2435
Sök

Köpråd Mazda Rx-7

58 Inlägg
16 augusti 2007
#21
När jag köpte min så visste jag 0 om den och wankel. Visst går det åt mycket pengar i drift och annat till den. Man bör ha lite extra pengar på banken för problem dyker upp då och då.
Ska man köpa en 7a så ska dom ligga på låga mil eller va renoverade annars får man räkna med att lägga pengar på det.
Man renoverar vid 8000-9000 mil oftast.
Den drar mycket olja och bensin och servis gör man ofta.
Att fixa delar till bilen kan va jobbigt och lätt men kostar.
Renovering kan va ganska dyrt och det finns 3 st i hela sverige som kan göra det.
Kan ju säga att Rx-7an är nog den japs bil som känns mest sportig av japs bilarna förutom NSX då. Och samma sköna ljudet får du inte från någon annan bil
Men läs på och gå igenom budget och köp inte första bästa 7a

7th Heaven

Zoom Zoom
381 Inlägg
16 augusti 2007
#22

Power is Nothing Without Control

31 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#23
Aerodynamik skrev:
Erkan89 skrev:
Jag vill tacka alla som kommer med seriösa både fördelar, och nackdelar med bilen..

Jag vet inte om de blir en sådan än, men är så grymt sugen! min kompis ska köpa en Evo om ett tag, o jag vill ha något sportigt att matcha med som inte är alltför vanligt..

Toyota MR2 Turbo? Hade jag runt 70-100k att köpa för skulle det nog blivit en sån för min del. smile

Edit: Bara Mazda Rx-7 och Rx-8 har wankel av de japanska sportbilarna från 90-talet.
Skyline, Supra, EVO osv har alla ottomotorer. ( vanliga kolvmotorer för er som inte förstod det wink )

Den verkade ju helt ok, men den såg inte så fin ut av dem bilarna ja hitta på blocket, men de kanske beror på att ingen av dem var stylade eller diverse.. formen var iallafall fin på den! och man kan nog göra den riktigt fin smile

jaha okej! de låter krångligt de där med wankel, men lite svårt ska de väl vara.. men om de är den enda, varför har man en sån motor överhuvudtaget? vad är de bästa med den respektive sämsta?

31 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#24
RobTheBankz skrev:
När jag köpte min så visste jag 0 om den och wankel. Visst går det åt mycket pengar i drift och annat till den. Man bör ha lite extra pengar på banken för problem dyker upp då och då.
Ska man köpa en 7a så ska dom ligga på låga mil eller va renoverade annars får man räkna med att lägga pengar på det.
Man renoverar vid 8000-9000 mil oftast.
Den drar mycket olja och bensin och servis gör man ofta.
Att fixa delar till bilen kan va jobbigt och lätt men kostar.
Renovering kan va ganska dyrt och det finns 3 st i hela sverige som kan göra det.
Kan ju säga att Rx-7an är nog den japs bil som känns mest sportig av japs bilarna förutom NSX då. Och samma sköna ljudet får du inte från någon annan bil
Men läs på och gå igenom budget och köp inte första bästa 7a

blev kär i din bil hehe, de va den finaste rx 7:an ja sett helt seriöst..

okej, då förstår jag, hur pass lätta är de att få sålt en rx 7:a den dagen de kommer (om de kommer) tror du? Hur mkt drar den milen? jaa du har så rätt, ljudet är enormt tycker jag med, och den verkar häftig!

om man jämför med andra i den klassen typ evo,skyline,supra osv.. hur pass dyra är dem i försäkring, liter milen?

vad tycker du är en bra prisklass att leta efter en rx 7:a om man inte vill vara rädd för att något är skumt med bilen? visst är de från bil till bil givetvis men bara tänkte om du har något tips, de är ju rätt stora pris skillnader på dem som jag sett och jag ser inte jätte stor skillnad på vissa.. är lite jobbigt läge när man inte är så erfaren av bilen, bilen är ju förhållandevis ovanlig och därför så vill man ju ha någon med som kan sin sak om den om man åker o kollar på en, men de är ju inte de lättaste..

hoppas de inte blev för mkt frågar smile
Senast redigerat av Erkan89 (18 augusti 2007)

31 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#25
som sagt är jätte sugen på rx 7:an, men vill gärna ha fler tips som är i samma klass som rx 7:an ungefär, helst japan bil, tycker om deras sätt att bygga sportbilar kombinationen av ljud,brutalhet och diverse..

men givetvis andra tips, men inga alltför dyra bilar typ 200+

31 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#26
verkar inte vara någon som kan svara på mina frågor sad

58 Inlägg
18 augusti 2007
#27
Att få sålt en 7a är inte så himla svårt. Har man bra pris och fin bil så går det ganska snabbt.
Nu har jag aldrig ägt en Skyline eller EVO så vet inte om dom är dyrare i drift. Som orginal är nog 7an dyrast när det gäller bensin och olja.
Försäkring har ju med var du bor och hur gammal du är. Jag har 18 tusen om året och jag är 30 och bor i malmö.
Jo det är svårt det med priser, men jag tycker nog inte man ska ta någon under 100 tusen
Men det viktigaste är att man får mycket info och kollar noga genom bilen. Tyvärr är det vanligt att många får problem med sig vid köp.
Bästa är nog att köpa en som är så orginal som möjligt om man inte kan meka så bra.
Kolla så den laddar som den ska 0,7 och hur vatten tempen ligger m.m.
Wankel motorn behöver du inte kunna så mycket om för när det skiter sig så är det ändå nån annan som får fixa motorn. Det ända som är bra att veta är hur man ska hålla den för att den inte ska rasa. Turbon är mer något man bör lära sig om.
Samma klass som rx-7an finns inte många av tycker jag. Visst i snabbhet men inte känsla.

7th Heaven

7 120 Inlägg
18 augusti 2007
#28
Wankel drar tydligen j'vligt mkt. Men go motor är det iaf och ljudet är underbart smile
Förresten, inte kollat lite på Köp&Sälj här på gorg? Kanske hittar nåt fint där smile

31 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#29
RobTheBankz skrev:
Att få sålt en 7a är inte så himla svårt. Har man bra pris och fin bil så går det ganska snabbt.
Nu har jag aldrig ägt en Skyline eller EVO så vet inte om dom är dyrare i drift. Som orginal är nog 7an dyrast när det gäller bensin och olja.
Försäkring har ju med var du bor och hur gammal du är. Jag har 18 tusen om året och jag är 30 och bor i malmö.
Jo det är svårt det med priser, men jag tycker nog inte man ska ta någon under 100 tusen
Men det viktigaste är att man får mycket info och kollar noga genom bilen. Tyvärr är det vanligt att många får problem med sig vid köp.
Bästa är nog att köpa en som är så orginal som möjligt om man inte kan meka så bra.
Kolla så den laddar som den ska 0,7 och hur vatten tempen ligger m.m.
Wankel motorn behöver du inte kunna så mycket om för när det skiter sig så är det ändå nån annan som får fixa motorn. Det ända som är bra att veta är hur man ska hålla den för att den inte ska rasa. Turbon är mer något man bör lära sig om.
Samma klass som rx-7an finns inte många av tycker jag. Visst i snabbhet men inte känsla.

Okej de var positivt att höra smile

Neej jag förstod nästan det att du inte skulle kunna svara på frågan på rak arm, men är nöjd med ditt svar ändå.. när du säger att bilen drar mkt bensin/olja, är de 2-3 liter milen eller mer som minst, eller 1,5 typ?

Okej, jag är ung, och har tänkt att sätta försäkringen på min pappa, han har troligtvis all bonus man kan få vid sin ålder.. men vet inte om du oxå har det vid 18 000?

De är just detta som du nämner "Tyvärr är det vanligt att många får problem med sig vid köp." som jag är orolig över, för mig är de inte så lätt som inte är något proffs på bilen, jag hade inte tänkt köpa en under 100, men heller inte närmare 200, mellan 100-140.. högst 150, hur pass trimmade är bilarna som japs sport importerar? och hur gäller garantier osv eftersom dem är ett företag?

vad har ni för erfarenheter av japs sport och andra import företag?

31 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#30
Aerodynamik skrev:
Wankel drar tydligen j'vligt mkt. Men go motor är det iaf och ljudet är underbart smile
Förresten, inte kollat lite på Köp&Sälj här på gorg? Kanske hittar nåt fint där smile

jag blir lika orolig varje gång jag läser att den drar jävligt mkt för jag får inget begrepp om vad som är jävligt mkt tongue de är motorn, känslan, ljudet som jag är ute efter inget annat..

Kan tillägga när de gäller budgeten att jag tänkt o ställa av den så jag bara har den på ställd under sommar halvåret..  har en billig bil under tiden så jag slipper ligga o betala för den när ja ändå inte kan köra den i princip.. så kan man mecka med den istället..

58 Inlägg
18 augusti 2007
#31
får räkna med 2 liter milen och mycket mer vid ban körning och hård körning
Tror din pappa kan få ner priset runt 8000 tusen om året.
Jag köpte min av Mike som äger Superior Imports och är det företaget jag kan rekomendera till 100%  Dom kan nog mest om 7an av dom andra import firmor plus att Gzon som är en duktig mappare och kan wankel finns med i företaget.

7th Heaven

31 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#32
RobTheBankz skrev:
får räkna med 2 liter milen och mycket mer vid ban körning och hård körning
Tror din pappa kan få ner priset runt 8000 tusen om året.
Jag köpte min av Mike som äger Superior Imports och är det företaget jag kan rekomendera till 100%  Dom kan nog mest om 7an av dom andra import firmor plus att Gzon som är en duktig mappare och kan wankel finns med i företaget.

haha ojdå, 2 liter milen vid vanlig körning, de var minsann inte nådigt yikes men de är de nog värt om man ändå inte ska köra med den året runt..

