[Nissan 200SX S13] Går för tunt?

xevz
10 september 2007 · 13 Inlägg

Hej,

för en tid sedan råkade jag ut för ett kamremsras och en ny topp + block inhandlades. Efter drygt två veckor av pillande (första motorbytet för mig, dock med handledning av en mer erfaren vän) var bilen äntligen startklar.
Självklart tickade den lite i början (motorn hade stått i något halvår utan olja) osv men det det försvann snart.

Problemet nu är dock att den går något OTROLIGT segt. Inte ens när turbon sparkar in bär det iväg som det ska. Första tanken var tändningen och efter inköp av stroboskop ställdes den in på ~15 grader. Motorn gick nu betydligt jämnare, men den är fortfarande seg som bara den, samtidigt som den liksom skuttar fram; kraften kommer bitvis, först ingenting, sedan drag, sedan ingenting, osv.

På 200SX-forumet bildades teorin om att motorn skulle gå för fett, så jag skruvade bort tändstiften idag och kollade, stiften på ettan, trean och fyrans cylindrar var kritvita, tvåans var svart.
Köpte ett nytt stift ihopp om att det "gamla" (nybytt) var trasigt men motorn gick inte bättre för det.

Jag antar att vita stift indikerar att motorn får in för mycket luft/för lite bensin?

Har även ett missljud (tror jag) som hörs bäst under bilen. Låter som om luft pumpas ut och in genom en trång gång eller något. Låter nästan lite dieselaktigt.
Tänkte ringa Nissan imorgon och höra om de har tid att kolla upp problemet (för att därifrån bestämma vad nästa steg blir), eller om ni har något bra tips på en bra verkstad i Stockholm.

Bilen är en Nissan 200SX S13, årsmodell 1992 (motorn är från 1993).

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Mycket tacksam för svar!

/ Mikael

Senast redigerat av xevz (11 september 2007)

JRP mek
11 september 2007 · 59 Inlägg

kollat så du fått dit alla vakumslangar rätt tex till bränsletrycksregulatorn?
och kolla så du inte har några läckande packningar..

går motorn ojämnt hela tiden eller bara vid gas pådrag?

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
Jstorm Mekaniker
11 september 2007 · 99 Inlägg

Gör en kontroll så kam-remmen sitter rätt! felet låter nästan som om den sitter "en kugge" fel
Kolla oxå alla "tryck-rör" från turbon till insuget, så du inte har ngn läcka, eller (hoppat isär)

xevz
12 september 2007 · 13 Inlägg

JRP skrev:
kollat så du fått dit alla vakumslangar rätt tex till bränsletrycksregulatorn?
och kolla så du inte har några läckande packningar..

går motorn ojämnt hela tiden eller bara vid gas pådrag?

Jag ser inga lösa slangar och jag tror inte att jag fått på någon fel (olika längd och diameter på dem så man bör inte kunna göra fel, tycker jag tongue).

Den studsar 50 RPM på tomgång (850-900 RPM) men i övrigt går den bra.

Jstorm skrev:
Gör en kontroll så kam-remmen sitter rätt! felet låter nästan som om den sitter "en kugge" fel
Kolla oxå alla "tryck-rör" från turbon till insuget, så du inte har ngn läcka, eller (hoppat isär)

Inte jag som monterat kamremmen, hur ser man om den sitter fel? Motorn har dock gått ~60 mil sedan den byttes och tidigare ägaren sa att den går fint.

Har kollat, men tror inte att det är några läckor.

Jstorm Mekaniker
12 september 2007 · 99 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/57361/151590_xj7bf9.jpg
Instr till kamremsbyte Nissan 200sx ca18det



http://www.garaget.org/gallery/archive/57361/151592_67nrpd.jpg
Bildinfo Kamremsbyte Nissan 200sx ca18det

xevz
12 september 2007 · 13 Inlägg

Var just ute och provade motorn lite, när den är kall går den ryckigt när man kör (inte på tomgång). När den blir varm går den mycket jämnare (både vid körning och tomgång), men den "bluddrar" mycket mer ur avgassystemet när man gasar till och släpper.

En liten teori jag har är om det är någonting med tändspolen på andra cylindern, att kabeln är gången eller att spolen i sig är dålig och att jag därmed måste ställa tändningen fel för att den ska komma upp i 850 RPM på tomgång (och därmed gå bra).

Jag tror som sagt inte att problemet ligger vid kamremmen, motorn har som sagt rullat 60 mil sedan den byttes och ska enligt tidigare ägaren ha gått bra.

Bokade tid hos Nissan idag, men de hade inte tid förrän den 27:e, och så länge väntar jag helst inte. tongue

Streethawk Billjuds Wannabe
12 september 2007 · 1 771 Inlägg

jag tycker de låter som om den inte går på alla cylindrar eller att den typ hoppar igång på alla då och då, gör rent alla tändstift så dom ser ut så gått som nya sen drar du igång bilen och låter den stå typ 10-20 min ( så dom fått lite färg) skruva sedan ur dom och kolla hur dom ser ut. är dom brun aktiga så är det lagom bensin och luft tillförsel, svarta så har det varit för mycke olja och vita så för lite bensin/luft, det är vad jag kommer ihåg någon får gärna rätta mig om jag tar fel!

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
xevz
12 september 2007 · 13 Inlägg

Absolut_Audi: Gjorde nyss så. Alla stift blir vita som förut, förutom tvåan som blir svart (och oljigt =/).
Bytte även plats på tändspolarna och stiften, ingen skillnad.

Ska iväg och köpa en komptestare imorgon och kolla så att kompen är okej på alla cylindrar (framförallt tvåan).

Senast redigerat av xevz (12 september 2007)

JRP mek
12 september 2007 · 59 Inlägg

dra ur kontaktstycket till tändspolen och mät resistans mellan 1o2 stiftet du bör få runt 0,6-0,8ohm går ju även att jämföra med tex 1ans spole.

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
ca18det
12 september 2007 · 12 Inlägg

Gör ett komptest.

782Hk 814Nm på 1.8l
679Whp troligen mest bromsad effekt i en ca18det i världen utanför Japan.
Audi A3 Sportback "Dagisräser" (2005)
Nissan 200sx "Fortfarande snabbast med ca18" (1992)
xevz
17 september 2007 · 13 Inlägg

Kompprovet såg bra ut.

Felet var en spridarkabel, åtgärdat och nu går bilen fint igen. smile

Tack för hjälpen i alla fall. smile

Wanegardh Asgammal medlem.
17 september 2007 · 2 246 Inlägg

xevz skrev:
Kompprovet såg bra ut.

Felet var en spridarkabel, åtgärdat och nu går bilen fint igen. smile

Tack för hjälpen i alla fall. smile

misstänkte att det hade något med spridarna att göra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang