10 september 2007
Trådstartare
Hej,
för en tid sedan råkade jag ut för ett kamremsras och en ny topp + block inhandlades. Efter drygt två veckor av pillande (första motorbytet för mig, dock med handledning av en mer erfaren vän) var bilen äntligen startklar.
Självklart tickade den lite i början (motorn hade stått i något halvår utan olja) osv men det det försvann snart.
Problemet nu är dock att den går något OTROLIGT segt. Inte ens när turbon sparkar in bär det iväg som det ska. Första tanken var tändningen och efter inköp av stroboskop ställdes den in på ~15 grader. Motorn gick nu betydligt jämnare, men den är fortfarande seg som bara den, samtidigt som den liksom skuttar fram; kraften kommer bitvis, först ingenting, sedan drag, sedan ingenting, osv.
På 200SX-forumet bildades teorin om att motorn skulle gå för fett, så jag skruvade bort tändstiften idag och kollade, stiften på ettan, trean och fyrans cylindrar var kritvita, tvåans var svart.
Köpte ett nytt stift ihopp om att det "gamla" (nybytt) var trasigt men motorn gick inte bättre för det.
Jag antar att vita stift indikerar att motorn får in för mycket luft/för lite bensin?
Har även ett missljud (tror jag) som hörs bäst under bilen. Låter som om luft pumpas ut och in genom en trång gång eller något. Låter nästan lite dieselaktigt.
Tänkte ringa Nissan imorgon och höra om de har tid att kolla upp problemet (för att därifrån bestämma vad nästa steg blir), eller om ni har något bra tips på en bra verkstad i Stockholm.
Bilen är en Nissan 200SX S13, årsmodell 1992 (motorn är från 1993).
Någon som har en idé om vad det kan vara?
Mycket tacksam för svar!
/ Mikael
Senast redigerat av xevz (11 september 2007)