8000 är verkligen överkomligt om man lyckas med det.. men alla försäkringsbolag tolerarar väl inte "pappa står för,son kör" principen?

Tack för tipset! smile men vad kostar en bil hos dem ungefär? svensk regar dem,kollar avgas värden osv så de bara är att köpa o tuta o köra sen?

Finns de några garantier som gäller i företaget?

7 120 Inlägg
18 augusti 2007
#33
Erkan89 skrev:
RobTheBankz skrev:
får räkna med 2 liter milen och mycket mer vid ban körning och hård körning
Tror din pappa kan få ner priset runt 8000 tusen om året.
Jag köpte min av Mike som äger Superior Imports och är det företaget jag kan rekomendera till 100%  Dom kan nog mest om 7an av dom andra import firmor plus att Gzon som är en duktig mappare och kan wankel finns med i företaget.

haha ojdå, 2 liter milen vid vanlig körning, de var minsann inte nådigt yikes men de är de nog värt om man ändå inte ska köra med den året runt..

8000 är verkligen överkomligt om man lyckas med det.. men alla försäkringsbolag tolerarar väl inte "pappa står för,son kör" principen?

Tack för tipset! smile men vad kostar en bil hos dem ungefär? svensk regar dem,kollar avgas värden osv så de bara är att köpa o tuta o köra sen?

Finns de några garantier som gäller i företaget?

De flesta h-styrda Rx-7or jag sett brukar ligga mellan 100-150k beroende på skick, trim, styling, årsmodell osv.

preem pump
836 Inlägg
18 augusti 2007
#34
RobTheBankz skrev:
får räkna med 2 liter milen och mycket mer vid ban körning och hård körning
Tror din pappa kan få ner priset runt 8000 tusen om året.
Jag köpte min av Mike som äger Superior Imports och är det företaget jag kan rekomendera till 100%  Dom kan nog mest om 7an av dom andra import firmor plus att Gzon som är en duktig mappare och kan wankel finns med i företaget.

om jag får låna tråden lite,
vet du om det är svårt att lyfta tillbaka motorn i en rx7:a, vet nämligen om en vänsterstyrd 92:a som e trimmad (400hk) och renoverad men motorn ligger bredvid.
får köpa den för 80000:- men jag vill ju inte lägga 30000 på i sättning av motor

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

31 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#35
Aerodynamik skrev:
Erkan89 skrev:
RobTheBankz skrev:
får räkna med 2 liter milen och mycket mer vid ban körning och hård körning
Tror din pappa kan få ner priset runt 8000 tusen om året.
Jag köpte min av Mike som äger Superior Imports och är det företaget jag kan rekomendera till 100%  Dom kan nog mest om 7an av dom andra import firmor plus att Gzon som är en duktig mappare och kan wankel finns med i företaget.

haha ojdå, 2 liter milen vid vanlig körning, de var minsann inte nådigt yikes men de är de nog värt om man ändå inte ska köra med den året runt..

8000 är verkligen överkomligt om man lyckas med det.. men alla försäkringsbolag tolerarar väl inte "pappa står för,son kör" principen?

Tack för tipset! smile men vad kostar en bil hos dem ungefär? svensk regar dem,kollar avgas värden osv så de bara är att köpa o tuta o köra sen?

Finns de några garantier som gäller i företaget?

De flesta h-styrda Rx-7or jag sett brukar ligga mellan 100-150k beroende på skick, trim, styling, årsmodell osv.

Men de är ju precis vad jag är ute efter, vad glad ja blev helt plötsligt! smile

De är inte aktuellt just idag, men de börjar närma sig.. vet du eller någon annan när importerna görs? en gång på hösten, en gång på våren, eller bara höst eller bara vår eller någon annan års tid? neutral

en stylad med typ exempelvis mazda speed vinge, och något bodykit kanske för att få lite helhet med vingen..

de verkar ju inte vara omöjligt att skaffa en tydligen smile kan någon som har en förklara för mig ungefär hur man tar hand om sin 7a på bästa sätt, de mest essentiella rutiner man bör kolla och andra faktorer som spelar in i delars levnadslängd..

fick ju tips innan men de var inte så mkt, jag är så rädd för att köpa bilen privat.. de känns alldeles för riskabelt,  blev väldigt sugen på superior imports, får hoppas dem lever upp till någolunda av mina förväntningar till ett acceptabelt pris, där behöver man väl iallafall inte oroa sig för att bilen har något rejält fel som kommer efter en kort tid som dem inte talat om.. antar jag smile

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
18 augusti 2007
#36
Kollade själv efter RX-7or å hitta detta.
http://www.blocket.se/li?q=mazda+rx7&am … b=&fu=

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

58 Inlägg
18 augusti 2007
#37
Att sätta i motorn kostar inte så mycket. 5000 tusen kanske. Kan lika bra ladda ner servis boken och göra det själv. Nog bara 3 timmars jobb att få allt på plats.

Skriv Rx-7 bara så får du upp mer på blocket

7th Heaven


Sök