla bilar).

Verkar som att tidiga 850s har en benägenhet att rosta mer
på exempelvis bakluckan jämfört med tidiga 940 (vad jag har sett på sedaner)


Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
9 augusti 2007
#5
välj 91-92 undvik 93:orna då dom bara har 116hk mot 131hk 91-92
en 940 med 116hk är fruktansvärt slö


rost är inget stort problem på 940
standard ställen
skärmkanter och trösklar efter stenskott men det brukar vara skapligt
frontplåten den mellan vindrutan och huven brukar alltid vara sönderrostad
t.o.m på min 97:a plåt jag har på min 745 är totalt kexig

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
9 augusti 2007
#6
steifan skrev:
Volvo började galvanisera (alternativt förzinka?) Volvo 740 redan 86 och 1989 var allt galvaniserat så alla 940s har bättre rostskydd från början.

Var väll -88 som dom började galva 740?
Dom innan -88 rostar ju som inget annat!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
26 375 Inlägg
9 augusti 2007
#7
Growe skrev:
välj 91-92 undvik 93:orna då dom bara har 116hk mot 131hk 91-92
en 940 med 116hk är fruktansvärt slö


rost är inget stort problem på 940
standard ställen
skärmkanter och trösklar efter stenskott men det brukar vara skapligt
frontplåten den mellan vindrutan och huven brukar alltid vara sönderrostad
t.o.m på min 97:a plåt jag har på min 745 är totalt kexig

Farsans 940 är på 116 hästar och jag tycker den är relativt pigg ändå.
Med tanke på storleken (bakändan är ju stor som en ladugårdsvägg tongue).
Dock har jag bara fått upp den i 170 än så länge. Det var spiken i botten
på fyran i svagt uppförslut.

Angående rost och lack. Vet inte om det är standard eller ensamt fel men
på farsans bil har det blivit fem eller sex små lacksläpp. Men annars är den
finfin i lacken och nästan ingen rost.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 augusti 2007
#8
Tidiga 850´s rostar åt helvete mycket tyvär. Men tidiga 850 är roligare bil med wink GLT tongue

C H E V R O L E T <3

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
9 augusti 2007
#9
twin_cam skrev:
steifan skrev:
Volvo började galvanisera (alternativt förzinka?) Volvo 740 redan 86 och 1989 var allt galvaniserat så alla 940s har bättre rostskydd från början.

Var väll -88 som dom började galva 740?
Dom innan -88 rostar ju som inget annat!

min 86:ans 740gl hade galvad karross och dörrar iallfall
dörrarna hade riktigt med galvsläpp även bakskärmarna
och ingen rost i karrosen

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
9 augusti 2007
#10
Growe skrev:
twin_cam skrev:
steifan skrev:
Volvo började galvanisera (alternativt förzinka?) Volvo 740 redan 86 och 1989 var allt galvaniserat så alla 940s har bättre rostskydd från början.

Var väll -88 som dom började galva 740?
Dom innan -88 rostar ju som inget annat!

min 86:ans 740gl hade galvad karross och dörrar iallfall
dörrarna hade riktigt med galvsläpp även bakskärmarna
och ingen rost i karrosen

En polares -87:a va upprostad i golv och trösklar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
10 augusti 2007
#12
Går massa myter om det där wink

Men årsmodell 1989 (88b) ska ha riktigt bra rostskydd från början iallafall.

Min bil är en 88, men visst fan rostar den på massa ställen tongue


huh?
10 427 Inlägg
10 augusti 2007
#13
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:

Var väll -88 som dom började galva 740?
Dom innan -88 rostar ju som inget annat!

min 86:ans 740gl hade galvad karross och dörrar iallfall
dörrarna hade riktigt med galvsläpp även bakskärmarna
och ingen rost i karrosen

En polares -87:a va upprostad i golv och trösklar...

Gamla bilar rostar lol Min var upprostad i golvet, men trösklarna har klarat sig smile
Inga konstigheter.


huh?
10 427 Inlägg
10 augusti 2007
#14
Hittade det här i en inscannad försäljningsbroschyr från 1988:

http://www.forumbilder.se/images/volvo7601988rostskydd.JPG

Volvo 760-88s rostskydd ska alltså klara 20.7 år wink

22 lager iallafall, Volvo 300-serien hade 13 lager.


375 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#15
Det blev köp igår, en röd 945a som gått 26 000mil, inte mkt rost. lite lacksläpp runt skärmar, hål vid ventilationen framrutan var väl det enda att bry sig om. Går som en klocka, pruta ner den till 11 500. så jag är rätt nöjd. bilder kommer upp när det blir bättre väder tongue
Är det alu baklucka på 945, det är det väl på 745 om jag inte är helt ute och cyklar?


9 Inlägg
10 augusti 2007
#16
Finns några platser att kolla noggrannare efter rost. Ex. golvet bakom hjulen, bak(dvs baljorna) och fram(direkt framför domkraftfästen). Kolla infästet för krängningsled(?) fram, går från hjulet och snett bak mot balk. Infästet mot balken brukar rosta. Annars trösklar och skärmkanter. Kolla fjäderfästena.

huh?
10 427 Inlägg
10 augusti 2007
#17
aenfors skrev:
Det blev köp igår, en röd 945a som gått 26 000mil, inte mkt rost. lite lacksläpp runt skärmar, hål vid ventilationen framrutan var väl det enda att bry sig om. Går som en klocka, pruta ner den till 11 500. så jag är rätt nöjd. bilder kommer upp när det blir bättre väder tongue
Är det alu baklucka på 945, det är det väl på 745 om jag inte är helt ute och cyklar?

Okej, vad blev det för årsmodell då?

Det är alu-lucka på alla 7-900 kombis.. (kom 1986).
Farsan hade en 745 -86 förut, den tappade en del färg
på bakluckan.. men hans gamle 88 och nuvarande 945 GL -93
hade/har fina bakluckor iallafall.

Verkar som att torpedplåten (alltså kupéluftintaget vid framrutan) är
en svag punkt på tidiga 940s.. farsans 93:a har lite rostskador där,
lika så en 740 Turbo Intercooler 1990 (940front original) som en polare hade förut.

Men allt går ju att byta så. cool


375 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#18
det blev en 91a GL. Yes jag känner till dom ställena också och det såg fräscht ut även där. Torpedväggen visste jag inte, men jag var ute och kollade nu och det var fint smile
jo lacksläpp på bakluckan har jag, hade likadant på en 745a förut, men det är ju bara att lacka om hela luckan, inte så mkt jobb med det.



Sök