3040
Sök

Slutsteget blir varmt och går in i protect mode

Bessewisser
556 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
Hallå!

Har ett par Pyramid 10:or som jag drev med ett gassteg tidigare men har nu bytt upp mig till ett panasonic steg på ca 1 000 watt men efter att jag spelat i ca 1 timme så slår steget ifrån och är så varmt att man kan steka ägg på det... Varför blir det så?

Jag har basarna parralelkopplade och bryggat steget till en kanal.. När jag kör varje bas på en kanal så spelar dom nästan inget alls! Spelar på ca hälften av vad stereon klarar och jag har den avsäkrad på 30A (vid batteriet) och steget är avsäkrat på 75A så jag går juh aldrig över 30A

//SkyNard

How low

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 augusti 2007
Troligt så är ditt steg inte (2ohm) stabilt bryggat och då är det ett under att det inte radan har brunnit!

Sen - Byt säkring fram!! ( Flaskhals!! )

Kör en 100amp eller minst 80 amp i vart fall.

- kolla och se om ditt steg är 2ohm stabilt i bryggat läge?
- Byt säkring!
- Sen kan du koppla basarna i serie alt. stereo om nu inte steget är 2ohm stabilt.

Good luck!

4 767 Inlägg
10 augusti 2007
Ska steget enl. spec hålla för den lasten du lägger på det, kan man ju alltid montera en data-fläkt på steget, strömstyrning kan du ju ta från remoten smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Bessewisser
556 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
MrCalle skrev:
Troligt så är ditt steg inte (2ohm) stabilt bryggat och då är det ett under att det inte radan har brunnit!

Sen - Byt säkring fram!! ( Flaskhals!! )

Kör en 100amp eller minst 80 amp i vart fall.

- kolla och se om ditt steg är 2ohm stabilt i bryggat läge?
- Byt säkring!
- Sen kan du koppla basarna i serie alt. stereo om nu inte steget är 2ohm stabilt.

Good luck!

Hm nu har jag testat ett annat steg.. alltså ett mutantsteg och dom ska vara stabila ner till 1 ohm men samma sak hände med den också! Den orka inte alls spela lika länge.. efter ca 2 mil så la det steget av.. Prova också att byta baslåda till mitt steg men samma sak igen där också.. Får ta och prova den där lösningen med fläktar och slutstegsrack

EDIT: hitta en länk till steget http://www.panasonic.se/servlet/PB/show … 03N_SV.pdf

//SkyNard
Senast redigerat av SkyNard (10 augusti 2007)

How low

21 761 Inlägg
10 augusti 2007
Den där beskrivningen litar jag inte på. Det står att steget drar 24A vid 2x200W, inte ens om det var 100% verkningsgrad skulle det bara dra 24A. Steget borde dra omkring 45-50A vid 2x200W beroende på verkningsgrad och vilken matningsspänning som uteffekten är angiven vid.

Men det där är inte det viktiga i detta läge, eftersom även ett annat steg får problem så tycker jag att det kan bero på två saker:

Antingen är den totala impedansen för låg eller så får du spänningsfall i stegets strömkablar.

trucken
563 Inlägg
11 augusti 2007
kolla jorden tror du har en dålig jordanslutning

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 Inlägg
11 augusti 2007
Har själv lyckats med att koppla basarna fel, fick 0.5ohm impedans istället för en som jag hade planerat.  tog fel på impedansen på talspolarna som var 2 istället för 4 ohm som jag trodde! det resulterade i snabbt protection mode, men det var bara att koppla om! först och främst se till att den får den ström den behöver gärna lite mer, och kolla joden...

Sök