2526
Sök

Slutsteg till framsystem?

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Hej! sitter och kollar runt på internet efter bra slutsteg som kan driva framsystem smile
Vet att dessa frågor kommer upp titt som tätt, men var bra tvungen att fråga smile

Var inne på nardik.se och såg att de hade utförsäljning av Pioneer slutsteg,
så tänkte kolla om Pioneer GM-6200F  är bra med tanke på kostnaden: 1900 kr

Fakta:
4x60 eller 2x150 Watt RMS 14,4Volt 4 Ω
4x75 Watt RMS 14,4Volt 2 Ω
4x120 eller 2x300 Watt max 14,4Volt 4 Ω
Stabil 2-8 Ω Stereo, 4-8 Ω Mono
Ställbart lågpassfilter 40-120 Hz 12dB/oct
Ställbart högpassfilter 40-120 Hz 12dB/oct
Frekvensomfång 10 - 50000 Hz -1dB
Signalbrus 95 dB A-vägt
Kraftiga anslutningar för ström
Ingångskänslighet 0,2 - 6,5 V
RCA lågnivåutgång
Max strömförbrukning 35 Amp 14,4Volt
Avsäkrad med 50 (2x25) Amp
300 x 61 x 336 mm

Tittade även på framsystem och fick se:
Infinity Kappa 60.7cs 6,5" system för 2000 kr
Fakta:
6,5", 160 mm
2-vägs, system
Konmaterial vävd glasfiber
Konupphängning gummi
Plus One™ Woofer Cones
Kantdriven 25 mm dome diskant
Valbar diskantnivå 0dB, +3dB
Separat delningsfilter
Delningsfrekvens 3500 Hz
Användbart frekvensomfång 45-22000 Hz
Användbar känslighet 95 dB 2,83 Volt/1m
Effekt 90 Watt RMS, 270 Watt max
Rek. förstärkare 30 - 100 Watt RMS

Vet att frågan är dum, men spelar dessa högtalare bra? Håller de kvar detaljen även i högre volymer?
Och till sist, tror ni det slutsteget klarar av att driva dessa högtalare tillräckligt?

Om inte dessa är bra får ni gärna rekommendera högtalare (max ca 4000 kr) och slutsteg (max ca 3000 kr) smile

280 Inlägg
5 september 2007
Köp phoenix gold framsystem wink jag köpte mitt för 3 veckor sen oh fy fan vilket klart och detaljrikt ljud man fick wink

Diskanterna i phoenix gold framsystemen knäcker det mesta smile

Så titta på det tycker jag och åk och prov lyssna på ett sånt smile

du kommer inte bli missnöjd smile

Lycka till smile
Senast redigerat av m1ck3h (5 september 2007)

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
m1ck3h skrev:
Köp phoenix gold framsystem wink jag köpte mitt för 3 veckor sen oh fy fan vilket klart och detaljrikt ljud man fick wink

Diskanterna i phoenix gold framsystemen knäcker det mesta smile

Så titta på det tycker jag och åk och prov lyssna på ett sånt smile

du kommer inte bli missnöjd smile

Lycka till smile

ok smile får ta mig en titt! Men vilket slutsteg skulle du rekommendera för att driva det då? smile
Diskanten är inte för vass va? Vill ju inte ha något skrikit ljud...

Sen också, var kan man provlyssna det systemet? smile

Tack!

Edit: Vilken internet butik har phoenix gold framsystem? Och heter det bara Phoenix gold, alltså inget mer?
Senast redigerat av jonatk (5 september 2007)

62 Inlägg
5 september 2007
Jag har lite liknande dilemma. Jag ska bestämma mig för steg till mitt framsystem. Första funderingen är det att idag har jag två steg i bilen, ett till baslådan och ett litet till ett par 6x9:or i hatthyllan. Ska jag köpa mig ett tredje 2-kanals till framsystemet eller dumpa det lilla jag har till 6x9:orna idag och köpa mig ett 4-kanals och köra 6x9:or och framsystemet på. Vad är skillnaderna och vad är bästa alternativet?
Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för steg. Men troligen blir det DLS eller JBL. typ DLS CA22, CA41 eller JBL GTO 75.2, GTO 75.4. Kanske någon som har något att säga om det också!?

280 Inlägg
5 september 2007
jag kör två steg ett mono steg till basen och ett 2 kanaligt till framsystemet smile

280 Inlägg
5 september 2007
Datagjord skrev:
Jag har lite liknande dilemma. Jag ska bestämma mig för steg till mitt framsystem. Första funderingen är det att idag har jag två steg i bilen, ett till baslådan och ett litet till ett par 6x9:or i hatthyllan. Ska jag köpa mig ett tredje 2-kanals till framsystemet eller dumpa det lilla jag har till 6x9:orna idag och köpa mig ett 4-kanals och köra 6x9:or och framsystemet på. Vad är skillnaderna och vad är bästa alternativet?
Sen kan jag inte riktigt bestämma mig för steg. Men troligen blir det DLS eller JBL. typ DLS CA22, CA41 eller JBL GTO 75.2, GTO 75.4. Kanske någon som har något att säga om det också!?

Kasta ut 6*9 och köra bara framsystem och bas ! ändå ljudet som ska komma bakifrån är basen !!!

62 Inlägg
6 september 2007
Inte riktigt de svar jag ville ha. Vill allt ha kvar 6x9:orna där bak för att få lite musik och inte bara dån för de stackarna som ibland åker med i baksätet. Så vad är bäst? -ett 2-kanals till eller byta ut 6x9:ornas steg mot ett 4-kanals? och sen JBL vs DLS!?

62 Inlägg
7 september 2007
Datagjord skrev:
Inte riktigt de svar jag ville ha. Vill allt ha kvar 6x9:orna där bak för att få lite musik och inte bara dån för de stackarna som ibland åker med i baksätet. Så vad är bäst? -ett 2-kanals till eller byta ut 6x9:ornas steg mot ett 4-kanals? och sen JBL vs DLS!?

Ingen som vill hjälpa!?!?

Smålänning
7 883 Inlägg
7 september 2007
Datagjord skrev:

Bättre är nog att ha ett monosteg till bas eller ett separat steg, sen tvåkanals steg till 6*9:orna. Glöm inte låda runt 6*9 om du har basen i skuffen.

Angående märke så antar jag att det gäller framsystemet utan att ha luslästläst tråden och då skulle jagsatsa på DLS. Då blir du inte missnöjd. Stegen funkar också med DLS, men där funkar det med i stort sett vilket märke som helst, utom budgetmärken. Alltså: GAS går bort!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

62 Inlägg
7 september 2007
Okej tackar. men jag tror inte jag fattade riktigt.
Till basen har jag inte planerat att byta steg, där sitter redan ett som jag är nöjd med. Sen har jag alltså i dagsläget ett litet två-kanals till 6x9:orna. Den stora frågan är nu då ifall jag ska skaffa mig ett tredje steg (2-kanals) till framsystemet eller skrota det lilla steget jag har och köpa ett 4-kanals till framsystemet och 6x9:orna. Men tack för tipset med låda till 6x9:orna iaf! Det hade jag verkligen inte tänkt på...

Sök