telefunken skrev:
HAHA, vilka minnen! Slutade köra postbil i stockholm (Klassiska folkabussarna mest, sen även skitmercorna, och har även provat kangooerna, mistusarna samt nya folkorna) för runt två år sen. Innan det körde jag till och från i 4 år, mest till.
Att postisar kör på ett visst sätt är helt korrekt, detta gillar vi gärna själva att påpeka också. Alltså anledningen till att postbilar ser ut som de gör är ju just för att vi inte är rädda om dem. Bilarna går runt 10-12.000 Mil innan de är HELT slut och skrotas. Våra bilar rullar runt 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan...
Postisar kör inte försiktigt, för det har man varesig tid eller lust med. Man kör samma rundor varje dag, och det enda som förändras är de runt om kring som allt som oftast har avsevärt mkt mindre bråttom eller samma erfarenhet. Om någon har lyckats fastna i någon lite skön trafiksituation med t.ex rödljus, korsningar och/eller bussar/lastbilar inblandade så alla helt plötsligt står still. Då suckar man högt, och ser sig om efter alternativa vägar...t.ex gena över nån trotoar, eller liten park eller dylikt.
Du har inte tid att sitta där för att nåt klantarsle i sin Merca (t.ex) inte inser att det inte går fortare bara för att man klämmer sig förbi rödljuset i den ködrabbade korsningen precis när det slår om och då istället hamnar mitt i korsningen och blockerar alla tänkbara körfält, istället för att vänta bakom ljuset till nästa omgång, så det har hunnit bli lite plats på andra sidan korsningen.
Detta är bara ett typiskt exempel på sådana frustrerande situationer som en yrkeschaufför får stå ut med varje dag, och efter en tid börjar bända lite på reglerna för att på ett ganska enkelt (men inte alltid så snyggt) sätt undvika.
Sen blir man även lätt hyffsat aggresiv vad gäller högerreglar och liknande som företräde osv. Vet inte hur många tutor och arga knytnävar osv man fått när man står på sig och kör ut framför nån som uppenbarligen inte läst teorin så bra och får bromsa.
Givetvis kör man inte ut framför en lastbil som kommer i full karriär och uppenbarligen inte kommer hinna bromsa, dem nöjer man sig med att tuta på.
Nu talar jag ju givetvis inte för alla, men jag vet att de flesta på vårt kontor "fungerar" ungefär så, inkl jag själv förstås.
Sen är det ju generellt så att man som yrkeschaufför är bättre på att köra bil än gemene man, just för att du har/får så mkt erfarenhet. Vissa är ju iof hopplösa, men sådana finns det ju överallt.