2619
Sök

Baby-hjälp! Koppla 4-kanals slutsteg till 2 st basar.

892 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Idag när jag var ute och försökte komma på nått annat sätt att anordna basarna på, så upptäckte jag att bara en bas spelar! En kabel mellan slutsteget och basen hade åkt ur, och jag misstänker att den satt i kanal 2 på slutsteget. Andra högtalaren sitter kvar i kanal 1.
Problemet nu är att jag har en signalkabel från stereon, som går in i kanal 1's ingång. Självklart spelar då bara en högtalare. Kopplar jag den i kanal 2 spelar den andra, så båda funkar.
Men jag vill ju att BÅDA ska spela! wink

Är totalt okunnig om detta med billjud, och undrar hur jag ska göra? Ska jag koppla båda högtalarna till kanal 1 utgången, eller ska jag köpa en kabelförgrening och dela signalkabeln så den går både till kanal 1 och kanal 2?

Jag är lite orolig för att testa, då jag läst lite att man kan bränna både basar och slutsteg om man inte är försiktig, och tänkte att det är bäst att fråga först. smile

Slutstegets specifikationer är:
SHARK B767, 4 kanals MOSFET förstärkare.
-ydelse: 4 x 400W eller 2 x 800W maximum output
RMS 4 x 100W @ 4Ohm
RMS 4 x 180W @ 2Ohm
Frekvensomr: 10-40KHz
2/3/4 kanals
Möjlighet till bryggkoppling (jahaja, det var ju bra...så hur fan gör jag!? big_smile)

Och högtalarnas:
12"
600W
50 Oz magnet
2" Voice coil
4 Ohm
SPL: 88 dB
30Hz-500Hz

EDIT: Kollade lite på mina biler av basarna, och det verkar ju där som om båda högtalarna är inkopplade till kanal 1! Men är det sådär det ska vara? Känner mig stendum! smile
Senast redigerat av Android (24 augusti 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

*.*
54 Inlägg
24 augusti 2007
Krångligt! Jag hjälper dig på msn, IFKnordmark1@hotmail.com om du är snabb!

Gó?

*.*
54 Inlägg
25 augusti 2007
skit i det då tongue

Gó?

5 198 Inlägg
25 augusti 2007
Han kanske inte har läst svaret,,, alla hänger inte här 24/7

892 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Hehe, nä det hade jag missat. Kl 23.09 såg jag nog på film. wink

Jag har iaf kopplat in båda basarna till samma kanalutgång, och det verkar funka som förut. Båda spelar iaf...
Frågan är nu ifall jag kommer ha sönder något på sikt? Finns det något bättre sätt att koppla på?

Jag kan ju testa om du är online på MSN Nordmark. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Egenföretagare
2 496 Inlägg
25 augusti 2007
Japp köp en splitter som delar sladden, då kommer du kunna ha basarna i varsin kanal. !

Sånnahär ! http://www.mds.se/?artnr=288022

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

892 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
Tack till Nordmark som hjälpte mig bryggkoppla mitt slutsteg! Allt funkar nu!

Nu har jag bara ett problem, jag måste dämpa registreringsskylten så den inte skallrar sönder! lol

Min projekt tråd

Sök