3388
Sök

Tomgångs Problem 740-88 b230f

blyfot
117 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
#1
Har problem med tomgången den ligger ungefär på 7-800varv men de e nåt som fattas hela bilen håller på att skaka sönder..tacksam för svar

Sen till ett annat dilemma,verkar inte som värmen vill gå upp heller,har bytt temostat å packning men det vill sej inte

Mvh Robban

Driver
2 111 Inlägg
28 november 2005
#2
7-800 är väl i sig inte så spec ovanligt för en benisnare  men lite lägre kanske du kan få.kolla så inte några vacum slangar har spruckit,byt oljan i motorn om den inte är bytt på länge.gjorde under för min motor. Antar att allt går lättare för den o därmed lägre varv.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 761 Inlägg
28 november 2005
#3
Om hela bilen skakar kan det vara motorn som inte går på alla burkar.

Driver
2 111 Inlägg
28 november 2005
#4
kolla stiften ifall den går oroligt. eller på 3 burkar.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

37 Inlägg
28 november 2005
#5
Jag har ett liknande problem med min, har också B230F -88. Den skakar också, oregelbundet och ganska kraftigt imellanåt (har hänt att motorn dött). Min tomgång ligger kring 7-800 varv som din.

Det konstiga är att den skakar även om jag gasar upp den i 1000-1200 varv

Hör gärna av dig om du kommer på vad det är.

677 Inlägg
29 november 2005
#6
Du råkar inte ha en väldigt kass motor kudde?

Annars kan det nog som sagt vara vaccum lekage eller taskig tändning. Kolla tänddelar, stift, rotor, fördelarlock, kablar mm
Senast redigerat av BoraV6 (29 november 2005)

40 Inlägg
29 november 2005
#7
på den motorn har du en sk tomgångsmotor som sitter under insugsröret med 2 slangar till det händer att dom kärvar lite kolla det o smörj ev upp


10 287 Inlägg
29 november 2005
#8
Skakar motorn trots normalt tomgångsvarv så kolla motorkuddarna. Det har hänt förut att dom har gett upp.
Sedan så skadar aldrig ett byte av alla tänddelar inklusive fördelarlock och kablar.

Spridarrengöring och nytt soppafilter brukar också vara heta tips för att få sin gamla Volvo-trotjänar-hink att gå som om den vore ny.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

blyfot
117 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
#9
då tackar ja för alla tips smile

736 Inlägg
29 november 2005
#10
Om den inte går på alla cylindrar vid tomgång märks det om man gasar till lite, då brukar man höra hur den går ojämt medan den varvar upp för att sedan helt plötsligt gå jämnt vid kanske 1500 varv... Min brukar starta på 3 ibland...ibland 2 och det hörs väldigt tydligt...


53 Inlägg
30 november 2005
#11
Min 740 var likadan innan, Bytte motorkuddarna och då blev den helt bra igen,  Så jag tippar iaf på att det är nån motorkudde som gått.


133 Inlägg
30 november 2005
#12
Kolla ifalla det inte är nåt läkage, spruta med startgas så underlättar det. Nästa steg om de inte va något läkage, så är väl plocka ner tomgångsmotorn å göra rent sen ställa in grund tomgångsinställning, om inte det funkar så kan du pröva byte motor med någon polare ifall motorn är paj..  Kolla även CO.. ska ligga på 2% om jag minns rätt..

MVH Erik


24 Inlägg
30 november 2005
#13
Jag får väl tacka också, så nu får jag väl ta ett koll på vinterpärlan...

P.s Mycket roligare med Esab diff smile

En dag blir jag duktig också...

svetsare
119 Inlägg
20 december 2005
#14
kan säja till 99 % att det är insugningspackningen,hade samma problem på min.bytte den sen gick den bra...

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

10 287 Inlägg
20 december 2005
#15
Bullen måste ha många års erfarenhet av Volvo eftersom han kan säga att den med 99% konfidens är insugspackningen...;-)

Insugspackning är sällsynt men dock ett av kanske 30 anledningar till att motorn beter sig så här.

/Göran

bullen30 skrev:
kan säja till 99 % att det är insugningspackningen,hade samma problem på min.bytte den sen gick den bra...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

245 Inlägg
20 december 2005
#16
Du har kollat så de inte är topplockspackningen då? Med tanke på att du inte har någon värme?! Eller att du inte har något vatten/glykol alls i kylsystemet?

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås


Sök