3943
Sök

Vill ha synpunkter på min nyss byggda baslåda

Darth Vader
1 644 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Som sagt skulle jag vilja ha synpunkter på lådan jag nyss byggt, vad kan bli bättre, osv.

Basarna är två st Kicker C12 som vardera ska ha 35L vardera, lådan har jag då byggt till ca 70L.

http://www.forumbilder.se/thumbs/94390BB3.jpg

Braaaaap?

21 761 Inlägg
2 september 2007
Det sitter bara ett rör vad jag kan se, hur stort är det?

Om det bara är ett 4" rör så borde det kunna bli flåsljud vid lite högre ljudvolym.

Darth Vader
1 644 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det sitter bara ett rör vad jag kan se, hur stort är det?

Om det bara är ett 4" rör så borde det kunna bli flåsljud vid lite högre ljudvolym.

Det är ett st 4" ja, för att minska risken för dessa flåsljud då, vad är bäst att göra?

Braaaaap?

1 489 Inlägg
2 september 2007
Centrera basarna lite och sätta en port på varje sida av basen, typ uppe i högra hörnet till högerbasen och vänsterhörnet till vänsterbasen. Så gjorde jag med en och det lät betydligt bättre smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Darth Vader
1 644 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
Det finns inget man kan göra utan att behöva en göra en ny vägg på framsidan?

Braaaaap?

50 Inlägg
2 september 2007
att ha en konisk ände i båda ändarna brukar minska flåsljudet, vet inte om det räcker med bara de om du vill ha ett rör. men det vet någ "Drönirettab"big_smile

21 761 Inlägg
2 september 2007
DoWahDiddy skrev:
Det finns inget man kan göra utan att behöva en göra en ny vägg på framsidan?

Hur långt är röret?
Är lådans innervolym 70 liter utan basar?
Är lådan uträknad eller höftad?

Jag tycker att 70 liter för båda basarna är lite, Kickers eget förslag är 50-64 liter för endast en bas. Enligt lådprogrammet så ger inte den där lådan just någon bra verkningsgrad.

bobboski: Håller med, konad port i båda ändar är att föredra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2007)

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
I manualen för basarna som hängde med stod det 35 liter, angivet i kvadratfot men med 35l inom parentes, Jag har räknat utdet på ett ungefär så att lådan blir 70 liter med basarna, inte exakt på litern blev det säkert inte men kanske +- 5L.

Braaaaap?

638 Inlägg
3 september 2007
kolla också hur långt basreflexröret ska vara. får det inte plats får du vinkla det inne i lådan.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

21 761 Inlägg
3 september 2007
DoWahDiddy skrev:
I manualen för basarna som hängde med stod det 35 liter, angivet i kvadratfot men med 35l inom parentes, Jag har räknat utdet på ett ungefär så att lådan blir 70 liter med basarna, inte exakt på litern blev det säkert inte men kanske +- 5L.

Mmm, men 35 liters volym gällde för sluten låda, inte basreflexlåda.

Hur långt rör har du gjort?

Jag har räknat på dina mått i skissen. Om jag antar att det är ytttermått och att lådmaterialet är 22mm så blir innervolymen ca 122-123 liter, inte 70 liter.

Är det yttermått som du har skrivit?
Senast redigerat av Drönirettab (3 september 2007)

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
Jo, det är yttermått, 20mm är lådmaterialet. Nu låter det som om jag räknat åt helvete fel nånstans smile. Kan du länka det där lådprogrammet du nämnde?

Nu när jag räknade i efterhand så märkte jag också hur fel det var, får ta och tänka om lite :S
Senast redigerat av DoWahDiddy (4 september 2007)

Braaaaap?

21 761 Inlägg
4 september 2007
Men nu när vi har kommit fram till den rätta volymen så tycker jag att din låda verkar ha bra storlek, omkring 120 liter med basarna inräknade kommer nog att bli bra. Om du får plats med ett till 4" rör ovanför det nuvarande röret, alltså ovanför basarna, och gör båda rören ca 15cm långa så kan det där bli bra. smile

Vad tror du om det?

Programmet jag använder heter BassBox Pro 6.0.2, men jag vet inte var man kan ladda ner det gratis.
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2007)

Sök