3460
Sök

Bensinförbrukning på Audi S6.

Mohaaaa
95 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
Hallo.
En liten fråga till de som vet något om bensinförbrukningen på audi S6 -95 -98 års modeller.
Söker svar på både V8 290hk/ 2.2turbo 230hk, då jag inte har bestämt mig för vilken det blir.
Är tacksam för alla svar. HA det gött alla... cool

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 augusti 2007
2.2 kommer att dra betydligt mycket mindre om du kör lugnt i jämförelse med V8:an. Har du så att säga "tunga skor" så spelar det inte så stor roll...

68 Inlägg
20 augusti 2007
Jag har haft en 2.2 dock i en s2:a, men om jag jämför den med plusen som drar lite mer än vanliga v8:an så är skillnaden i stadskörning minimal.
Landsväg däremot ligger man iaf under litern med turbomotorn även om man ligger +20km/h på 110 väg. Med v8:an ganska mkt svårare.

Mohaaaa
95 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
2.2 kommer att dra betydligt mycket mindre om du kör lugnt i jämförelse med V8:an. Har du så att säga "tunga skor" så spelar det inte så stor roll...

Tackar för svaret. Gillar ifs att trycka ganska rejält på högerfoten ibland. Men mesta dels så körs den i yttre kanten av sthlm i vanlig lunk..smile

Mohaaaa
95 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
stoota skrev:
Jag har haft en 2.2 dock i en s2:a, men om jag jämför den med plusen som drar lite mer än vanliga v8:an så är skillnaden i stadskörning minimal.
Landsväg däremot ligger man iaf under litern med turbomotorn även om man ligger +20km/h på 110 väg. Med v8:an ganska mkt svårare.

Okej, intressant. Men vad ligger din plus på i bensinförbrukning då? Bara kul att jämnföra..
Tackar för ditt svar..smile

Mohaaaa
95 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
En till liten fråga till den som vill och kan svara..
Hur mycket mindre bensin drar en S6 2.2turbo om man chippar den?
Jag menar att jag chippade min befintliga nu och den började dra mindre soppa, men blir utväxlingen mera på en turbomatad bil jämte en sugmotor..
Tacksam för svar..
Ha det gött.

68 Inlägg
22 augusti 2007
plumpen skrev:
stoota skrev:

Okej, intressant. Men vad ligger din plus på i bensinförbrukning då? Bara kul att jämnföra..
Tackar för ditt svar..smile

Plusen ligger i snitt med bara stadskörning runt 1,4-1,5 en dec till under vintern med kallstarter.
Landsväg har jag lyckats köra på 0,9 EN gång och då bara i 90km/h, ligger man i 120 så blir det 1,1-1-2. Detta kan nog vara lite missvisande då landskapet här hemma går väldigt mycket upp och ner.

En sak till är att plusen har en annan utväxling gentemot vanliga s6:an, min varvar t ex just över 3000varv i 120, därav den högre förbrukningen.

Eldknast
915 Inlägg
22 augusti 2007
Har du minsta lilla tung fot kan V8an dra precis hur mycket som helst. Jag kom inte ens till Göteborg och hem igen på en tank och jag har dryga 80 liters tank och det var 60 mil fram och tillbaka.

Stadskörning med V8an är total katastrof. Ligger närme 3 liters gränsen än 2 liter då.

Tiden är rolig när det går fort... :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 augusti 2007
firefreak skrev:
Har du minsta lilla tung fot kan V8an dra precis hur mycket som helst. Jag kom inte ens till Göteborg och hem igen på en tank och jag har dryga 80 liters tank och det var 60 mil fram och tillbaka.

Stadskörning med V8an är total katastrof. Ligger närme 3 liters gränsen än 2 liter då.

Där har du beviset, V8:an drar mycket mer.
Min 9000 med sugis vill oxå ha 1.1 på landsväg, får köra löjligt försiktigt om man ska ner till 0.8...

Mohaaaa
95 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Coolt då blev man lite klokare. Jag tackar för alla svar. Alltid lika trevligt att lägga upp lite frågor och funderingar här på garaget. Får alltid svar. Tack för det..big_smilebig_smilebig_smile

159 Inlägg
23 augusti 2007
lånar råden big_smile

vad drar en golf vr6??

Sök