4221
Sök

Bilen ryker längst fram?

43 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Hej,

Om jag startar bilen på morgonen och kör till jobbet ca 3 km så när jag kommer fram och stänger av motorn så märker jag att vattenånga (tror jag) ryker längst fram från grillen på bilen. Det ryker väl ca 15 sek innan det slutar.
Om jag sen skulle köra iväg igen några kilometer så ryker det INTE när jag stannar för andra gången eller tredje gången osv.
Jag kan tillägga att det inte ryker på sommaren vad jag kan se utan endast när det börjar bli kallare än +5 grader. Ångan har en konstig lite äckligt varm lukt.

Jag har ingen förlust av kylarvätska (det sjunker inget vad jag kan se)
Det är svårt att lokalisera felet när det ryker så kort stund. Man hinner knappt öppna motorhuven.

Någon idé?

mvh Roggeman
Senast redigerat av roggeman (9 september 2007)

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
9 september 2007
Du har ingen bensin värmare eller nåtsånt? dom brukar bara gå igång då de blir klallare än +5

439 Inlägg
9 september 2007
garanterat hål i kylaren...

old,low and slow....

804 Inlägg
9 september 2007
Sen hade jag rekomenderat en cykel till dom tre kilometrarna. Hinner inte få upp värmen på motorn under så kort tid så det blir kallstart på kallstart vilket sliter en del på motorn.

21 761 Inlägg
9 september 2007
Om det inte är några kylvätskeförluster eller spår på marken under bilen så är det nog inget att bry sig om, det kan ryka från motorn ibland när temperaturen börjar närma sig 0 grader eller under.

Men som baaki skriver så blir det många kallstarter med så kort körsträcka, motorn hinner aldrig komma upp i arbetstemperatur. Dessutom är den där typen av körningar rena döden för batteriet, generatorn hinner inte ersätta den ström som gick åt vid start.  När det blir vinter så kan batteriet frysa sönder om man har otur.

Batteriet bör underhållsladdas lite då och då för att inte bli djupurladdat.

761 Inlägg
9 september 2007
Inget att vara nervös för.. Min saab har alltid gjort så, och ingen vätska försvinner.. Min teori om det hela som bara uppträder på morgonen är kondens. Det tar en viss tid innan termostaten släpper ut värme till kylaren, och inträder det då när du nästan har kommit fram så är resultatet vit rök från kylaren.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

43 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Okej, det är nog bara kondens ändå. wink
Hoppas Markus_MR2 och Drönirettab har rätt.

Tack för svaren!!

Sök