3298
Sök

Volvo 240 1992 automat växlar sent

3 Inlägg
31 mars 2007
Trådstartare
Hej!

Min bil gick väldigt ojämnt på tomgång, efter kontroll med startgas sprutat på insugsgrenröret konstaterades sugande av tjuvluft vid bakersta insuget.

Efter byte av insugspackning har den helt plötsligt börjat växla mycket senare än den gjort tidigare. Förut var växlingarna mjuka, nu när den växlar sent så blir det som ett ryck vid växlingen.

Växling från 2:an till 3:an sker vid ca 60, och upp till overdrive får man tvinga den vid 70 genom att släppa gasen helt, sedan räcker det med att peta på gasen bara något mer än farthållande så växlar den ned igen.

Min misstanke är att jag råkat slita loss någon slang vid bytet av packningen, men jag hittar ingen lös slang. Eller så har vakumsuget blivit så mycket kraftigare iom att packningen är hel så att den växlar sent av den anledningen.

Finns det något enkelt sätt att justera växelfunktionen? Det känns nästan som att kickdown är nere hela tiden, trots lite gaspådrag.

/Erik

16 Inlägg
8 april 2007
Med tanke på att det här har skett efter du har mekat så kan jag ju ha fel. Men brorsans volvo (numera skrotad) hade samma problem, dvs att automaten växlade väldigt sent. När vi skulle byta växellådsolja så var det inte så mycket att byta utan i stort sett enbart att fylla på. Och efter att vi fyllt på så gick den bra igen.

Kan kanske vara värt att kolla?

Sammanlagt... 290hk.

3 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
Det ska jag göra. Återkommer med besked om det hjälpte eller inte. Tack för tipset.

/Erik

3 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Det var inte för lite, och det hjälpte inte med byte av oljan heller. Fast nu har man vant sig, så det är inte så farligt. Det kanske är så här den ska vara egentligen...

/Erik

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 augusti 2007
erik_nyman skrev:
Det var inte för lite, och det hjälpte inte med byte av oljan heller. Fast nu har man vant sig, så det är inte så farligt. Det kanske är så här den ska vara egentligen...

/Erik

Hehe den förste som klagar på att kickdownen kommer med en gång och att bilen vill varva ur! Låt bilen få som den vill! wink

-Mike-

Sök